روس‌ها با ذکاوت سیاسی می‌خواهند آمریکا را برای مقابله با النصره در تنگنا قرار دهند/ هر لحظه باید منتظر بدعهدی آمریکایی‌ها بود

7:45 - 04 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۴۴۴۷
دسته بندی: سیاست
یک تحلیلگر مسائل منطقه‌ای گفت: در مذاکراتی که ظرف دو روز گذشته در نیویورک در جریان بود، روس‌ها تلاش داشتند تا آمریکایی‌ها را متقاعد کنند که مطابق توافق آتش‌بس منعقد شده، علیه النصره وارد جنگ شوند و از این طریق یک تعهد بین‌المللی برای واشنگتن ایجاد کنند.
گروه سیاسی : هفتادویکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی بود تا  مسئولان روسی و آمریکایی در باب توافق آتش بس در سوریه بار دیگر به رایزنی بپردازند. توافقی که در روز دوشنبه 22 شهریور مصادف با عید سعید قربان آغاز شد و تا شنبه 27 شهریور، بالغ بر 300 بار نقض شد.

عدم پایبندی آمریکا به مفاد توافق آتش‌بس

آمریکایی‌ها که به کرات نشان داده‌اند چندان به توافقات آتش بس پایبند نیستند، در روز شنبه 27 شهریورماه، پایگاه ارتش سوریه در نزدیکی فرودگاه دیرالزور را بمباران کردند تا نقض آتش بس را با صدای رسا اعلام کنند؛ پیش‌تر مسلحین مورد حمایت آمریکا در چندین نوبت آتش بس را نقض کرده بودند.

تنفس و تجدید قوای تروریست‌ها، یکی از اهدافی است که آمریکایی‌ها را به پای میز مذاکره برای انعقاد توافق آتش بس‌ می‌کشاند. این قضیه در ماجرای خان طومان به صورت عیان مشخص شده بود.

آیا آمریکایی‌ها به بمباران مواضع تروریست‌های النصره تن می‌دهند؟


با این احتساب روس‌ها بار دیگر با طرف آمریکایی برای آتش بس در سوریه توافق امضاء کردند؛ اما این بار توافق منعقد شده یک قید آشکار داشت؛ قیدی که آمریکایی‌ها را مجبور می‌کرد مواضع جبهه النصره را مانند سایر تروریست‌ها منهدم کند؛ این بخش از مفاد توافق آتش بس اگر چه در مرحله نخست از سوی واشنگتن مغفول ماند، اما به نظر می‌رسد روس ها قصد دارند با تعهدگیری از آمریکا در مجامع بین المللی، واشنگتن را در تنگنا و محذوریت مقابله مستقیم با تروریست‌های النصره قرار دهند.

روس‌ها با ذکاوت سیاسی می‌خواهند آمریکا را برای مقابله با النصره در تنگنا قرار دهند/ هر لحظه باید منتظر بدعهدی آمریکایی‌ها بود

البته ترفندهای فریبکارانه آمریکا برای شانه خالی کردن از عمل به تعهداتش و سوء استفاده واشنگتن از فرصت آتش بس جهت تجدید قوای تروریست‌ها، موضوعی مسبوق به سابقه است که هیچگاه از سوی تصمیم گیران نظام سوریه و هم پیمانانش، نادیده گرفته نمی‌شود.

جمهوری اسلامی ایران نیز به کرات اعلام کرده که از راه حل های سیاسی برای پایان مناقشه سوریه به گونه ای که منافع و امنیت ملی این کشور تامین شود استقبال خواهد کرد؛ در همان زمان که خبر توافق آتش بس در سوریه رسانه ای شد، وزارت امور خارجه کشورمان تذکر داد که  این  آتش بس باید پایدار و دارای ضمانت اجرا باشد و به عنوان فرصتی برای تجدید قوا و انتقال جنگجویان و تسلیحات برای گروه‌های تروریستی مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.

امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس‌ها کلاه نگذارند

اینکه آمریکایی‌ها به تعهداتشان پایبند می‌مانند و حاضر می شوند در تفکیک تروریست‌ها و معارضان معقولانه تر عمل کنند و تروریست‌های النصره را هم در زمره اهداف نظامی شان جهت انهدام قرار دهند، موضوعی است که چندان مشخص نیست؛  اخیرا نیز سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نیروهای مسلح با اشاره به توافق آتش بس در سوریه، گفته است:"هم اکنون ساز و کاری بین آمریکایی‌ها و روس‌هاست که امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس ها کلاه نگذارند و روس ها را در یک بازی که منافع آمریکایی‌ها بیشتر باشد و یا در بازی که سهم کمتری به ایران داده شود قرار ندهند".

در همین رابطه هادی محمدی تحلیلگر مسائل منطقه‌ای معتقد است، شکل گیری یک اجماع بین‌المللی برای مقابله با جبهه النصره، تروریست‌ها و حامیانشان را با چالش جدی مواجه می سازد و آمریکایی ها را برای بمباران مواضع آن ها در تنگنا و مضیقه قرار می‌دهد.

محمدی البته بر این نکته نیز تاکید می‌کند که باید هر لحظه و در هر شرایطی منتظر بدعهدی و بی‌مسئولیتی آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش نظیرعربستان و ترکیه، در قبال توافقات آتش بس باشیم.

در ادامه متن مصاحبه گروه سیاسی با هادی محمدی تحلیلگر مسائل منطقه ای را می‌خوانیم:

روس‌ها با ذکاوت سیاسی می‌خواهند آمریکا را برای مقابله با النصره در تنگنا قرار دهند/ هر لحظه باید منتظر بدعهدی آمریکایی‌ها بود


هادی محمدی تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به توافق آتش بس میان آمریکا و روسیه برای مقابله با تروریست‌ها در سوریه، اظهار کرد: توافقی که اخیرا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل میان روس‌ها و آمریکایی‌ها منعقد شد، توافق جدیدی محسوب نمی‌شود؛ بلکه همان مفاد توافق آتش بس گذشته مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

وی ادامه داد:واشنگتن در توافق آتش بس قبلی نیز متعهد شده بود تا برای مقابله با تروریست‌های جبهه النصره با مسکو همکاری اطلاعاتی داشته باشد.

محمدی با اشاره به محتوای توافق آتش‌بس اخیر میان روسیه و آمریکا گفت: در گام نخست توافق اخیر طرفین تلاش داشتند تا از فرصت محدود یک هفته‌ای آتش‌‌بس بهره برداری اولیه را انجام دهند و پس از اجرای مفاد توافق آتش بس عملیات‌های ضد تروریست‌های النصره نیز شروع شود.

وی با بیان اینکه حمله به النصره نقطه چالشی برای آمریکایی‌ها و سایر حامیان تروریست‌ها محسوب می‌شود؛ گفت: قطعا با شکل‌گیری اجماع بین‌المللی برای حمله به مواضع گروهک النصره، میان تروریست‌های فعال در سوریه اختلاف و تشتت ایجاد می‌شود و بخش وسیعی از بدنه تروریست‌ها مستهلک و منهدم می شود.  

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای با اشاره به نقض مکرر توافق آتش بس در طول یک هفته گذشته از سوی تروریست‌ها و عدم رعایت مفاد این توافق از سوی آمریکا، گفت: پس از عدم کارآمدی توافق آتش‌بس در سوریه، آمریکایی‌ها فضای روانی سنگینی را در سازمان ملل و محافل رسانه‌ای علیه روسیه به راه انداختند و تلاش کردند تا با القاء این ادعا که روس ها تمایل به پایان نزاع در سوریه ندارند مسائل پیرامونی توافق آتش بس را وارونه جلوه دهند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در یک هفته اخیر تلاش کردند تا موضوع تروریست و نقش آن  در استمرار جنگ در سوریه را پشت سر موضوع کمک رسانی به جنگ زدگان در حلب مخفی کنند و با فریبکاری اذهان جهانیان را از موضوع اصلی منحرف سازند.   

محمدی با بیان اینکه دستاورد توافق آتش بس اخیر میان مسکو و واشنگتن این بود که آمریکایی‌ها علیه تروریست‌های النصره وارد درگیری شوند، گفت: در مذاکراتی که ظرف دو روز گذشته در نیویورک در جریان بود، روس‌ها تلاش داشتند تا آمریکایی‌ها را متقاعد کنند که مطابق توافق آتش‌بس منعقد شده، علیه النصره وارد جنگ شوند و از این طریق یک تعهد بین‌المللی برای واشنگتن ایجاد کنند.   
 
این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای با اشاره به ضرورت هوشیاری در قبال توافقات آتش‌بسی که یک طرف آن آمریکایی‌ها هستند، افزود: آمریکایی‌ها از یک سو تلاش می‌کنند تا از فرصت آتش بس برای نفس گرفتن تروریست‌ها بهره ببرند و از سویی دیگر تلاش دارند تا به هر نحو ممکن از عمل به تعهداتشان شانه خالی کنند تا امتیازات بیشتری کسب کنند.  

وی با بیان اینکه نباید از منافعی که توافقات آتش‌بس برای جبهه مقاومت دارد،غافل شد، تصریح کرد: روسیه، نظام سوریه ، همپیمانان آن و جبهه مقاومت باید تلاش کنند تا از توافق آتش بس بیشترین بهره را ببرند و با ذکاوت سیاسی و دیپلماتیک، آمریکایی‌ها را برای عمل به تعهداتشان از جمله مقابله با النصره در تنگنا و محذوریت قرار دهند.

محمدی خاطرنشان کرد: اگرچه ذکاوت سیاسی ایجاب می‌کند که ما در شطرنج امنیتی سوریه، طرف غربی را مجبور به عمل به تعهداتشان کنیم اما در هر شرایطی باید منتظر بدعهدی و بی‌مسئولیتی آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش نظیر عربستان و ترکیه، بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *