حزب مخالف اردوغان رسما خواستار ابطال نتیجه همه‌پرسی ترکیه شد

17:18 - 29 فروردين 1396
کد خبر: ۳۰۰۱۶۶
حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه که اصلی‌ترین حزب مخالف اردوغان است ضمن مطرح کردن مسئله تقلب در همه‌پرسی، به طور رسمی خواستار ابطال نتیجه همه‌پرسی ترکیه شد.
ترکیه
به گزارش گروه بین‌الملل ، حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه که اصلی‌ترین حزب مخالف اردوغان است ضمن مطرح کردن مسئله تقلب در همه‌پرسی، به طور رسمی خواستار  ابطال نتیجه همه‌پرسی ترکیه شد.

مهمترین گروه مخالفان افزایش قدرت اردوغان در ترکیه خواستار ابطال این همه‌پرسی شده و اعلام کردند که در صورت نیاز این همه‌پرسی را در دادگاه‌های حقوق بشری به چالش خواهند کشید.

معاون حزب جمهوریخواه خلق ترکیه روز دوشنبه نیز ضمن اشاره به تقلب، از هیئت برگزاری انتخابات خواستار ابطال نتیجه این همه‌پرسی شد.

«بولنت تزکان» معاون اصلی‌ترین حزب مخالف اردوغان گفت: شکایت‌های زیادی از نقاط مختلف رسیده است که مردم در برخی از شعب اخذ رأی قادر به رأی دادن با رعایت حریم خصوصی نبوده‌اند و بسیاری از آرای این همه‌پرسی به صورت مخفیانه شمرده شده است.

وی افزود: اقدام هیئت عالی انتخابات در پذیرش برگه رأی‌های فاقد مُهر، اقدامی غیرقانونی بوده است.

وی اظهار داشت: ما شکایت خود را به مقامات انتخاباتی شهری تقدیم می‌کنیم و بسته به نتیجه این اقدام به دادگاه قانون اساسی ترکیه، دادگاه حقوق بشر اروپا و هر مقام مربوطه دیگری رجوع خواهیم کرد.

این در حالی است که در پی اعلام نتیجه این همه‌پرسی و پیروزی جنبش آری، تظاهراتی در ترکیه در اعتراض به نتیجه این همه‌پرسی به پا شده است.

روز گذشته مردم ترکیه با شرکت در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی شرکت کردند که بیش از 51 درصد از مردم ترکیه به تغییر قانون اساسی رأی مثبت دادند و حدود 49 درصد مردم نیز مخالف اصلاح قانون اساسی این کشور هستند.

هدف از برگزاری همه‌پرسی روز یکشنبه ایجاد تغییرات ساختاری در قانون اساسی ترکیه و تغییر نظام این کشور از پارلمانی به نظام ریاستی است. این تغییرات به اردوغان اختیارات بیشتری داده و به او اجازه می‌دهد در صورت پیروزی در انتخابات تا سال 2029 در قدرت باقی بماند.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *