تامین زیرساخت‌های توسعه سلول‌درمانی در مراکز توانمند کشور

18:20 - 17 آبان 1394
کد خبر: ۹۶۱۳۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت سلول درمانی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراکز توانمند کشور فراهم می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ، امیرعلی حمیدیه در جمع اعضای شورای عالی فناوری سلول‌های بنیادی استان فارس اظهار کرد: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده در دنیا در حوزه پیشرفت علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و سلول درمانی، معاونت علمی سعی دارد تا زیرساخت‌های توسعه این علوم و فناوری‌ها را در مراکز توانمند کشور فراهم کند.

وی با بیان اینکه ایران هم اکنون به دانش‌های پایه سلول درمانی دست یافته است، بیان کرد: بر اساس این جایگاه، باید بتوانیم دانش موجود را به سطح کاربردی رسانده و دستاورد این دانش را در کشور ببینیم، چرا که روش‌های پژوهش در دنیا، در حال تغییر است و ایران نیز با آگاهی از آینده پیشرفت علوم، نباید از کاروان سردمداران این دانش در دنیا، باز بماند.

حمیدیه با تاکید بر لزوم عملیاتی شدن دستاوردهای علمی و پژوهشی صورت گرفته در سلول درمانی و سلول‌های بنیادی، ابراز کرد: هم اکنون در مسیر انقلاب چهارم پزشکی قرار گرفته‌ایم که چشم انداز وسیعی از تحولات پزشکی و درمانی به کمک سلول درمانی و پزشکی بازساختی را پیش روی ما قرار داده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، علوم سلولی در طب را به مثابه علوم هسته‌ای در صنعت عنوان کرد و گفت: با توجه به نقش موثر این دانش در آینده استراتژیک دنیا، هم اکنون شرکت‌های بزرگی که فعالیت‌هایی نامرتبط به علوم پزشکی داشته‌اند نیز به سوی علوم بازساختی و سلول درمانی روی آورده اند تا به این واسطه، در تحول عظیمی که در این عرصه پیش بینی می‌شود، سهیم باشند.

وی با تاکید بر توانمندی‌های بسیار بالای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه سلول درمانی و طب بازساختی گفت: این دانشگاه در زمینه پیوند اعضا و سلول درمانی در بیماری‌های مرتبط با خون فعالیت‌های بسیاری دارد و در همین راستا، همه پژوهشگران و دست اندرکاران، باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و با فعالیت‌های تیمی، آینده روشنی برای معرفی این توانمندی در شیراز به دنیا، رقم زده شود.

حمیدیه همچنین از تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد پشتوانه آیین نامه‌ای در عرصه سلول درمانی در کشور خبر داد و تصریح کرد: در معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، با علم به آینده پیش بینی شده در دنیا در زمینه پیشرفت علوم، تلاش می‌شود تا زیرساخت های توسعه آن در مراکز توانمند کشور فراهم شود.

همچنین محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این نشست با اشاره به تلاش‌هایی که در این دانشگاه برای توسعه سلول درمانی وپزشکی بازساختی صورت گرفته است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این زمینه با تمام قوا در میدان است و با توجه به شناخت و آگاهی اساتید دانشگاه از جایگاه این علم در دنیا، دستاورد آن در عرصه درمان و آینده ای که برای سلامت بشر به همراه دارد، گام‌های پرتوانی را در این عرصه برداشته‌اند.

ایمانیه با بیان اینکه شیراز به عنوان یکی از سه مرکز دانشگاهی کشور برای پژوهش در عرصه پزشکی بازساختی انتخاب شده است، از توانمندی این دانشگاه برای اقدامات عملیاتی، بر اساس زمان بندی مشخص در زمینه سلول درمانی برای دستیابی به دستاوردهای این دانش خبر داد.

وی همچنین بر حمایت این دانشگاه از برنامه‌های موثر در پیشرفت دانش سلول درمانی از سوی اساتید و پژوهشگران، همچنین همکاری با شرکت‌های دانش بنیان برای تسریع در اهداف کاربردی آنان، تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تلاش بر این است که حاصل پژوهش‌ها و اقدامات اساتید، وارد زندگی مردم شده و بتوان نتایج مثبت این تحقیقات را در بهبود سلامت مردم به کار گرفت و از سویی در ارتقای دانش کشور نیزر سهیم بود.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *