طرح «بنزین برای همه» در مرحله مطالعه است/ تکذیب واردات بنزین از نوروز سال ۱۴۰۱
جلیل سالاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به میزان، در مورد طرح «بنزین برای همه»، گفت: فعلا این طرح در بخش مطالعه نرم افزاری قرار دارد و اگر قرار باشد اتفاقی در اینباره بیفتد و دستاوردی داشته باشد اطلاع رسانی خواهد شد.
وی ادامه داد: گاهی اوقات پیشنهادی مطرح میشود که باید ابعاد آن بررسی شود لذا همکاران ما در حال بررسی این موضوع هستند.
معاون وزیر نفت گفت: زمانیکه قرار شود این طرح اجرا شود اطلاع رسانی خواهد شد.
ال. پی. جی توان رقابت با سی. ان. جی و بنزین را ندارد
سالاری با بیان اینکه ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها چند چالش دارد، ادامه داد: یکی از مهمترین چالشها قیمتگذاری و شیوه قیمتگذاری گاز مایع است که اکنون در کشور وجود دارد و بهطور طبیعی با این نظام قیمتگذاری رقابت اتفاق نمیافتد.
وی تاکید کرد: به لحاظ ارزش حرارتی، شاخص کیفیت و هزینههای تولید و انتقال نیز ال. پی. جی توان رقابت با سی. ان. جی و بنزین را ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: نکته دوم تبدیل ناوگان است. چالش سوم نیز سطح دسترسی و انتقال گاز مایع از مبادی تولید به قطب مصرف است که در گسترده کشور این زیر ساخت وجود ندارد.
وی افزود: از سوی دیگر در برنامه هفتم و هشتم توسعه، افزایش تولید پلیمرها مورد توجه است و برای تکمیل زنجیره ارزش در این بخش از صنعت پتروشیمی توجه به خوراکهای مایع اولویت دارد.
سالاری گفت: بهطور عمده امروز طرحهای پتروشیمیها بیشتر در حوزه اوره- آمونیاکی و متانول بوده و تبدیل اینها به زنجیره پاییندستی یکی از چاشها است.
وی با اشاره به اینکه حجم بالای ال. پی. جی در کشور هم وجود دارد، تصریح کرد: این حجم بر اساس قیمتهای صادراتی میتواند در قالب قرارداد بلند مدت صنعت پتروشیمی هزینه شود؛ بنابراین بخشی از ال. پی. جی را باید به آن سمت هدایت کرد، زیرا ارزش افزوده بالایی دارد و امروز شرایط ورود به سبد سوخت خودرو امکانپذیر نیست.
تکذیب واردات بنزین از نوروز سال ۱۴۰۱
وی با تکذیب واردات بنزین از نوروز سال ۱۴۰۱، افزود: برای تامین بنزین مورد نیاز در نوروز امسال برآوردهای خوبی داشتیم و اکنون ذخایر بنزین مطلوب است و این در شرایطی بود که دغدغه تامین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاهها نیز وجود داشت.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده است، ادامه داد: اکنون تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد میشود.
سالاری به اقدامات انجام شده در پالایشگاه لاوان به منظور افزایش تولید بنزین کشور اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خامفروشی انجام شد.
وی اضافهکرد: مدتها بود نفتای این پالایشگاه را با قیمتهای پایین صادر میکردند و این در حالی بود که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات نفتا متوقف شود، افزود: اکنون در پالایشگاه لاوان، نفتا تبدیل به بنزین میشود.
وی دلیل تمایل شرکتهای پالایشی برای صادرات نفتا را درج قیمتهای بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورتهای مالی سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است.
سالاری در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کمیسیون تلفیق وزارت نفت را مکلف کرده تا 150 هزار میلیارد ریال بابت تامین تولید قیر به پالایشگاه ها اختصاص داده شود، گفت: این موضوع در بودجه 1400 بوده و در بودجه 1401 نیز تکرار شده است که از محل خوراک نفت خامی که داده می شود، تولید شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع منجر به رانت خواهد شد، افزود: به هر حال باید به این طرح نظارت شود.