چین از حضور غربی‌ها در داخل كشور نگران است

18:54 - 11 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۷۶۱۳
گزارش‌ها حاكی است كه افزایش حضور خارجیان بویژه از كشورهای غربی در چین به دلیل میزان تبادلات فزاینده این كشور با دیگر نقاط جهان نگرانی‌هایی را برای پكن به همراه آورده است.
به گزارش گروه بین الملل ، شماری از شبكه های تلویزیونی و نشریات چین در روزهای اخیر اقدام به انتشار برنامه ها و پوسترهای كارتوتی در این باره كرده اند كه نشانه هایی از بی اعتمادی فزاینده به خارجیان در این كشور است.

البته این موضوع به یكی از بحث های به تدریج جنجالی نیز تبدیل شده و سلب اعتماد چینی ها به خارجیان با تشویق رسانه ها، موضوعاتی نیست كه به مذاق اتباع دیگر خوش بیاید.

در این میان یكی از پوسترهایی كه منتشر و بر روی دیوارها نیز نصب شده؛ به زنان چینی هشدار می دهد كه مراقب هر گونه ارتباط با خارجیان باشند.
تصاویری كه بر روی تبلیغات منتشر شده نشان داده می شود، بیشتر مربوط به اتباع كشورهای غربی است و از شهروندان چینی بویژه زنان خواسته شده مراقب برقراری ارتباطات خود با آنها باشند تا مبادا مورد سوء استفاده سیاسی قرار گیرند.

در یكی از این تصاویر مشخصا به فردی به نام «دیوید» اشاره شده كه ظاهرا از شهروندان یك كشور غربی است و قصد دارد در جریان ارتباط نزدیك با چند شهروند چینی اسرار و اسناد محرمانه دولتی و نظامی این كشور را به سرقت ببرد.

مسئله بی اعتمادسازی به غربی ها هم اینك به یكی از موضوعات بحث برانگیز در جامعه شده و خیلی زود از طریق تارنماها و شبكه مجازی، بسیاری از چینی ها و خارجی ها به آن واكنش نشان داده و گفته اند كه در بحبوحه تنش ها میان چین و آمریكا در دریای جنوبی انتشار یك پوستر كارتونی 12 صفحه ای و برنامه های تلویزیونی از این دست كار شایسته ای نیست.

از سوی دیگر شماری از دانشجویان غربی در دانشگاه پكن هم به این موضوع واكنش نشان داده و گفته اند كه رفتار در پیش گرفته شده از سوی مسئولان چینی كمك كننده نیست.

«كودا وراین» دانشجوی سنگاپوری می گوید كه این پوستر ها را كه تحت عنوان تلاش دولت «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین برای تقویت امنیت و قدرت چین منتشر شده، دیده است.

روزنامه «گلوبال تایمز» از ارگان های حزب حاكم چین به تازگی در مطلبی به شدت از ارزش های غربی انتقاد كرده و آورده است: ارزش هایی كه ظاهری فریبكارانه دارند و از درون جهنمی هستند، جامعه چین را به مصیبت می كشاند.
آمارها نشان می دهد كه شمار خارجیانی كه در چین زندگی می كنند از 500 هزار نفر در سال 2000 میلادی به حدود 900 هزار نفر در حال حاضر رسیده است.

این در حالیست كه بسیاری از چینی ها نیز در كشورهای دیگر هستند و فقط 300 هزار دانشجوی این كشور در آمریكا تحصیل می كنند كه دامن زدن به مسائلی از این دست می تواند برای روابط چین و كشورهای غربی بیش از حد غیرسازنده باشد.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *