صلح و سازش در 20 فقره پرونده قتل عمدی

11:13 - 21 آبان 1394
کد خبر: ۹۷۵۷۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان- حجت الاسلام والمسلمین سید عبد المهدی موسوی از صلح و سازش در 20 فقره پرونده قتل خبرداد و گفت: در سال جاری نیز تاکنون به همت و همراهی بزرگان و معتمدین و تلاش همکاران شوراهای حل اختلاف در سطح استان فارس 20 فقره پرونده قتل به مصالحه انجامیده است.
به گزارش به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، معاون قضایی و رئیس شورای حل اختلاف استان فارس گفت: با استفاده از ظرفیت بزرگان و معتمدین لارستان 3 پرونده قتل به مصالحه انجامیده است که همراهی و همکاری ائمه جمعه اهل تشیع و تسنن این شهرستان و سایر بزرگان و ریش سفیدان شهرستان لارستان در امر صلح و سازش شایسته تقدیر است.

وی فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف را رفع خصومات و صلح و سازش با استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان دانست و گفت: نظام قضایی جمهوری اسلامی در زمان ریاست وقت قوه بر مبنای آیات و روایات نهادی در قوه قضاییه تأسیس کرد که رسماً  مدیریت صلح و سازش را برعهده گرفت.

وی از موفقیت شوراهای حل اختلاف استان فارس برای دومین سال پیاپی در امر مصالحه در پرونده های جرایم خشن و قتل در سطح کشور خبرداد و گفت: در سال جاری نیز تاکنون به همت و همراهی بزرگان و معتمدین و تلاش همکاران شوراهای حل اختلاف در سطح استان فارس 20 فقره پرونده قتل به مصالحه انجامیده است و اولیاء دم از اجرای حکم قصاص صرف نظر کرده اند.

 معاون قضایی رئیس کل دادگستر ی استان فارس با اشاره به دهمین آیه سوره مبارکه حجرات که می فرماید: « انما المومنون اخوه فاصلحو ا بین اخویکم» ؛ گفت: خداوندمتعال تکلیف فرموده است که همه مومنان و کسانی که در دایره دین جای می گیرند برای صلح وسازش میان برادر دینی خود تلاش کنند.

وی در خصوص تفسیر این آیه با اشاره به بیان فقیه عالی قدر مرحوم مقدس اردبیلی نیز بیان کرد: اصلاح بین مؤمنین فوریت دارد و این امر نباید به تأخیر افتد چرا که کینه ، عداوت و خصومت ها ریشه دار می شود و امر صلح وسازش یک امر ارشادی واستصوابی نیست بلکه یک امر واجب است.

وی در اهمیت صلح وسازش میان مردم نیز افزود : پیامبر گرامی اسلام (ص)فضیلت یک صلح وسازش را  با یک سال نماز و روزه مورد قبول درگاه خداوند برابر دانسته اند.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان در خصوص گذشت خانواده‌های اولیای دم و اقدام خدا پسندانه آنان خاطر نشان کرد: مردم در کوچکترین لغزش‌های اجتماعی حاضر به گذشت نیستند اما امروز این خانواده ها به ما درسی بزرگ دادند که با اقدام انسانی و کریمانه می توان از خطاها و لغزش های بزرگ نیز گذشت.

این مقام مسئول قضایی استان در پایان از سایر مسؤلان شهرستان لارستان خواست تا با همکاران شوراهای حل اختلاف این شهرستان همراهی کنند تا از ورود و سرازیر شدن پرونده های قضایی به دادگستری جلوگیری و کینه ها ودشمنی ها  به مصالحه ختم شود.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *