تجلیل از خانواده قاری جانباخته حادثه منا در مراسم روز کتابدار / واسپاری جشنواره کتاب رضوی به نهاد کتابخانه‌های عمومی

13:31 - 19 آبان 1394
کد خبر: ۹۶۹۰۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - معاون توسعه کتابخانه‌ها گفت: از خانواده قاری قرآن مرحوم حسنی کارگر که در حادثه منا به رحمت خدا رفت، تجلیل خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری میزان ،  نشست خبری تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور محمد اله‌یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و علی نیکنام مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جانعلی‌پور معاون فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.  
 
اله‌یاری در ابتدای این نشست به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های کشور در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از اولین نکاتی که در بدو تصدی علیرضا مختارپور بر مدیریت نهاد کتابخانه‌ها مدنظر بود، ارتقای وضعیت معیشتی کتابداران بود. سال گذشته حرکت برای این موضوع آغاز شد و نهاد بخشی از حقوق کتابداران در سراسر کشور احقاق کرد. بخشی از بندهای قانونی در این زمینه احیا و به طور نسبی پرداخت‌ها بهبود پیدا کرد، چرا که باور ما این بود اگر بخشی از دغدغه‌های معیشتی همکاران نهاد را برطرف کنیم، آنها بهتر می‌توانند به ایفای نقش در انجام وظایف خود بپردازند.
 
وی با اشاره به افزایش حقوق کتابداران کتابخانه‌های روستایی گفت: بیش از 700 کتابخانه نهاد در روستاها هستند، پیش از این ساعت کاری کتابخانه‌های روستایی سه ساعت بود و حقوق آنها از 50 تا 250 هزار تومان پرداخت می‌شد. سال گذشته نهاد دستمزد کتابداران روستایی را به 570 هزار تومان افزایش داد و قرار است با افزایش ساعت کار کتابخانه‌های روستایی و با تکمیل بیمه‌، حقوق مطابق با استاندارد وزارت کار تعیین شود.  
 
اله‌یاری با بیان این مطلب که نهاد کتابخانه‌ها به منظور توانمندسازی کتابداران چند اقدام را ساماندهی کرد گفت: ما دوره آموزشی مشاور کتابدار را در 24 استان برگزار کردیم که در آن بالغ بر هزار کتابدار شرکت کردند. همچنین در فصل تابستان مدرسه خواندن را برگزار کردیم که این دوره‌ها از این به بعد به صورت مجازی انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به عدم حضور نهاد در نمایشگاه کتاب سال جاری گفت: ما هزینه‌های حضور در نمایشگاه را صرف تامین منابع به روش نیمه متمرکز کردیم. از این طریق کتابداران ما توانستند، کتابهای مورد نیاز در کتابخانه خود را انتخاب کنند. این تجربه را به مناسبت عید سعید فطر نیز تکرار کردیم. به این روش که فهرست 190 هزار کتاب چهار سال اخیر را در شبکه ارتباطی خود با کتابداران قرار داده و از آنها خواستیم که از این فهرست کتابهای مورد نیاز کتابخانه خود را تهیه کنند.  
 
اله‌یاری از افزایش تعداد نشست‌های کتابخوان به عدد 400 تا پایان سال خبر داد و گفت: اکنون 200 نشست برگزار کرده‌ایم و از اواخر خرداد تا کنون 2 هزار و 241 نفر در این نشست‌ها کتاب معرفی کردند. علاوه بر این نهاد کتابخانه‌ها با ارسال منابع به کتابخانه‌های تحت پوشش خود دفترچه‌های نورسیده‌ای که خلاصه مختصری از کتابهای ارسالی است، ارسال می‌کند تا هم کتابدار آن را مطالعه کرده و هم اعضا در جریان کتاب‌های تازه وارد به کتابخانه قرار بگیرند.  
 
وی با اشاره به برگزاری دو دوره پیشرفته و مبتنی قصه‌گویی گفت: بسته مطالعاتی قصه‌گویی خروجی این دوره‌هاست، همچنین ما ارسال مستمر کتاب و نشریات را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. تعداد نشریات ارسالی از امسال افزایش پیدا کرده و ما در روزهای 16 تا 18 فروردین سال جاری تمامی نشریات کشور را بر روی شبکه ارتباطی با کتابداران قرار داده و آنها خود نشریات مورد نظر را انتخاب کرده‌اند.  
 
 برگزاری آزمون استخدامی نهاد کتابخانه‌های عمومی، مذاکره با تهیه‌کنندگان سیما برای تولید سریال با موضوع خاطرات کتابداران، پیگیری عقد تفاهمنامه با دستگاه‌های فرهنگی از دیگر برنامه‌هایی بود که الهیاری به آنها اشاره کرد.  
 
وی در بخش دیگر از سخنان خود به برنامه‌های نهاد در هفته کتاب اشاره کرد و افزود: ما امسال برنامه‌ها را از هفدهم آبان ماه آغاز کرده‌ایم به اعتبار اینکه روز کتاب و کتابدار در تقویم به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی ثبت شده است، ما نیز محور برنامه‌های خود را شخصیت ایشان قرار دادیم، به همین منظور به همراه جمعی از مدیران و مسئولان روز 17 آبان به منزل دختر علامه و همسر شهید قدوسی رفتیم. به صورت رسمی از فردا چهارشنبه 20 آبان برنامه‌های رسمی نهاد در هفته کتاب آغاز شده و تا دوم آذر ادامه پیدا می‌کند، امسال قرار شده در همه برنامه‌های استانی مدیران ستادی نهاد حضور داشته باشند.  
 
تجلیل از قاری جانباخته حادثه منا در مراسم روز کتابدار
 
اله‌یاری با اشاره به برخی از برنامه‌های تدارک دیده شده برای هفته کتاب از سخنرانی دبیر کل نهاد در جمع مسئولان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، حضور کتابداران استان تهران، البرز و کارکنان نهاد در حرم مطهر امام خمینی(ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب، نشست کتابخوان ویژه اصحاب رسانه، ارسال بسته ویژه قصه و رمان به کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و گفت:‌ روز یکشنبه همزمان با روز کتاب و کتابدار مراسم تقدیر کتابداران در تالار وحدت برگزار می‌شود که ما از کتابداران سراسر کشور تجلیل خواهیم کرد. همچنین تمامی 6500 کتابدار و همکار نهاد کتابخانه‌های عمومی لوح تقدیری با امضای دبیر کل دریافت خواهند کرد، امسال کمیته‌های انتخاب کتابدار، مسئول کتابخانه و نیروی پیشکوست و ... را داشتیم که به تهران معرفی شدند. همچنین از خانواده قاری قرآن مرحوم حسنی کارگر که در حادثه منا به رحمت خدا رفت، تجلیل خواهیم کرد.  
 
مشارکت نهاد در جشنواره کتابخوانی دانشجویی
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد به بخش دیگری از برنامه‌های نهاد در هفته کتاب اشاره کرد و گفت: برای تسری نشست‌های کتابخوان به کلیه کتابخانه‌های کشور ما نشست کتابخوان مکتب را برگزار خواهیم کرد. مجمع مکتب در واقع مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور است. همچنین ما امسال در برگزاری جشنواره کتابخوانی دانشجویی مشارکت داشته‌ایم که این مشارکت به شکل خریداری تعدادی از آثار برگزیده و عضویت رایگان برگزیدگان در کتابخانه‌های عمومی است. همچنین نهاد در برگزاری همایش ملی کتاب و نشر نیز مشارکت کرده است.
 
واسپاری جشنواره کتاب رضوی به نهاد کتابخانه‌های عمومی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *