توجه به نمایش های آیینی و سنتی از اقدامات شایسته حوزه هنری است

21:00 - 31 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۳۲۶۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
علی نصیریان چهره نام آشنای فرهنگ و هنر كشور، رویكرد حوزه هنری در توجه به نمایش های سنتی و آیینی ایرانی و تلاش برای احیای آن ها را از اقدامات شایسته فرهنگی دانست.
توجه به نمایش های آیینی و سنتی از اقدامات شایسته حوزه هنری استبه گزارش گروه فرهنگى خبرگزارى ميزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، وی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی تصریح كرد: فرهنگ پدیده ای عاریتی و تقلیدی نیست و ما باید زمینه حفظ و احیای سرمایه های ملی خود در حوزه فرهنگ و هنر را فراهم كنیم كه دو نمایش پرده خوانی و نقالی جزو این سرمایه های ملی محسوب می‌شوند.

نصیریان ضمن تبریك عید غدیر خم، افزود: نمایش های سنتی و آیینی ما كه اغلب آن ها با روایت زندگی اولیای الهی از جمله حضرت علی(ع) عجین شده، جدای از وجوه فرهنگی از شاخصه ها و ارزش‌های مردمی محسوب می شوند كه باید زمینه حفظ و توسعه و آموزش آن ها را فراهم كرد كه خوشبختانه در این بخش شاهد برداشته شدن قدم های خوبی هستیم.

وی نمایش‌های تك نفره نقالی و پرده خوانی را به عنوان یك سبك یا شیوه روایی معرفی كرد و افزود: همانطوریكه در سایر كشورها مثلا كاتاكالی یا كابوكی سبك های روایتی و نمایشی بومی و ملی محسوب می‌شوند كه بازتاب جهانی داشته اند، تعذیه و پرده خوانی و نقالی هم شیوه‌های روایی و یا روایت‌گری هستند.  اما یقینا نقالی و پرده خوانی با بازیگری متفاوت است، آن‌ها نوعی شبیه خوانی و ظرفیت روایت‌گری هستند كه اجزای مختلفی تشكیل شده و این اجزا، از گوشه‌های موسیقایی مورد استفاده جزو مولفه‌های بومی و سنتی ما محسوب می شوند. در واقع توجه روز افزون و احیای این نمایش های سنتی می‌تواند به شكل گیری سبك های نمایشی و روایی ما با شناسنامه ای ملی و قابلیت گسترس جهانی، منجر شوند و اقدام حوزه هنری در این مسیر قابل ستایش است.

این بازیگر در ادامه با اشاره به جایگاه مردمی و ملی هنرهایی مثل نقالی و پرده خوانی تصریح كرد: پرده خوانی شاهنامه را به میان مردم آورد. در واقع، شاهنامه كه شناسنامه ملی ما ایرانی ها محسوب می شود از طریق این هنرها مردمی شد و به جایگاه رفیع كنونی دست یافت. در این روند، نقالان و پرده خوانان مثل كارگردانان امروز زمینه نمایشی كردن و دراماتیك كردن شاهنامه را برای مردم  فراهم كردند تا رستم و سهراب و دیگر قهرمانان این كتاب در افكار عمومی جریان یابند.

نصیریان در پایان یادآور شد: تجربه فعالیت های بنده در عرصه نمایش های سنتی تك نفره، مثل معركه گیری، نقالی یا پرده خوانی باعث شد تا از نزدیك در جریان ویژگی های این نمایش ها باشم و ارزش و اهمیت آن ها را لمس كنم به یقین این نمایش ها بخش مهمی از فرهنگ ما تلقی می شود و نباید فراموش شوند.   
          
انتهاى پيام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *