هرکس اقیانوس هند را کنترل کند بر آسیا تسلط پیدا می کند

11:23 - 18 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۳۹۰
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در دیدار با هیات اعزامی دانشگاه جنگ دریایی ارتش پاکستان با بیان اینکه ایران و پاکستان بازیگران کلیدی منطقه هستند، گفت: هرکس اقیانوس هند را کنترل کند بر آسیا تسلط پیدا می کند.
سیاری
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در دیدار با هیئت اعزامی دانشگاه جنگ دریایی ارتش پاکستان که در محل ستاد نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد با بیان اینکه 90 درصد تجارت جهانی امروز از طریق دریاها انجام می شود گفت: ایران و پاکستان بدون واسطه به اقیانوس های جهان متصل هستند و همین امر به این دو کشور وزن ژئوپلیتیکی داده است.

وی افزود: 5 گذرگاه راهبردی جهان در منطقه اقیانوس هند قرار دارد و این اقیانوس بلاواسطه به ایران و پاکستان متصل است و به همین دلیل ایران و پاکستان نیازمند قدرت دریایی هستند.

فرمانده نداجا با بیان اینکه کانال سوئز، تنگه هرمز ، تنگه مالاگا،‌ تنگه باب المندب ،‌تنگه بوسفر ،‌تنگه جبل الطارق،‌ تنگه پاناما،‌ تنگه ماژالان و همچنین دماغه امید نیک ،‌ گذرگاه های راهبردی اقیانوس ها در جهان هستند افزود: چهارگذرگاه سوئز ،‌ هرمز، مالاگا و باب المندب که در اقیانوس هند واقع شده اند وزن ژئوپلیتیکی منطقه را بالا برده اند.

امیر سیاری با بیان اینکه 6 حوزه ژئوپلیتیک در اطراف جمهوری اسلامی ایران قرار دارد خاطر نشان کرد: از این 6 حوزه 3 حوزه خزر ،‌خلیج فارس و عمان حوزه های دریایی هستند که به ایران متصل هستند.

وی با بیان اینکه از نگاه نظریه های ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در منطقه هارتلند واقع شده اند تاکید کرد: هر کس اقیانوس هند را کنترل کند بر آسیا تسلط پیدا می کندو ما نباید فراموش کنیم که در قرن 21 این اقیانوس کلید 7 دریا است.

فرمانده نداجا با بیان اینکه ایران و پاکستان بازیگران کلیدی منطقه هستند خاطر نشان کرد: حدود یک سوم تجارت دریایی جهان درمثلث سه تنگه مالاگا،‌ هرمز و باب المندب انجام می شود و به همین دلیل این منطقه برای ایران و پاکستان بسیار با اهمیت است.

امیر سیاری با بیان اینکه بیشترین تراکم دزدی های دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن رخ می دهد خاطر نشان کرد: ایران و پاکستان منافع راهبردی فراوانی در دریا دارند و ما نباید فراموش کنیم که استکبار جهانی تلاش دارد با ناامن جلوه دادن منطقه حضور خود را توجیح کند؛ برای مقابله با این راهبرد استکبار باید با ایجاد محیط همکاری و به اشتراک گذاشتن ظرفیت های موجود از ایجاد هر گونه ناامنی جلوگیری کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه در آینده میزبان یک ناو گروه پاکستانی خواهیم بود گفت: تداوم بازدید های متقابل ناو گروه های دوکشور،‌ انجام رزمایش های دریایی مشترک و همچنین تعمیر و ساخت تجهیزات به صورت متقابل ،‌ از جمله ظرفیت های همکاری ایران و پاکستان در حوزه دریایی است.

گفتنی است هیئت اعزامی دانشگاه جنگ دریایی ارتش پاکستان با 18 نفر شامل 17 دانشجو 2 استاد 2 وابسته نظامی و یک سرپرست با نام دریادار معظم الیاس در این دیدار حضور داشتند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *