برنامه 12 ساله صادرات برق ترکمنستان به "افغانستان" تصویب شد

17:07 - 16 آبان 1394
کد خبر: ۹۵۷۱۰
خبرگزاری میزان - رئیس جمهور ترکمنستان، برنامه صادرات برق به افغانستان از مسیر "آتامراد" به "اندخوی" تا سال 2027 را تصویب کرد.
برنامه 12 ساله صادرات برق ترکمنستان به به گزارش گروه فضای مجازی ، روزنامه "ترکمنستان بیطرف" چاپ عشق‌آباد در گزارشی از جلسه هیات دولت این کشور نوشت: از ژانویه سال آینده میلادی صادرات برق از خط انتقال آتامراد به "اندخوی" تا دسامبر ماه سال 2027 میلادی صورت خواهد گرفت.
 
رئیس جمهور ترکمنستان با امضاء سند مذکور تصریح کرد: این اقدام دولت ترکمنستان در راستای افزایش میزان صادرات برق این کشور به کشور دوست و برادر افغانستان می‌باشد.
 
وی با تشریح موضع دولت ترکمنستان نسبت به افغانستان، اعلام کرد: موضع دولت ترکمنستان نسبت به کشور افغانستان تغییر ناپذیر است و افزایش میزان صادرات برق به این کشور در واقع به عنوان کمک به ملت افغانستان و مساعدت در احیاء زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی این کشور می‏‌باشد.
 
رئیس جمهور ترکمنستان ماه گذشته با اشاره به ظرفیت 5178 مگاواتی تولید انرژی برق این کشور اعلام کرد: علاوه بر نیاز داخلی، ترکمنستان قادر است 70 درصد نیاز افغانستان را نیز تامین کند.
 
ترکمنستان با داشتن 12 نیروگاه و 47 توربین از جمله 30 دستگاه توربین گازی، 14 دستگاه توربین بخار و 3 دستگاه توربین آبی به ظرفیت 517 مگاواتی دست یافته و به یکی از تولید کنندگان مهم برق در منطقه تبدیل شده‌‌است و این ظرفیت در آینده نزدیک با راه‌اندازی و تجهیز 2 نیروگاه جدید دیگر که در دست اجراست، به بیش از 7000 مگاوات خواهد رسید.
 
ترکمنستان هم‌اکنون به افغانستان برق صادر می‌کند و قصد دارد میزان صادرات به این کشور را در آینده نزدیک به 5 برابر افزایش دهد.
 
طی چند سال گذشته، روابط ترکمنستان و افغانستان بعنوان 2 کشور همسایه که حدود 800 کیلومتر با یکدیگر مرز مشترک دارند همواره از روندی رو به رشدی برخوردار بوده‌‌ است.
 
صادرات برق و فراورده‏ های نفتی، گازی ترکمنستان به افغانستان، همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، روابط فرهنگی و آموزشی و انسان دوستانه از مهم‌ترین مقوله در تعاملات میان دو کشور می‏‌باشد.
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *