پرونده «دریافت گواهینامه بدون داشتن کارت پایان خدمت» روی میز کمیسیون اجتماعی

14:51 - 30 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۰۹۸۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از بررسی موضوع «دریافت گواهینامه بدون داشتن کارت پایان خدمت سربازی» بعد از اتمام تعطیلات مجلس در این کمیسیون خبر داد.
گواهینامه
رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات کمیسیون اجتماعی رسیدگی به بحث «دریافت گواهینامه بدون داشتن کارت پایان خدمت سربازی» است که بعد از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار خواهیم داد.
 
وی ادامه داد: کسب گواهینامه در واقع به دست آوردن نوعی مهارت است و خلأ قانونی در این باره داریم که دولت و مجلس بایستی برای رفع این معضل دست به دست هم بدهند تا این مشکل سریع‌تر رفع شود.
 
 عضو کمیسیون اجتماعی بیان کرد: حوزه نظام وظیفه و نیروی انتظامی هم بار‌ها دراین زمینه گفته‌اند که صرفا  یک استفساریه می‌خواهند و نه قانون جدید. مجلس هم در کمیسیون اجتماعی این موضوع را به جدیت بررسی می‌کند تا عزیزان بدون دریافت پایان خدمت، بتوانند گواهینامه بگیرند.

وی عنوان کرد: محدودیت ایجاد کردن برای قشر عظیمی از جوانان و افراد جامعه برای دریافت گواهینامه، اصلا درست نیست. با توجه به اینکه اگر افراد این کارت را در سنین پایین کسب کنند، می‌تواند ماهرتر و موفق‌تر باشند و در سال های بعد هم که به خدمت سربازی می‌روند با این گواهینامه‌ها می‌توانند خدماتی را ارائه کنند.

فرازونشیب‌های قانون دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و نمایندگان مجلس و مسئولان نظامی با توجه به مواد قانونی که در این باره وجود دارد، نظرات و اما و اگر‌های زیادی در این باره مطرح می‌کنند که بناست با واسپاری این موضوع به کمیسیون اجتماعی تکلیف این موضوع بزودی مشخص شود.

علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس اسفندماه ۹۵ در این باره به میزان گفت: افرادی که وضعیت خدمت سربازی آن‌ها معلوم نیست و طرح معافیت هم شامل حال آن‌ها نمی‎شود نمی‎توانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند؛ او در ادامه این گفت‌وگو توصیه‌ای نیز به افرادی که به سربازی نرفتند و به دنبال گواهینامه رانندگی هستند داشت؛ "وارد عمل شوید و به زندگی خود سامان دهید. "

اما حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تاریخ ۲۵ فروردین سال ۹۶ در این خصوص به خبرنگار میزان گفت: طبق قانون بیمه شخص ثالث که خرداد ماه سال گذشته مصوب شد، برای اخذ گواهینامه رانندگی نیازی به کارت پایان خدمت سربازی نیست. در قانون جدید به وضوح عنوان شده که برای دریافت گواهینامه نیازی به کارت پایان خدمت نیست، شاید به علت جدید بودن این قانون مغفول مانده است.

در ادامه این کش وقوس‌ها سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح ۱۹ اردیبهشت در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها درباره این موضوع اظهار کرد: قانونی را که برخی از نمایندگان برای «دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت» به آن استناد می‌کنند، مبهم است و علاوه بر ابهام، این قانون با مواد ۱۰ و ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی و ماده ۶۱۱ آیین دادرسی کیفری در تعارض است. "

اما حاجی دلیگانی در واکنش به اظهارات سردار موسی کمالی، به خبرنگار میزان گفت: با احترام به بیانات ایشان باید بگویم، ملاک در اینگونه مسائل قانون است. وقتی دو قانون در تعارض با هم قرار می‌گیرند، این قانون جدید است که مبنا قرار می‌گیرد، درباره اخذ گواهینامه بدون دارا بودن کارت پایان خدمت هم به همین نحو است و براساس بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس در زمینه اخذ گواهینامه، نیازی به کارت پایان خدمت سربازی نیست.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *