پاکستان در حال کشیدن سیم خاردار جلوتر از خط مرزی دیورند با افغانستان است

19:03 - 26 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۴۰۸۳
شبکه تلویزیونی «آریانا» نیوز افغانستان اعلام کرد که نظامیان پاکستانی در حال نصب سیم خاردار جلوتر از خط فرضی دیورند در مرز مشترک با افغانستان است.
به گزارش گروه بین الملل ، به نقل از  شبکه تلویزیونی آریانا نیوز، پاکستان تلاش می کند تا مرز مشترک خود با افغانستان را از خط دیورند به کوه های هندوکش تغییر دهد و آن مناطق را خط دیورند به حساب آورد.

این اقدام در شرایطی صورت می گیرد که افغانستان خط دیورند را نیز به رسمیت نمی شناسد و می گوید این خط مرزی بر اساس قراردادی که پیش از تشکیل کشور پاکستان، با هند به صورت موقت و 100 ساله منعقد شده است.

خط مرزی دیورند در سال 1893 میلادی با توافق میان افغانستان و هند در زمان مستعمره بودن انگلیس به امضاء رسید و زمانی که پاکستان به عنوان یک کشور مستقل از بدنه هندوستان در سال 1947جدا شد، این مرز را دائمی دانست و اعلام کرد که از آن عقب نشینی نخواهد کرد.

افغانستان معتقد است که پاکستان باید تا مرزهای این کشور با هند پیش از جدائی پاکستان عقب نشینی کند.
این خط مرزی یکی از مهمترین عوامل بروز اختلاف های ریشه ای میان افغانستان و پاکستان است و اسلام آباد تاکنون چند بار از کابل خواسته بود که این خط را به رسمیت بشناسد، اما این درخواست رد شده است.

«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفته است که هیچ کس در افغانستان اجازه ندارد خط دیورند را به رسمیت بشناسد و گروه طالبان نیز در دوران حاکمیت بر افغانستان به درخواست پاکستان برای رسمیت بخشیدن به خط دیورند جواب رد داده بود.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *