عربستان هزینه های فوق العاده قطار سریع السیر مکه - مدینه را به اسپانیا نمی دهد

17:37 - 26 اسفند 1394
کد خبر: ۱۵۰۶۳۵
روزنامه اسپانیایی لاراسون اعلام کرد: عربستان سعودی حاضر نیست حتی یک یورو به دلیل هزینه های فوق العاده قطار سریع السیر مکه - مدینه به کنسرسیوم اسپانیایی مسئول ساخت این قطار بپردازد.
به گزارش گروه بین الملل ، به نقل از، روزنامه اسپانیایی افزود: پروژه مهم راه آهن با سرعت بالا که قرار است شهرهای مدینه و مکه را به یکدیگر ارتباط دهد، یک سال قبل از گشایش آن، تبدیل به دردسر فراوانی برای کنسرسیوم اسپانیایی - سعودی «الشعله» شده که مسوول بخشی از کار با بودجه اولیه ای معادل 6 میلیارد و 700 میلیون یورو است. 
الشعله متعهد به ساختن روبنا، نشان های راهنمایی، ماشینهای ریلی شده اما برای این کار دارای بودجه کافی نیست. 
بر اساس توضیح منابع نزدیک به مسوولان این پروژه، دولت عربستان سعودی حاضر به پرداخت حتی یک یورو برای پوشش دادن هزینه های اضافی نیست و این برای شرکت اروپایی بد است. 
لاراسون نوشت: کاهش قیمت نفت، ضربه سختی به خزانه کشور عربی، که در سال 2015 کسری معادل 80 میلیارد یورو داشته، وارد کرده و برای اصلاح این امر، حاکمان دست به انجام اقدامات شدید اقتصادی که شامل کاهش هزینه ها یا یارانه ها بوده، زده اند.
این رسانه اسپانیایی افزود: شرایط مختلف در ماه های اخیر باعث شده است هزینه های زیرساخت ها از بودجه تعیین شده، بیشتر شود و برای شروع پروژه نیز، کنسرسیوم مجبور به استفاده از منابع بیش از آنچه پیش بینی کرده بود، شد. 
ساخت کارگاه مکه نیز تبدیل به یک مشکل شده اسن، زیرا بودجه اولیه 30 میلیون یورو پیش بینی شده بود، ولی در پایان هزینه 100 میلیون بجا گذاشت. 
کنسرسیوم مسئول ساخت قطار سریع السیر مکه - مدینه اطمینان دارد با تغییر در دولت اسپانیا، عربستان از فرصت استفاده کرده و مهلت تحویل کار را جلو اندازد.
لاراسون نوشت: موضع ریاض در هزینه نکردن بیشتر برای این پروژه در حالی صورت گرفته که حملات «پابلو ایگلیسیاس» رهبر حزب چپگرای «پودموس» به عربستان موجب ناخشنودی این کشور شده و به همین دلیل، آینده بزرگترین پروژه ای که تاریخ اسپانیا در خارج از این کشور به خود دیده است یعنی اجرای قطار سریع السیر مکه-مدینه نیز در هاله ای از ابهام فرو خواهد رفت. 
کنسرسیومی که توسط شرکت هایی همچون «رنفه»، «ادیف»، «تالگو» و «او.اچ.ال» تشکیل شده است، نگرانی عمیق خود را از اینکه عربستان از تغییر در دولت اسپانیا بعنوان فرصتی برای تغییر قرارداد استفاده کند، پنهان نمی کند. 
مقامات این کنسرسیوم گفته اند که «آنا پاستور» وزیر عمران و توسعه اسپانیا توانسته است تعهدات شخصی را از عربستان بگیرد و اعتمادی دو جانبه را در روابط با وزیر راه عربستان بوجود بیاورد. 
مقامات این کنسرسیوم گفته اند که در روابط با کشورهای خلیج فارس، اعتماد مهمترین پایه کار محسوب می شود و نگرانی آنها ناشی از همین امر است. 
چنانچه هیات مذاکره کننده با عربستانی ها تغییر کرده و اعضای پودموس در آن ظاهر شوند، عربستان فشار را بر اسپانیا بالا برده و بدون آنکه بخواهد هزینه بیشتری کند، مهلت تحویل را پیش از سال 2017 قرار خواهد داد چرا که خود این کشور نیز بدلیل سیر نزولی قیمت نفت تحت فشار اقتصادی است.
کنسرسیوم اسپانیایی نیز اعلام کرده است چنانچه مذاکرات برای تغییر در طرح قطار سریع السیر مکه - مدینه به شکلی باشد که دیگر برای شرکتها سودآوری نداشته باشد، آنها دیگر خود را موظف به انجام آن نخواهند دانست. بنابر این آنها خطوط قرمزی دارند که عربستان باید به آن توجه داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *