احتمال تکرار دستور رهبری برای فک پلمپ سال 82

10:40 - 12 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۷۴۵
دسته بندی: سیاست
رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار اقشار مردم با ایشان، سخنانی را درباره موضوع مذاکرات هسته ای و برجام بیان کردند که بیانگر چند نکته راهبردی و مهم است.
به گزارش گروه سیاسی ، اکنون بیش از 6 ما از اجرای برجام می گذرد و هنوز آمریکا در راه توافق هسته ای کارشکنی می کند.

در این 6 ماه گذشته تنها ایران در اجرای برجام پایبند بوده است. در حالی که بر اساس توافق انجام شده قرار بر این بود همزمان تحریم های ظالمانه علیه ایران برچیده شود.

در همان زمان مذاکرات و در جریان آن، آمریکایی ها تفسیرهای خود را از برجام داشتند و اعلام می کردند که تحریم ها لغو نمی شود بلکه به مرور متوقف و تعلیق می گردد.

مقامات آمریکایی پس از هر جلسه از مذاکرات هسته ای و حتی پس از امضای توافق نهایی میان ایران و 1+5 اعلام می کردند که ساختار تحریم ها باقی می ماند. تحریم ها لغو نمی شود بلکه تعلیق می شود.

در این میان مذاکره کنندگان تیم هسته ای کشورمان مخالف نظر و سخنان آمریکایی ها سخن می گفتند. آنها اعتقاد داشتند که پس از امضای توافق و آغاز اجرای آن هر دو طرف تعهدات خود را بر اساس برجام آغاز می کنند.

مذاکره کنندگان ایران اعتقاد داشتند که همزمان با اجرای تعهدات ایران بر اساس برجام تحریم ها هم برچیده می شود.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که برای اعلام آغاز روز اجرای برجام  به وین رفته بود  در بدو ورود به فرودگاه گفت: « ما فکر مي کنيم که اجراي برجام يک فرصت بسيار خوبي براي مردم ايران است که از آن طريق همه قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت و همه قطعنامه هاي شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي پايان يابد و رسما لغو شود. همه تحريم هاي ظالمانه اي که بخاطر موضوع هسته اي ايران اعمال شده است، انشاء الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و اين يک روز بسيار خوبي براي مردم ايران است.»

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و از اعضای ارشد تیم هسته ای کشورمان در تاریخ 25 مهر 1394 در گفت وگو با اخبار شبکه یک سیما، با اشاره به اینکه تحریم‌ها عملا از روز اجرایی شدن برجام برداشته خواهد شد اظهار داشت: اگر اروپا و آمریکا امروز قانون لغو تحریم ها را تصویب کنند، بیانیه مشترکی از سوی ظریف و موگرینی صادر می شود.

آقای روحانی رییس جمهوری در 14 فروردین ماه 1394 در یک گفت‌گوی زنده تلویزیونی با مردم از تفاهم سیاسی منعقد شده میان ایران و گروه 1 + 5 در سوییس در باره برنامه هسته‌ای به عنوان روزی به یاد ماندنی در تاریخ ملت ایران یاد کرد و گفت: با امضای توافق نهایی هسته ای تا اوایل تیرماه آینده، ظرف هفته های بعد اجرای آن آغاز شده و در همان روز اجرای توافق، همه تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی علیه ایران لغو خواهد شد.

علیرغم همه وعده هایی که مسئولین کشورمان درباره اجرای برجام و لغو تحریم ها در زمان آغاز و اجرای برجام می دادند، اما طرف مقابل و در واقع آمریکا چنین چیزی را باور نداشت و همواره می گفت که تحریم ها تعلیق می شود نه لغو، همچنین اعتقاد داشتند که تحریم یکجا و همزمان با اجرای تعهدات ایران تعلیق نخواهد شد بلکه به مرور خواهد بود.

در این میان، منتقدین برجام که نسبت به طرف مقابل اعتماد نداشتند، به فضاسازی ها و تفسیرهایی که آمریکایی ها از برجام می کردند، هشدار می دادند.

هشدارهای منتقدین برجام، اکنون پس از گذشت یکسال از توافق و 6 ماه از اجرای آن، حقانیت آنها را نشان می دهد.
آمریکایی ها هنوز پس از گذشت 6 ماه از اجرای توافق هسته ای که از سوی ایران به طور کامل انجام شده است، گام مهم و اساسی برای اجرای تعهدات خود برنداشته اند و وضعیت همچنان به مانند پیش از توافق هسته ای می ماند.

کارشکنی ها و توصیه های همراه با تهدید آمریکا به دیگر کشورها، آنها را از برقراری روابط اقتصادی با ایران برحذر می دارد. سرمایه گذاران هنوز از ترس آمریکا وارد ایران نمی شوند. در حالی که ایران نیازمند سرمایه گذاری در چرخه تولید و ایجاد اشتغال است تا واردات محصولات تولید شده، اما اروپا و دیگر کشورها انگار بیشتر تمایل داردند تولیدات و محصولات مصرفی و غیر ضروری خود را به ایران صادر کنند نه این که تکنولوژی و صنعت را وارد کشور کنند.

رئیس جمهور محترم حتی با صراحت گفته بود؛ ما هیچ توافقی را امضا نمی کنیم مگر آنکه همه تحریم ها در روز اجرای برجام فوراً لغو شود.

پس از آن که آقای رئیس جمهور قاطعانه درباره لغو همه تحریم ها سخن گفت، در حالی که همه در انتظار این اتفاق بودند، چنین نشد.


حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره‌ کننده کشورمان در یک نشست خبری با موضوع یکسال پس از برجام، در همین زمینه و درباره لغو تحریم های اقتصادی، گفت: «اینکه عنوان می شود تمام تحریم های غرب باید حذف می شد اصلاً درست نیست، چرا که ما در موضوع تحریم های هسته ای ایران با غرب مذاکره می کردیم. ما قرار نبود در باره تحریم های حقوق بشری که علیه ایران وضع شده مذاکره کنیم.»

با فرض قبول سخنان آقای بعیدی نژاد، آیا اکنون همان تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای ایران لغو یا تعلیق شده است؟ 6 ماه از اجرای رسمی برجام می گذرد آیا آمریکا و کشورهای اروپایی تعهدات خود را اجرا کرده اند؟

بعیدی نژاد در ادامه به توضیح درباره سخنان رئیس جمهور پرداخت و گفت: وقتی می گوییم لغو همه تحریم ها، درونش مستتر است که تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای، مأموریت ما نیز جز این نبوده است.


با تمام مباحثی که مسئولین مرتبط با مذاکرات هسته ای درباره لغو تحریم ها مطرح می کردند، همان اتفاقی افتاد که پیش بینی می شد.

از ابتدا هم پیش بینی های رهبر معظم انقلاب اسلامی این بود که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد. آنها زیر تعهداتشان خواهند زد. ایشان اعتقاد داشتند که آمریکایی ها در پی امتیاز گیری از ایران هستند اما خودشان هیچ امتیازی ندهند.

روز گذشته حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع برجام و توافق هسته ای اشاره کردند.

بدون اغراق و بزرگنمایی، مذاکرات هسته ای هزینه های زیادی را بر کشور وارد کرد و فرصت و توان دولت را به خود مصروف ساخت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین روز از فروردین ماه 1395 در حرم مطهر رضوی تأکید کردند: اگر در مقابل آمریکا کوتاه بیاییم، دشمن گام به گام جلو می‌آید و کار به جایی می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران از محتوا تهی می‌شود و تنها صورت ظاهری آن محفوظ خواهد ماند.

ایشان افزودند: بر مبنای این «تحلیل و تفکرِ دشمن‌خواسته»، اگر ملت ایران بخواهد از شرّ آمریکا راحت شود باید از محتوای جمهوری اسلامی، مفاهیم اسلامی و امنیت خود دست بردارد.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از تبیین ابعاد مختلف این تحلیل خاص، به آسیب‌شناسی آن پرداختند و خاطرنشان کردند: از مواردی که در این تحلیل نادیده گرفته می‌شود این است که هرگونه توافق با آمریکا به معنای ناگزیر بودن ایران به انجام تعهدات و بدعهدی و خدعه و تقلب آمریکا در انجام تعهدات این کشور است که این مسئله را اکنون به عینه می‌بینیم و این یعنی «خسارت محض.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اثبات این مسئله به توافق هسته‌ای به‌ عنوان یک نمونه اشاره کردند و گفتند: در همین توافق نیز آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند، عمل نکردند و به تعبیر وزیر محترم امور خارجه، بر روی کاغذ تعهداتی را انجام دادند اما در عمل و از طریق راه‌های انحرافی مانع از تحقق آن تعهدات شدند.

ایشان افزودند: اکنون با وجود توافق هسته‌ای، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است و پول‌های ایران نیز بازگردانده نشده است زیرا کشورهای غربی و کشورهای تحت تأثیر آنها، از آمریکایی‌ها هراس دارند.

مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی در قبال توافق هسته ای، هم حمایت از تیم مذاکره کننده و دولت که همت خود را برای حل این موضوع صرف کرد، بود و هم تحلیل و بررسی روند نتایج مذاکرات هسته ای که از سوی آمریکا با بدعهدی همراه بود.

واکنش هایی که ایشان در جریان مذاکرات هسته ای داشتند، بارها باعث شد تا خدعه و نیرنگ طرف مقابل برای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و مردم آشکار شود.

و اکنون که ایران تعهدات خود را اجرا کرده و همچنان تعهدات طرف مقابل روی زمین مانده و اجرا نمی شود، هشدارها و زنهارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از یک سو به آمریکایی ها است تا مجبور شوند تعهدات خود را در برجام اجرا کنند و از سوی دیگر هشداری است مبنی بر این که اگر آمریکا همچنان پایبند به نقض تعهدات خود باشد، ایران مجبور خواهد شد تا همانند سال 82 با دستور رهبری انقلاب به شرایط پیش از برجام بازگردد و حتی فراتر از آن هم برود.

سخنان روز گذشته حضرت آیت الله خامنه ای چند نکته مهم و اساسی داشت که تیتر وار طرح می شود.

1-تجربه برجام در بی اعتمادی به آمریکا و دشمنان

2-پذیرفتن این واقعیت از سوی برخی افراد و شخصیت ها که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد

3-تأکید بر لغو تحریم های اقتصادی که تاکنون محقق نشده است

4-کارهای فراوانی که دولت می توانست هنگام نقض عهد آمریکا انجام دهد

5-چرایی بحث رفع تدریجی تحریم ها

6-تمرکز بر ظرفیت ها و توان داخلی در همه ابعاد

7- معیشت مردم

آمریکا اکنون باید حساب کار دستش آمده باشد. تنها کافی است که به سیاست خود در قبال برجام ادامه دهد و همچنان خلف وعده کند، بعید نیست که دستور پایان توافق هسته ای به خاطر پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش صادر شود.

اگر آمریکایی ها خواهان ادامه برجام هستند باید هر چه زودتر تحریم ها را لغو کنند. راهی جز برای کاخ سفید این باقی نمانده است. احتمال تکرار دستور رهبری در سال 82 درباره فک پلمپ تأسیسات هسته ای وجود دارد.

انتهای پیام/


ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
هيچ راهي بجز دستور فك پلمپ نيست، اميدوارم با دستور صريح رهبر عزيزم هرچه زودتر روزنه هاي اميد در نهاد يك يك هم وطنانمان روشن شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *