2175 فرد در سه انتخابات گذشته ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند/ آیا ثبت نام کنندگان ماده 35 قانون انتخابات را مطالعه کرده‌اند؟

8:30 - 22 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۷۴۴۸
ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح دارد که انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام بايد دارای این شرايط باشند: رجال مذهبی، سياسی - ايرانی‌الاصل- تابعيت كشور جمهوری اسلامی ايران- مدير و مدبر- دارای حسن سابقه و امانت و تقوی- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ايران و مذهب رسمی كشور.
2175 فرد در سه انتخابات گذشته ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند/ آیا ثبت نام کنندگان ماده 35 قانون انتخابات را مطالعه کرده‌اند؟گروه سیاسی: ثبت‌‌نام از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره  ریاست‌جمهوری از امروز(۲۲ فروردین ۱۳۹۶) آغاز می‌شود و  به مدت ۵ روز تا شنبه 26 فروردین ادامه می‌یابد.
 
تاکنون افراد زیادی خود را به عنوان داوطلب این انتخابات مطرح کرده‌اند؛ همچنین گمانه‌زنی‌هایی هم مبنی بر ثبت‌نام برخی اشخاص سرشناس، که اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده است.
 
اما شرایط ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری چیست؟ آیا هر فردی به صرف نبود مانع می‌تواند برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند؟ ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح دارد که انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام بايد دارای این شرايط  باشند: رجال مذهبی، سياسی - ايرانی‌الاصل- تابعيت كشور جمهوری اسلامی ايران- مدير و مدبر- دارای حسن سابقه و امانت و تقوی- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ايران و مذهب رسمی كشور.
 
با وجود تصریح قانون در رابطه با شرایط ثبت‌نام کنندگان اما بسیاری از افراد که از شراط فوق‌الذکر تنها تابعیتش را دارا می‌باشند سودای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری و کسب شهرت از این طریق می‌کنند و اندکی موجبات دردسر سیستم انتخاباتی را فراهم می آورند.
 
2175 فرد در سه انتخابات گذشته ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند/ آیا ثبت نام کنندگان ماده 35 قانون انتخابات را مطالعه کرده‌اند؟ 
 
در انتخابات دوره قبلی که ثبت نام آن از 17 اردیبهشت 92 آغاز و تا 21 اردیبهشت 92 ادامه داشت، مجموعا ۶۸۶ نفر ثبت‌نام کردند که به موجب قانون تنها صلاحیت 8 نفر از آنها مورد تایید شورای نگهبان واقع شد.
 
در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 88 نیز 475 نفر ثبت‌نام کردند که شورای نگهبان به موجب موازین و مندرجات قانونی از این تعداد تنها صلاحیت 4 نفر را مورد تایید قرار داد.
 
2175 فرد در سه انتخابات گذشته ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند/ آیا ثبت نام کنندگان ماده 35 قانون انتخابات را مطالعه کرده‌اند؟ 
 
در انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال 84 نیز 1014 نفر اقدام به ثبت‌نام کردند و بدون توجه به شرایط و ضوابط مندرج در قانون یک طوفان ثبت نام راه انداختند که از این تعداد، تنها 8 نفر واجد صلاحیت‌های مندرج در قانون بودند.
 
امید است از امروز که ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود، افرادی اقدام به ثبت نام کنند که واجد شرایط مندرج در قانون باشند و اگر کسانی خود واقفند که در حد کاندیداتوری ریاست جمهوری نیستند، بی‌جهت به خود و دست اندرکاران انتخابات زحمت ندهند. این یک اصل عقلانی است که افرادی که خود آگاهند که واجد شرایط مذکور در قانون نیستند، از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری خودداری ورزند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *