تشکیل کمیته‌های استانی به منظور بررسی آسیب‌های فضای مجازی

10:56 - 22 آبان 1394
کد خبر: ۹۷۸۲۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - الفت با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات و فعالیت شبکه‌های اجتماعی در این خصوص گفت: بهتر است کمیته‌ای در استان‌ها تشکیل شود و خطرات، تعداد، روش‌ها و منش‌های تبلیغاتی در فضای مجازی را تبیین کند.
به گزارش به نقل از روابط عمومی دادگستری استان یزد، محمدباقر الفت در جلسه مشترک شورای پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان یزد با اعضای ستاد انتخابات و هیئت نظارت انتخابات این استان با اشاره به وظیفه پیشگیرانه دستگاه قضا در سه مقطع قبل، حین و بعد از اخذ رأی ، گفت: با هدف هم افزایی و حفظ سلامت انتخابات در یک اقدام مشترک دستور تشکیل ستادهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی در کشور توسط مقام عالی قوه قضائیه صادر شد.

وی مراجعه به آرای عمومی را نقطه اوج مردم سالاری دینی دانست و با بیان اینکه جمع آوری نظرات مردم در قالب انتخابات، جمع بندی و اعلام نتایج انتخابات وظیفه ای است که قانونگذار به امنای ملت یعنی اعضای هیئت های اجرایی و شورای نگهبان واگذار کرده است تصریح کرد : امر انتخابات ودیعه قانونی است که به عهده دو مرجع سپرده شده و سایر مقامات و دستگاه ها وظیفه دارند مقدمات و تمهیدات را برای انجام وظیفه بهتر دو مرجع فراهم کنند که دستگاه قضا یکی از آنهاست.

وی با تأکید بر اینکه حضور دستگاه قضا در امر انتخابات یک حضور تمهیدی است ، افزود: دستگاه  قضایی قصد دخالت در وظایف مراجع قانونی را نداشته و ندارد و فقط در محدوده ای که قانونگذار برای او تعریف کرده در خدمت مردم و نظام اسلامی است.

الفت با اشاره به وظیفه پیشگیرانه دستگاه قضا در سه مقطع قبل، حین و بعد از اخذ رأی مردم تصریح کرد: ریاست قوه قضائیه با هدف هم افزایی و حفظ سلامت انتخابات در یک اقدام مشترک دستور تشکیل ستادهای پیشگیری از جرایم را صادر کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: لازم است در انتخابات، امن ترین و مورد اعتمادترین شرایط را برای مردم ایجاد کرد تا در یک انتخابات با شکوه و با عظمت مردم نظر خود را اعلام کنند.

الفت افزود: فضای مجازی و  شبکه های اجتماعی از اموری است که باید نسبت به آن حساس بود و برنامه برای رصد متمرکز و استخراج نتایج آن گذاشت .  

وی با بیان اینکه هرچه به تقویم سیاسی انتخابات نزدیک می شویم این شبکه ها فعالیت‌های منفی و مثبت خود را توسعه می دهند، ادامه داد: در مقابل فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی نباید منتظر ماند که چه آسیب‌هایی احتمالی از این فضاها ایجاد می‌شود و چه  خوب است که رصد این فضاها را در جای متمرکز و مشترکی صورت داد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه در ستاد مرکزی جلسه ای با حضور نماینده دادستان کل کشور تشکیل خواهد شد تا خطرات، تعداد و روش‌ها و منشهای تبلیغاتی دراین فضاها تبیین شود ، تصریح کرد: خوب است که کمیته‌ای نیز با این عنوان در استان‌ها تشکیل شود و نمایندگانی از ارگان هایی که در خصوص رصد و کنترل فضای مجازی فعالیت می‌کنند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند تا براساس آن اقدامات بعدی در مورد آن صورت گیرد.

الفت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان یزد را از سالم ترین استان ها در امر انتخابات است، ادامه داد: قسمت اعظم پیشگیری از جرایم در اننتخابات متوجه ستادها و مبلغین داوطلبان است.

وی با بیان اینکه مجرای خطر در انتخابات افراد حاشیه‌ای تبلیغات هستند تصریح کرد: در واقع توجیه، ارشاد و اقناع اشخاص حقیقی و حقوقی در مورد تبلیغ انتخابات و صحنه گردانی آن باید از همین امروز صورت گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه یادآور شد: باید بپذیریم ستادها و عواملی که در کنار برخی داوطلبان کار می‌کنند ممکن است از بلوغ سیاسی کامل برخوردار نباشند و در حوزه اخلاق دچار آسیب‌هایی شده باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *