اگر اقتصاد مقاومتی به جای مذاکرات هسته ای جدی گرفته می شد؟

17:25 - 21 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۸۷۲۴
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
به گزارش گروه سیاسی ، چند سال است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نام سال ها را با مضامین اقتصادی مزین می کنند و انتظار هم دارند که در چنین سال هایی، اقدامات اقتصادی با قوت بیشتری انجام شود تا شرایط هم بهبود یابد.

دلیل این نام گذاری هم روشن است، تحریم های اقتصادی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای همراه او علیه ایران، محدودیت هایی را ایجاد کرده و باعث شده تا شرایط اقتصادی برای مردم سخت شود.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بهمن ماه 1392 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به دولت ابلاغ کردند و اکنون دقیقاً 3 سال از زمان ابلاغ آن می گذرد.

اقتصاد مقاومتی راهکارهای مقابله با فشارها و تحریم های اقتصادی را به خوبی ارائه داده است و در واقع کار دولت را آسان کرده است. بر روی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی چند سال کار پژوهشی انجام شده و در سال 92 با پایان مرحله نظری آن برای عملیاتی شدن به دولت تدبیر و امید ابلاغ شده است.

هنگامی که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به دولت تدبیر و امید ابلاغ شد، هنوز مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 بخوانید مذاکره با آمریکا، به طور جدی شکل نگرفته بود، هر چند سیاست دولت در حل موضوع هسته ای، حل مسائل اقتصادی با رفع تحریم ها علیه ایران بود، اما اقتصاد مقاومتی پیش از آغاز مذاکرات و چند سال پیش از آن که برجام به دست بیاید، به دولت ابلاغ شده بود.

قاعدتاً ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیگیری مذاکره با آمریکا که اکنون همگان می بینند دستاورد قابل توجهی هم نداشته بلکه بنا بر گفته مسئولین دولتی تقریباً هیچ بوده است، اولویت و اهمیت بیشتری داشته است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معطم انقلاب اسلامی، با ابلاغ اقتصاد مقاومتی کمک بزرگی به دولت تدبیر و امید کردند تا شاید با اجرای آن از سوی دولت، شرایط اقتصادی در مقابل تحریم ها مقاوم شود و اثر آن ها را بر روی اوضاع اقتصادی کشور کاهش دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش بینی می کردند که نتایج مذاکرات هسته ای هر چه باشد آن انتظار و توقع بجایی که از توافق می رود، عاید ایران نخواهد شد، چون بارها تأکید کردند که آمریکا قابل اعتماد و اطمینان نیست و نمی توان به وعده های او دل خوش کرد. به همین خاطر تمرکز بر ظرفیت های داخلی همواره از توصیه های ایشان به دولت و دیگر دستگاه های کشور بود.

سیاست های اقتصاد مقاومتی این فرصت را به دولت داد و راه را برای آن روشن کرد که اگر در این مسیر گام بردارد، دیگر نیازی به چشم داشت به وعده های دروغین آمریکا و غرب نخواهد بود، اما دولت اصرار بر حل مشکلات با مذاکرات هسته ای را ترجیح داد.

اگر دولت سیاست های اقتصاد مقاومتی را جدی تر پیگیری می کرد و نتایج آن هم در کشور ظاهر می شد، هم اوضاع و شرایط اقتصادی بهبود می یافت و هم محبوبیت دولت نزد افکار عمومی بیشتر می شد.

آیا اکنون که توافق هسته ای به دست آمده است و ایران به خاطر این توافق تعهدات خود را اجرا می کند، طرف مقابل به تعهدات خود پایبند بوده است؟ آیا وعده هایی که از سوی دولت و اعضای تیم هسته ای بر سر برجام داده شد، اکنون محقق شده است و مردم آنها را احساس می کنند؟

اگر ملاک را مردم و نظر آنها را در قبال نتایج برجام صائب بدانیم که باید هم اینگونه باشد، افراد جامعه می گویند برجام آن دستاوردی که تبلیغ می شد نداشت.

حضرت آیت الله خامنه ای روز پنجشنبه گذشته در دیداری که اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان داشتند به نکاتی درباره اوضاع اقتصادی و شرایط معیشتی مردم اشاره کردند که نشان از اهمیت این موضوع و دغدغه رهبری است.

 دلیل آن بسیار روشن است، چرا که دشمنان و در رأس آنها آمریکا، از هر گونه دسیسه، توطئه و نیرنگ سرخورده شده و به این نتیجه رسیده اند که با فشار اقتصادی و تنگ کردن عرصه بر ایران، می توانند به خواسته های خود برسند، هدف آمریکا از تحریم ها و فشارهای اقتصادی بیشتر، به جمهوری اسلامی ایران ایجاد فضای اعتراضاتی است که از سوی اقشار گوناگون جامعه شکل می گیرد که البته به حق هم هست. اما سمت و سوی مطالبات اجتماعی با دخالت دشمنان و فتنه گران سیاسی می شود.

اما به خاطر شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه بحران زده غرب آسیا دارد، هدف  دشمن ایجاد اعتراضات و نافرمانی های مدنی، ایجاد فتنه و اغتشاش در داخل کشور است، آرامش و امنیتی که اکنون در جمهوری اسلامی ایران حاکم است که به لطف بیداری و هوشیاری فرزندان همین مردم برقرار گشته، دشمنان را ناخرسند کرده است.

اگر وضعیت اقتصادی کشور همچون وضعیت امنیت و آرامش که به خاطر اقتدار و توانمندی های نظامی و دفاعی نیروهای مسلح کشورمان به دست آمده است، می بود، اکنون دغدغه های مردم، مسئولین و رهبری هم بسیار اندک می شد، اما اکنون نمی توان نسبت به شرایط اقتصادی بی تفاوت بود.

بخشی از افراد جامعه را خانواده ها و اقشار متوسط و کم درآمد تشکیل می دهند، این قشر به خاطر بروز معضلات اقتصادی آسیب پذیرتر خواهند بود، اگر بیکاری هم به سراغ آنها بیاید، ضربه سنگینی بر پیکر خانواده وارد خواهد شد، اکنون یکی از معضلاتی که مردم را آزار می دهد بیکاری است. درآمدهای ناچیز هم یکی از مشکلاتی است که باعث ضعف در اقتصاد خانواده شده است، تولید داخلی و بی توجهی به آن همراه با واردات بی رویه قانونی و غیر قانونی، بر پیکر تولید کننده داخلی ضربه وارد می کند.

همه این موارد و بسیاری مسائل دیگر در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای اجرا به دولت ابلاغ شده وجود دارد، دولت علیرغم این که می گوید به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشته و آن را اجرا کرده است، اما واقعیات جامعه چیز دیگری می گوید.

آنطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند؛«اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می شد وضع زندگی مردم اینگونه نبود.» واقعیتی است که اکنون در جامعه احساس می شود. به نظر می رسد که دولت بیشتر برای گروه خاصی تلاش می کند که از وضعیت مالی خوبی برخودارند، چرا که واردات کالاها و اجناس لوکس در دولت تدبیر و امید افزایش قابل توجهی داشته است.

در هر حال که، دولت برای جبران زمان زیادی ندارد، تنها چند ماه از دوران دولت تدبیر و امید باقی مانده است، شاید اینبار در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه بهترین شعاری که از سوی آقای روحانی داده شود، اینست که درصورت کسب اعتماد مجدد مردم اجرای کامل و دقیق اقتصاد مقاومتی باشد. همانگونه که دولت بر روی مذاکرات هسته ای اهتمام داشت تا به توافق رسید اما نتیجه ای نداشت، اگر بر روی اقتصاد مقاومتی هم سرمایه گذاری می کرد به نتیجه مطلوب می رسید که برای مردم، انقلاب و ایران سودمند بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *