امروز این حوادث پرده از غفلت‌ها بر می‌دارد/ این مسئله آزمون بزرگی برای دولت است و باید به آن فرصت داد

12:43 - 25 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۹۲۲۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
دبیر هیأت دولت با اشاره به بررسی وضعیت اخیر قطع برق و آب خوزستان در جلسه دیروز هیات وزیران گفت: امروز این حوادث پرده از غفلت‌ها بر می‌دارد و همه آن چیزهایی که بایستی از مسیر دوراندیشی سامان می‌یافت امروز از مسیر حادثه مورد توجه قرار می‌گیرد.
امروز این حوادث پرده از غفلت‌ها بر می‌دارد/ این مسئله آزمون بزرگی برای دولت است و باید به آن فرصت داد
به گزارش گروه سیاسی ، محسن حاجی میرزایی، دبیر هیأت دولت با اشاره به جلسه شب گذشته هیات وزیران اظهارداشت: دیروز در جلسه هیات وزیران وضعیت اخیر قطع جریان برق و آب در بخش‌هائی از استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت. 

وی در ادامه افزود: جنوب و مرکز خوزستان بر اثر دو پدیده توامان رطوبت بالای 97 درصد، مه شدید و میزان بالای گرد و خاک و ترکیب آن ها با یکدیگر با وضعیتی روبرو شد که آبرسانی و برق رسانی دچار اختلال و مشکلات فراوانی را در زندگی روزمره مردم سبب شد.

دبیر هیأت دولت تصریح کرد: نشست گرد و خاک بر روی تاسیسات برق و ترکیب آن با رطوبت بالا مقره ها را که در شرایط عادی نسبت به جریان برق عایق هستند به هادی جریان برق تبدیل می کند و موجب قطع جریان برق وخروج آن از شبکه می شود.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه با قطع جریان برق مراکز تصفیه آب و آبرسانی را نیز دچار مشکل می کند، گفت: خوشبختانه با اقدام به موقع وزارت نیرو و بسیج امکانات و نیروها، مشکل پس از چند ساعت حل و فصل شد و با اقداماتی از قبیل افزایش گروه های شست وشوی مقره ها، تغییر نوع مقره ها، پوشش عایق پست های برق، تجهیز تصفیه خانه آب به منابع تأمین مستقل انرژی و پیشگیری از تکرار رویداد مشابه و همچنین تسریع در ترمیم خرابی ها و دکل های آسیب دیده شرائط تحت کنترل قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برخی از این اقدامات امکان وقوع چنین پدیده ای را به تدریج کاهش می دهد اما پدیده گرد و غبار که تاثیرات گسترده ای بر زندگی مردمان و سلامت آنان دارد همچنان نیازمند اقدامات متنوعی است.

دبیر هیأت دولت با بیان اینکه منشا بخشی از این گرد و غبار داخلی و بخشی از آن خارجی است، گفت: بخش داخلی با اهتمام جهادی جهادگران سازندگی شتاب می گیرد ویکی از کانون های مهم گرد و غبار داخلی را هدف اقدامات خود قرار می دهد.

حاجی میرزایی ادامه داد: سفر معاون اول رئیس جمهور در هفته گذشته به خوزستان و سفر قبل تر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جهت تسریع، تقویت و پیگیری این اقدامات انجام شده است .

وی تاکید کرد: درمورد منشا خارجی کار پیچیده تر و زمان بر تر است اقدامات برخی از کشورهای همسایه در احداث سدهای متعدد و بی ثباتی های طولانی برخی دیگر از کشورها و وقوع خشکسالی، منطقه را در معرض مخاطراتی قرار داده است که به جد موضوع دیپلماسی منطقه ای است و سامان بخشیدن به آن در دستور کار مسئولان بوده و هست.

دبیر هیأت دولت گفت: هرچند هجوم پدیده هایی از این دست در زمانهای محدودی اتفاق می افتد اما مصونیت بخشی به جامعه در قبال آن نیازمند اقداماتی بوده است که در زمانهای خود و در شرائط برخورداری های فراوان مورد غفلت قرار گرفته است.

حاجی میرزایی تاکید کرد: امروز این حوادث پرده از غفلت ها بر می دارد و همه آن چیزهائی که بایستی از مسیر دوراندیشی سامان می یافت امروز از مسیر حادثه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: این آزمون بزرگی برای دولت تدبیر و امید است که با اقداماتی ریشه ای به حل پایدار مشکلات اهتمام کند.

دبیر هیأت دولت خاطرنشان کرد: بایستی این فرصت را به دولت داد تا کاستی های دیرینه و مزمن را به تدریج برطرف نماید کاستی هائی که می بایست و می توانست در طول زمان تدبیر می شد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه نکته مهمی که می توان از این پدیده های طبیعی و غیر طبیعی آموخت واکسینه کردن جامعه نسبت به تکرار آن است، اظهارداشت: بسیاری از پیشرفتهای علمی مرهون مواجهه هوشمندانه انسانها با پدیده های پیرامونی بوده است. پدیده هائی از قبیل خشک سالی و ترسالی و نتائج حاصل از آن راهبر جامعه به سوی اتخاذ تدابیری است که از تسلط پدیده ها بر زندگی انسانها جلوگیری می کند.

وی اضافه کرد: زمانی برخی معتقد بودند که خشک سالی نوعی نقمت است و من معتقدم خشک سالی و ترسالی هر دو نعمت است و هریک به همراه خویش آموزه های نابی را برای پیشرفت جامعه و توسعه تمدن بشری به همراه دارد.

دبیر هیأت دولت بیان کرد: آنگاه که سازمانها و انسانها از مسیر درک تجربیات دیگران شیوه خود را اصلاح نکنند پدیده هایی از این قبیل راهنمای عمل می شوند و چه بسیار تاثیر گذارتر و البته پرهزینه تر هستند.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه ارتقای بهره وری آب و صرفه جویی در مصرف آن و همچنین توسعه کشت گلخانه ای و گسترش آبیاری تحت فشار در سالهای اخیر که پدیده خشکسالی اهمیت آن را روزافزون کرده است،نشان می دهد که هرچند با تاخیر روشها به تدریج اصلاح می شوند و درجه هوشیاری مردم و مدیران در حال افزایش است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *