رویکرد دستگاه قضایی صدور آرای علمی و عادلانه مبتنی بر قانون وشرع است

8:53 - 26 آبان 1394
کد خبر: ۹۹۳۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان- بدری گفت: رویکرد دستگاه قضایی صدور آرای علمی و عادلانه مبتنی بر قانون وشرع است، در این زمینه کانون کارشناسان رسمی دادگستری مشاورانی فنی و متعهد هستند که می توانند با نظرات منصفانه خود در صدور آرای قضایی نقش مهمی داشته باشند.
به گزارش به نقل از روابط عمومی دادگستری استان لرستان، رئیس کل دادگستری لرستان در مراسم تحلیف کارشناسان رسمی دادگستری استان افزود: امروز دیگر شیوه دادرسی به شکل سنتی کنار گذاشته شده است، امروز دیگر خطای انسانی و برخی خواسته‌های شخصی و عواملی از این دست در صدور حکم تاثیرگذار نیست، زیرا با اصلاح روش‌های دادرسی به سبک دادرسی علمی و عادلانه دیگر به ندرت پیش می آید که آرای قضایی متشبه صادر شود.

این مسئول عالی قضایی تاکید کرد: رویکرد دستگاه قضایی صدور آرای علمی و عادلانه مبتنی بر قانون وشرع است، در این زمینه کانون کارشناسان رسمی دادگستری مشاورانی فنی و متعهد هستند که می توانند با نظرات منصفانه خود در صدور آرای قضایی نقش مهمی داشته باشند، وجدان انسانی  اخلاق اسلامی و بینش علمی سه عامل مهم در نظریه های کارشناسان است.

بدری تصریح کرد: متأسفانه بعضا مشاهده می شود که تفاسیر مختلفی از قوانین از طرف افراد فاقد صلاحیت ابراز می شود در حالی که بر اساس قانون تفسیر قانون در حیطه شورای نگهبان است و هرگاه قانونی در مسیر قانونی خودش یعنی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مورد تأیید قرار گیرد لازم الاجرا می شود.

رئیس کل دادگستری لرستان خطاب به کارشناسان دادگستری بیان کرد: تخصص روزآمد، حُسن صداقت، امانتداری، بیان نظرعلمی فارغ از تمامی حواشی و پرهیز از جانبداری از جمله عوامل مهم در ابراز نظر کارشناسان دادگستری است.

وی همچنین گفت: ابراز نظر کارشناسان دادگستری بایستی مسئولانه باشد، مضاف براینکه کارشناسان نبایستی نظر خود را بالاتر از رأی نهایی قاضی بدانند، قاضی مستقل است ولیکن دفاع از حق وظیفه ای شرعی است وهرکس در هر مسند و مقامی که باشد هرگاه حقی را پایمال نماید در دادگاه عدل الهی بایستی تاوان عملش را بپردازد، دادگاه خداوند عادلانه ترین محکمه قضایی است.

لازم به ذکر است در این مراسم از تعدادی ازکتابهای منتشره کارشناسان عضو کانون کارشناسان دادگستری لرستان توسط رئیس کل دادگستری استان رونمایی شد و از اعضای 6 نفر از خانواده های کارشناسان متوفی و همچنین 14 نفر از کارشناسان مختلف در رشته های مختلف که بیشترین فعالیت را در حوزه نویسندگی کتاب و مقالات علمی را داشته اند با اهداء لوح سپاس قدردانی بعمل آمد.

در پایان این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علی سبزواری معاون فرهنگی دادگستری کل استان لرستان  تفاهم نامه مشترکی  را با کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان درجهت تعاملات فعالیتهای فرهنگی و همچنین مشاوره خدمات قضایی به امضاء رساندند.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *