تاکید سران آ.سه.آن و آمریکا بر تعهد مشترک به حفظ صلح، امنیت و ثبات در منطقه

19:56 - 28 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۶۹۱۷
سران کشورهای عضو اتحادیه همکاری جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن.) و آمریکا در اجلاس سانیلند کالیفرنیا بر همکاری برای رویارویی مشترک با مسایل جهانی از جمله تروریسم و افراط گرایی خشن، تاکید کردند.
 به گزارش گروه بین الملل ، در بیانیه مشترک سران 10 کشور عضو اتحادیه همکاری جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و آمریکا به عنوان طرف گفتمانی این سازمان، که پس از نشست روزهای دوشنبه و سه شنبه، منتشر شد، بر اراده نیرومند این کشورها برای رهبری رویارویی با مسایل جهانی مانند تروریسم و افراط گرایی خشن، قاچاق انسان، مواد مخدر و ماهیگیری غیرقانونی، بدون هماهنگی و برنامه ریزی نشده و همچنین حمل ونقل غیرقانونی حیات وحش و چوب و الوار، تاکید شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه نیز به تبعیت کامل این کشورها از نظم منطقه ای و بین المللی منطبق بر قانون که از حقوق و امتیازهای همه کشورهای عضو حفاظت و دفاع کند، اشاره شده است.

این بیانیه می افزاید: همه کشورهای حاضر در این نشست متعهد به همکاری به منظور حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و منازعات از جمله احترام کامل به روندهای قانونی و دیپلماتیک بدون استفاده از تهدید با کاربرد زور هستند که بر اساس اصول به رسمیت شناخته شده جهانی قوانین بین المللی و کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد در باره قانون دریاها تهیه و تنظیم شده است.

کشورهای امضا کننده این بیانیه همچنین بر تعهد مشترک به حفظ صلح، امنیت و ثبات در منطقه، تضمین امنیت و ایمنی دریانوری از جمله حقوق آزادی دریانوردی و پرواز هواپیماها و دیگر کاربردهای قانونی دریاها و تجارت بدون مانع دریایی بر اساس قانون و کنوانسیون
1982 قانون دریایی و همچنین غیرنظامی سازی و خویشتنداری در اقدامات و فعالیت ها، تاکید کرده اند.

در بخشی از این بیانیه بر تعهد اعضا بر تضمین فرصت ها برای همه مردم این کشورها از طریق تقویت مردمسالاری، گسترش مدیریت خوب، تبعیت از حکومت قانون، گسترش و دفاع از حقوق بشر و آزادی های اساسی، تشویق گسترش تحمل و بردباری و میانه روی و حفاظت از محیط زیست، تاکید شده است.

رهبران کشورهای آمریکا و عضو آسه آن همچنین بر تعهد مشترک به گسترش همکاری جهانی برای رشد و توسعه پایدار از طریق اجرای برنامه 2030 برای توسعه پایدار و برنامه اقدام آدیس آبابا به منظور تضمین جامعه باثبات، برخوردار از مساوات و فراگیر که در آن هیچ کس از دیگران عقب نمانده باشد، تاکید کردند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در نشست افتتاحیه اجلاس سران این کشورو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا ( آسه آن ) گفت: واشنگتن و کشورهای واقع در منطقه آسیای جنوب شرقی می توانند موجب پیشبرد دیدگاه مشترکی از مقررات و عرف لازم برای حل مسالمت آمیز مناقشات دریایی شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *