سفیر ایران در ایرلند احکام ضدمهاجرتی ترامپ را برخلاف موازین بین‌المللی دانست

21:40 - 13 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۴۴۵۵
دسته بندی: سیاست
جواد کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین، احکام اجرایی رییس جمهوری آمریکا در مورد محدودیت سفر اتباع برخی کشورها به آمریکا را غیرقانونی، غیرمنطقی و برخلاف موازین بین‌المللی اعلام کرد.
کچوئیان
به گزارش گروه سیاسی ، جواد کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین در مصاحبه با شبکه‌های رادیویی' آرتی ای ' و' نیوز تاک' و همچنین روزنامه آیریش تایمز، اعتراض کشورمان را به صدور احکام اجرایی رئیس‌جمهور جدید آمریکا و اعمال محدودیت و تبعیض علیه شهروندان ایرانی و همچنین مسلمانان، اعلام داشت.
 
سفیر کشورمان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های یاد شده گفت: تصمیم دولت جدید آمریکا مبنی بر تحمیل محدودیت‌های سفر مسلمانان به آن کشور توهینی آشکار به مسلمانان و جهان اسلام و مردم بزرگ ایران و نیز هدیه‌ای برای افراطیون و حامیان تروریسم است.

وی افزود: این‌گونه تصمیمات تنها موجب افزایش تنفر، انزجار ، خشونت و افراط‌گرایی می شود.

کچوئیان اضافه کرد: تصمیم دولت جدید آمریکا غیرمنطقی، غیرعاقلانه و برخلاف موازین بین‌المللی است و دولت ایران برای حمایت از اتباع خود و بررسی جوانب امر، اقدامات متناسب حقوقی، کنسولی و سیاسی را اعمال خواهد کرد.

وی افزود: اگرچه ما میان مردم و دولت آمریکا تمایز قائل هستیم اما تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های اعمال‌شده، از حقوق مشروع خود یعنی اصل عمل متقابل استفاده خواهیم کرد. 

جواد کچوئیان همچنین تأکید کرد: دولت ایران نقض تعهدات آمریکا وفق قراردادهای دوجانبه و ترتیبات چندجانبه بین‌المللی را با دقت بررسی و پیگیری خواهد کرد و حق واکنش لازم را نیز برای خود محفوظ خواهد داشت. 

سفیر ایران در دوبلین گفت: سفارت ما و همچنین تمامی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران موظف شده‌اند که حمایت کامل خود از آن دسته از اتباع ایرانی که به دلیل اقدامات غیرقانونی آمریکا دچار آسیب شده‌اند را در اولویت قرار داده و تسهیلات لازمه را ارائه کنند. 

وی همچنین در مصاحبه با برنامه زنده رادیو' آرتی ای' ایرلند مواضع کشورمان در خصوص توافق هسته‌ای را تشریح کرد. 

مصاحبه های مذکور بازتاب وسیعی در سطح افکار عمومی و مسئولان ایرلند داشته است. 
مردم و مقامات ایرلند در حال حاضر نگران تعمیم احکام ضد مهاجرتی ترامپ به چندین ده هزار ایرلندی که می‌تواند مشمول این تصمیم شوند، می‌باشند.

روز دوشنبه گذشته نیز تظاهراتی از سوی برخی احزاب ایرلندی به‌ویژه حزب سبزها در اعتراض به این احکام در مقابل سفارت آمریکا در دوبلین برگزار شد و قرار است روز پنجشنبه نیز تظاهرات دیگری در فرودگاه شانون ایرلند برگزار شود.

بر اساس احکام اجرایی دونالد ترامپ، ورود اتباع 7 کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا به مدت 90 روز ممنوع شده است و پناهجویان سوریه نیز دیگر نمی توانند وارد این کشور شوند. سایر پناهجویان نیز تا 120 روز آتی از ورود به آمریکا ممنوع شده اند.

احکام ضد مهاجرتی دونالد ترامپ سبب خشم جهانی از جمله در انگلیس شده است.


برچسب ها: سفیر ایران سفیر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *