دیپلماتهای ایرانی هنوز خاک عربستان را ترک نکرده اند/ تا زمانی که سیاستهای عربستان مبتنی بر تنش زایی است امکان بهبود روابط وجود ندارد

10:05 - 14 دی 1394
کد خبر: ۱۱۶۸۷۳
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دیپلماتهای ایرانی هنوز خاک عربستان را ترک نکرده اند گفت: تا زمانی که سیاستهای مبتنی بر تنش زایی عربستان ادامه دارد امکان بهبود روابط میان تهران و ریاض وجود نخواهد داشت.
دیپلماتهای ایرانی هنوز خاک عربستان را ترک نکرده اند/ تا زمانی که سیاستهای عربستان مبتنی بر تنش زایی است امکان بهبود روابط وجود نداردبه گزارش خبرنگار سیاسی ، حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 14 دی ماه ) در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون اتفاقات اخیر صورت گرفته در مقابل سفارت عربستان و اعلام مقامات سعودی مبنی قطع روابط دیپلماتیک با تهران اظهار کرد: دولت عربستان سعودی حیات و منافع خود را در ایجاد درگیری و افزایش تنش در منطقه می داند و در سالیان اخیر به طور مستمر اقداماتی را در این جهت انجام داده است.

وی در ادامه با برشمردن سیاستهای مبتنی بر تنش زایی عربستان سعودی در سالها و ماههای اخیر گفت: حمایت عربستان سعودی از گروه های تروریستی موجود در داخل اراضی سرزمین ایران، تلاش برای تنش آفرینی در سایر کشورهای منطقه، و به راه انداختن جنگ و خونریزی در یمن از جمله اقدامات عربستان سعودی در ماهها و سالهای اخیر است که مبتنی بر سیاست تنش آفرینی ریاض است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه به اقدام جنایتکارانه اخیر سعودیها در اعدام آیت الله شیخ نمر اشاره کرد وبیان داشت: برخورد تند با خواستهای عدالت طلبانه و آزادی خواهانه داخلی که نمونه اخیر آن اعدام آیت الله شیخ نمر بود از جمله سیاستهای عربستان سعودی است که در راستای همان سیاست بحران آفرینی و تنش زایی منطقه ای این دولت ارزیابی می شود.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم دولت سعودی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با ایران و اخراج هیات نمایندگی ایرانی از عربستان گفت: این اتفاق موضوع جدیدی نیست و اتفاقات مشابه بی شماری در رابطه با هیاتهای نمایندگی کشورها به وجود آمده اما آنچه که مهم است این است که کشور میزبان باید مطابق با کنوانسیونهای بین المللی به تعهدات خود در قبال هیاتهای نمایندگی سایر کشورها جامعه عمل بپوشاند.

جابر انصاری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تلاش برای کنترل احساسات مردمی به تعهدات بین المللی خود در قبال صیانت از اماکن دیپلماتیک و دیپلماتهای سایر کشورها پایبند است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه سعودیها از اتفاق پیش آمده در راستای سیاستهای بحران آفرینانه خود بهره برداری خواهند کرد افزود: قطعا کشورهای اسلامی به عربستان سعودی اجازه نخواهند داد که به سیاستهای تنش زای خود ادامه دهد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تنش های اخیر میان سوریه و ترکیه و نقش این تنش ها در روابط میان تهران و آنکارا اظهار کرد: آخرین مواضع رئیس جمهور ترکیه مبتنی بر این بود که آنکارا خواهان حفظ روابط مسالمت آمیز با همسایگان خود است و آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد این است که دولتهای اسلامی در شرایطی که جریانهای تروریستی و تکفیری از هر فرصتی برای نفوذ استفاده می کنند، سیاستهای درست و عاقلانه ای را اتخاذ کنند و روابط میان ایران و ترکیه هم در همین چارچوب دنبال خواهد شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حمایت از یک گروه اپوزیسیون در یک کشور دیگر ناقض قوانین بین المللی است یا خیر افزود: ارتباط با گروه های قانونی و مسالمت جو یک امر عادی است اما قطعا رابطه با گروه های تروریستی و غیر قانونی مشمول محدودیتهای بین المللی قرار دارد.

جابر انصاری ادامه داد: آنچه که در برخی از کشورها مثل عربستان جریان دارد این است که یک نظام سیاسی که متعلق به دورانی است که تاریخ آن به سر آمده بر مردم آن کشور حکمرانی می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات صورت گرفته برای پیگیری امور مربوط به شیعیان نیجریه و شیخ زکزاکی گفت: این موضوع توسط جمهوری اسلامی ایران از مجاری دیپلماتیک همچنان در حال پیگیری است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اتفاقات اخیر صورت گرفته و تنش در روابط ایران و عربستان می تواند در روند پیگیری حقوقی فاجعه منا خلل ایجاد کند یا خیر گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه با صراحت و قاطعیت اعلام می کند که مطابق با قوانین بین المللی تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک انجام داده و انجام خواهد داد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد اتفاقات اخیر هم، وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای قضایی و انتظامی تدابیر لازم را برای کنترل حادثه و برخورد قانونی با متخلفان اتخاذ کرده است.

جابر انصاری تصریح کرد: تصمیم اخیر دولت عربستان در قطع رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران در شرایطی اعمال شد که همه امور تحت کنترل بود و هیچ گونه تهدیدی متوجه دیپلماتهای سعودی نبود.

جابر انصاری افزود: دولت عربستان سعودی برای استمرار سیاست های خود در راستای بحران آفرینی در سطح منطقه به دنبال بهانه می گردد و جمهوری اسلامی ایران رایزنی های دیپلماتیک لازم را با سایر دولت های منطقه برای مانع ایجاد کردن بر سر راه سیاست های تخریبی ریاض، انجام داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با سرانجام تهیه لیست گروه های تروریستی در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در کارگروه  خاصی که تشکیل شده است برای رسیدن به یک جمع بندی کلی در حال رایزنی است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات دولت عربستان سعودی برای همراه کردن سایر کشورها جهت اعمال فشار به تهران اظهار کرد: دولت عربستان سعودی به این دلیل که به سبب حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری احساس انزوا می کند سعی دارد در سیاست های تنش زای خود سایر دولت ها را هم دخیل کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سیاست های شفاف و روشنی در زمینه گسترش تعامل و همکاری با همه همسایگان خود دارد و از روابطی درسطح عالی با دولت های عربی برخوردار است.

جابر انصاری تصریح کرد: امیدواریم با تدابیر و عقلانیت دولت های منطقه سیاست های عقیم سعودی ها در راستای تنش آفرینی پیشرفت نکند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تصمیم دولت عربستان سعودی مبنی بر ارجاع شکایت از ریاض در شورای امنیت سازمان ملل بیان داشت: عربستان همواره تلاش می کند اقدامات خود را در پوششی بین المللی انجام دهد اما ریاض با این گونه موج آفرینی های روانی قادر نخواهد بود سیاست های غیر منطقی خود را به سیاست های جامعه بین الملل منتقل کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خروج هیات نمایندگی ایران از عربستان را تأیید می کنید یا خیر؟ گفت: هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران هنوز خاک عربستان را ترک نکرده است و این هیات برای اینکار 48 ساعت فرصت دارد و تمام تدابیر لازم برای بازگشت محترمانه دیپلمات های ایرانی از عربستان اتخاذ شده است.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت جمهوری اسلامی ایران قبل از اقدام خصمانه اخیر دولت سعودی با پیش دستی روابط دیپلماتیک خود با ریاض را قطع نکرد؟ گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران خود را در شرایط انزوا و خطر احساس نمی کند و در راستای منافع امت اسلامی سیاست های مبتنی بر تنش زدایی خود را پیگیری می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اما دولت عربستان سیاست هایی را دنبال می کند که در یک دهه اخیر به شکست انجامیده است برای مثال دولت سعودی در طول یک دهه در عراق از تمام ظرفیت های خود برای بر هم زدن نظم سیاسی در این کشور استفاده کرد اما اخیراَ با افتتاح سفارت خانه خود در بغداد با زبان بی زبانی شکست سیاست های جاهلانه خود را اعلام کرد.

وی تأکید کرد: ایران در مسیر تنش زایی که مطلوب سعودی های هست حرکت نمی کند و جمهوری اسلامی ایران بر اساس منطق و عقلانیت و تعامل گرایی سیاست های خود را دنبال خواهد کرد.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پس از تنش در روابط تهران و ریاض کشور ثالثی حاضر به میانجیگری شده است یا خیر؟ گفت: اگر سیاست های عربستان مبتنی بر عقلانیت بود هیچ گاه نیازی به میانجیگری وجود نداشت و تا زمانی که سیاست های عربستان سعودی مبتنی بر تنش زایی است امکان بهبود روابط وجود ندارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تأثیر تنش اخیر ایجاد شده میان تهران و ریاض در حل بحران سوریه اظهار کرد: بحران سوریه نمونه دیگری از سیاست های تنش زای عربستان است و تا زمانی که یک اجماع بین المللی برای مبارزه با تروریسم به وجود نیاید برخی بازیگران منطقه ای از جمله عربستان در راستای سیاست های خود، اقداماتی را برای تنش افزایی انجام خواهند داد.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون زمان قطعی اجرای برجام بیان داشت: خیلی نباید در تعیین تاریخ برای اجرای برجام متوقف شویم و اگر تعهدات طرفین با دقت انجام شود ما به نقطه نهایی که شروع اجرایی برجام و اجرای تعهدات طرف مقابل است خواهیم رسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وزارت امور خارجه در این زمینه تابع و مجری تصمیماتی است که در کمیسیون ویژه نظارت بر برجام که بر اساس اجماع ملی است اتخاذ می شود.

وی بیان داشت: دولت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در تمام دو سال گذشته که مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 در جریان بود تمام تلاش خود را برای تخریب روند های بین المللی در رابطه با ایران به کار بستند و همچون گذشته از دلارهای نفتی خود سود جستند.

جابر انصاری در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مطابق با برجام بخش هایی از تعهدات خود را انجام داده و انجام تعهدات دیگر منوط به اقدامات طرف مقابل است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *