بسیاری از تشکل‌های مردم نهاد ایرانی، طرف مشورت سازمان ملل هستند

15:56 - 02 دی 1394
کد خبر: ۱۱۳۰۱۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان -غریب آبادی در دیدار با اعضای مرکز دانشجویی صلح زیبا گفت: بسیاری از تشکل های مردم نهاد ایرانی فعال در حوزه حقوق بشر از سوی سازمان های بین المللی طرف مشورت قرار می گیرند.
به گزارش به نقل پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، اعضای شورای مرکزی این تشکل دانشجویی حقوق بشری با معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دیدار کردند.
 
کاظم غریب آبادی با اشاره به توانمندی های تشکل های مردم نهاد ایران در زمینه های مختلف حقوق بشری گفت: تعداد قابل توجهی از تشکل های مردم نهاد ثبت شده در ایران از سوی مجامع و مراجع بین المللی همچون کمیسیون های مربوطه در سازمان ملل متحد طرف مشورت قرار می گیرند و از داده های آنان برای تهیه گزارش های سالانه استفاده می شود.
 
وی افزود: از نظر آماری و کمی تعداد تشکل های حقوق بشری فعال در ایران که در حوزه های مختلف همچون کودکان کار یا زنان فعالیت دارند قابل توجه است، اما تعداد کمی از تشکل ها برای خود ماموریت بین المللی تعریف کرده اند و زمانی که مشکلات حقوق بشری همچون فاجعه منا یا کشتار شیعیان نیجریه پیش می آید، اقدام به اعلام موضع می کنند.
 
معان بین الملل ستاد حقوق بشر بیان کرد: تشکل های مردم نهاد ایرانی باید به سوی افزایش کیفی فعالیت های خویش رفته و با جذب نیروهای متخصص در حوزه های مختلف حقوقی بار تخصصی فعالیت های خویش را تقویت کنند.
 
غریب آبادی یکی از فعالیت های ستاد حقوق بشر در راستای نهادینه سازی آموزه های حقوق بشری را بر گزاری دوره های آموزشی کارگاه های مفاهیم حقوق بشر در محیط های آکادمیک عنوان کرد و گفت: مدتی پیش چنین کارگاهی با حضور اساتید برجسته حوزه حقوق بشر در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد که بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری برای حضور در این کارگاه ثبت نام به عمل آوردند و توجه به ظرفیت ۶۰ نفری که برای کارگاه در نظر گرفته شده بود، بخشی عمده ای از دانشجویان علاقه مند موفق به حضور در دوره نشدند.
 
در ادامه این جلسه مدیر عامل مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز بیان کرد: مرکز دانشجویی حقوق بشر صلح زیبا علاه بر عقبه قبلی که در حوزه های حقوق بشری دارد، نزدیک به دو سال است که مجوز فعالیت خویش را از وزارت کشور گرفته است و رسما فعالیت دارد.
 
محمد واحدی افزود: هدف گذاری ما بیشتر جذب دانشجویان گرایش های مختلف رشته حقوق است تا بدنه متخصص مورد نیاز برای پیگیری ابعاد حقوقی پرونده های مختلف حقوق بشری داخلی و خارجی را بیش از پیش کسب کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: تاکنون نامه نگاری های متعددی با دبیر کل سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی مسئول برای پیگیری موارد مختلف نقض حقوق بشر بویژه پس از وقوع فاجعه منا داشته ایم. 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *