رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاهی به وضعیت سیاه‌پوستان آمریکا/اوباما به وعده هایش درباره کاهش نابرابری عمل کرد؟

11:25 - 31 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۸۰۵۸
باراک اوباما به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست در تاریخ آمریکا وعده‌های زیادی را به سیاه پوستان داد، وعده‌هایی همانند پایان تبعیض‌های اجتماعی علیه سیاهان، عدالت در جایگاه و مناصب اجتماعی، افزایش درآمد و چندین مورد دیگر اما مطابق با آمارها و تحقیقات انجام شده، وضعیت سیاهان آمریکا در طول دو دوره ریاست جمهوری آمریکا بدتر شده است.

به گزارش گروه بین الملل ،پایگاه ان‌بی‌سی نیوز در نقد عملکرد اوباما در قبال سیاه پوستان نوشت: اوباما برای سیاه‌پوستان آمریکا چه کرده است؟

این سوالی است که دونالد ترامپ، میلیاردر معروف و سیاستمدار جنجالی آمریکا اخیراً در کمپین‌های انتخاباتی خود مطرح کرده است. باراک اوباما به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست در تاریخ آمریکا وعده‌های زیادی را به سیاه پوستان داد، وعده‌هایی همانند پایان تبعیض‌های اجتماعی علیه سیاهان، عدالت در جایگاه و مناصب اجتماعی، افزایش درآمد و چندین مورد دیگر.


وضعیت نابسمان سیاه‌پوستان آمریکا

ترامپ درباره اوباما گفته است که «او هیچ کاری برای سیاهان و آفریقایی تبارهای آمریکا انجام نداده است. به سطح درآمد آنها نگاه کنید، ببنید آیا تغییری داشته است؟ ببینید که آیا اوباما برای جوانان کاری کرده است یا خیر. به نظر من اوباما هوچی و حاشیه‌پرداز خوبی است. فکر می‌کنم که او برای شهروندان آفریقایی‌تبار آمریکا کار بزرگی انجام داه است. این یعنی او اصلاً هیچ کار خاصی برای سیاهان نکرده است».

ترامپ گفته است که «سیاهان مشکل اشتغال دارند، به تعداد سیاهان بیکار نگاه کنید. اما چه کسی رئیس جمهور کشورمان است؟ یک سیاه پوست، که برای هم‌نژادهای خود هم حتی کاری نکرده است».

البته باید دید که آیا صحبت‌های ترامپ واقعیت دارد یا صرفاً جنبه تبلیغاتی دارند. تبعیض میان سیاهان و سفیدپوستان آمریکا امری بدیهی و انکارناپذیر است. این نکته‌ای است که دو نامزد حزب دموکرات، سندرز و کلینتون هم به این مسله اشاره کرده‌اند.

وضعیت نابسمان سیاه‌پوستان آمریکا

برای اثبات یا رد ادعاهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و همچنین بررسی وضعیت اقلیت سیاه پوست آمریکا، لازم است چند موضوع بررسی شوند:

بیکاری: مطابق با آمارهای وزارت کار آمریکا، سال 2008 و هنگام ورود اوباما به کاخ سفید، نرخ بیکاری سیاهان برابر با 12.7 درصد بوده است. اما پایین‌ترین نرخ بیکاری سیاهان در آمریکا به سال 2015 برمی‌گردد که این رقم به 9.5 درصد رسیده است. نرخ بیکاری در دولت جرج بوش برابر با 7.7 درصد، در ماه آگوست سال 2007 بوده است. بالاترین نرخ بیکاری در دولت بوش برابر با 12.1 در ماه دسامبر 2..8 بوده است و بالاترین نرخ بیکاری آنها در دولت اوباما در ماه مارس 2011 برابر با 16.8 درصد بوده است.


وضعیت نابسمان سیاه‌پوستان آمریکا

فقر و اوضاع اقتصادی: نرخ بیکاری سیاهان آمریکا در طول چندسال اخیر، به ویژه در دوره اوباما افزایش یافته است. زمانی که بوش کاخ سفید را ترک می‌کرده است، این نرخ برابر با 25 درصد بوده است، اما این میزان در دوره اول اوباما تا 28 درصد، و در دوره دوم او تا 28 درصد نیز رسیده است.

وضعیت آموزشی: این تنها بخشی است که دولت اوباما برای سیاه پوستان در آن عملکرد مثبتی داشته است، نرخ فراغت از تحصیل و همچنین ورود به دانشگاه در دو دوره ریاست جمهوری اوباما رشد قابل توجهی داشته است.

وضعیت بهداشتی: برنامه جامع بهداشت و سلامت اوباما نیز یکی از بخش‌هایی بوده است که چندان برای سیاه‌پوستان مفید نبوده است. چرا که بسیاری از سیاه پوستان از این برنامه جامانده‌اند و از مزایای آن برخوردار نشده‌اند.


وضعیت نابسمان سیاه‌پوستان آمریکا

عدالت اجتماعی: سال 2010 قانون محاکمه عادلانه توسط اوباما امضا شد اما علیرغم این مسئله، وزارت دادگستری آمرکا چندین شهروند سیاه پوست را در شهرهای کلیولند، فرگوسن و فیلادلفیا مورد محاکمه مغرضانه قرار داد یا توسط پلیس مورد آزار و اذیت قرار گرفته و گاهاً به ضرب گلوله پلیس کشته شده‌اند.

نابرابری در پرداخت و مزایای شغلی: مطابق با تحقیقی که سال 2014 انجام شده است، میانگین سرانه درآمد خانوار سفیدپوستان آمریکا برابر 141 هزار و نهصد دلار است، این در حالی است که میانگین در آمد سرانه خانوار سیاه پوست برابر با 11 هزار دلار است. حتی در دریافت حقوق، وام و سایر خدمات پولی در آمریکا، جایگاه سیاه‌پوستان مناسب نبوده و دوره اوباما این وضعیت بدتر نیز شده است.


وضعیت نابسمان سیاه‌پوستان آمریکا

با این تفاسیر، می‌توان بدین نتیجه رسید که اوباما به وعده‌های خود درباره سیاه‌پوستان چندان عمل نکرده است، و این مسئله بهانه و عاملی است که ترامپ و جمهوری‌خواهان می‌توانند برای تخریب اوباما و هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا از آن به بهترین شکل بهره بگیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *