زمان برگزاری همه‎پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق رسیده است

13:01 - 14 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۴۰۲
رئیس اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد که وقت آن رسیده که همه پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق برگزار شود.
مسعود بارزانی: وقت برگزاری همه‎پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق رسیده استبه گزارش گروه بین الملل ؛مسعود بارزانی،خواستار برگزاری یک همه‌پرسی غیرالزام‌آور برای استقلال این منطقه خودمختار شده است.
 
بارزانی با انتشار یک بیانیه بر روی وبسایت خود اعلام کرد: این همه‌پرسی به معنای اعلام استقلال نخواهد بود، بلکه برای آگاهی از اراده و نظر مردم کُرد درباره استقلال و برای آن‌ است که رهبری سیاسی کردستان اراده مردم را در زمان و شرایط مناسب اجرا کند.
 
وی افزود: شرایط کنونی برای تصمیم‌گیری کُردها دربارۀ سرنوشت‌شان مناسب است.
 
 بارزانی نوشت: اگر مردم کردستان منتظر هستند که کس دیگری حق تعیین سرنوشت‌شان را به آن‌ها هدیه کند، استقلال هرگز به دست نخواهد آمد. این حق وجود دارد و مردم کردستان باید آن را تقاضا کرده و به جریان بیاندازند.
 
در طول چند سال گذشته منطقه کردنشین عراق در تلاش بوده است تا با احداث یک خط لولۀ نفت مستقل به کشور ترکیه و موارد دیگر صادرات نفت، استقلال نسبی خود را افزایش دهد.
 
اما حضور گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و کاهش شدید قیمت جهانی نفت این منطقه خودمختار را با مشکلات اقتصادی روبرو کرده است.
 
بارزانی گفت: منطقه ما شاهد بسیاری از مصائب بوده و تغییر در راه است. کردها عامل هیچ یک از این مصائب نبوده‌اند. کردها تنها قربانی بوده‌اند در حالی که دیگران مصائب و درگیری را برای این منطقه به ارمغان آوردند.
 
وی افزود: کردستان نیز همچون اسکاتلند، کاتالونیا، کبک و مکان‌های دیگر حق بیان نظر خود را دربارۀ تعیین سرنوشت خویش دارد و این حق قابل مذاکره نیست.
 
پیشتر نیز رئیس اقلیم کردستان عراق بدون تعیین زمان‌بندی یا تاریخ خاصی، خواستار برگزاری رفراندوم استقلال شده بود.  
 
این در حالیست که نچیروان بارزانی، نخست وزیر کردستان عراق و قباد طالبانی، معاون وی در تاریخ 4 بهمن میزبان یک هیات آمریکایی بودند.
 
براساس بیانیه حکومت اقلیم کردستان، نچیروان در این دیدار گزارشی مفصل برای ارائه یک تصویر روشن از وضعیت موجود و ابعاد بحران (اقتصادی کردستان) به هیات آمریکایی ارائه داده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *