روابط حسنه با آمریکا، پیش شرط "قطر" برای ارتباط با ایران

14:46 - 16 آبان 1394
کد خبر: ۹۵۵۰۹
خبرگزاری میزان - کشورهایی که از افزایش نفوذ ایران در منطقه شکایت داشتند، اکنون به دنبال تقویت قدرت ایران در منطقه هستند. پس از توافق هسته‌ای، کشورهای حوزه خلیج‌فارس مخصوصاً قطر به دنبال کاهش تنش با ایران و برقراری رابطه‌ای گرم با این کشور هستند.
روابط حسنه با آمریکا، پیش شرط به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از سناباد نیوز، سایت تحلیلی المانیتور در مطلبی با عنوان "آیا قطر دروازه ایران به سوی کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود؟" نوشت: تحت تأثیر منازعات بین‌المللی و منطقه‌ای، نقشه هم‌پیمانان در آسیای میانه تغییرات زیادی کرده است. در پی توافق هسته‌ای ایران در ماه جولای و بهبود روابط ایران با غرب به طور کل، چندین کشور منطقه در روابط خود با ایران تجدیدنظر کردند.
 
کشورهایی که از افزایش نفوذ ایران در منطقه شکایت داشتند، اکنون به دنبال تقویت قدرت ایران در منطقه هستند. پس از توافق هسته‌ای، کشورهای حوزه خلیج‌فارس مخصوصاً قطر به دنبال کاهش تنش با ایران و برقراری رابطه‌ای گرم با این کشور هستند.
 
خبرگزاری المانیتور با نقل مطالبی از آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدجواد ظریف، ارتباط و اتحاد ایران و کشورهای عرب را به نفع منطقه اعلام می‌کند و به جمله آقای ظریف که ایران و کشورهای عرب در یک قایق هستند و اگر قرار باشد کسی غرق شود این همه خواهند بود که غرق می‌شوند رجوع می‌کند.
 
کشور قطر منتظر است تا نتیجه توافق هسته‌ای ایران و آمریکا را ببیند و سپس رویکرد جدید ارتباطی با ایران را عملی کند.
 
قطر جزء اولین کشورهایی بود که به استقبال توافق هسته‌ای ایران آمد. امیر قطر در نشست عمومی سازمان ملل اظهار داشت که روابط دوحه و تهران بر اساس منافع مشترک در حال افزایش هستند. "آیا بازسازی روابط ایران و آمریکا برای قطر منافع مشترک محسوب می‌شود؟ شاید این نقشه آمریکا باشد که قطر برقراری روابط حسنه ایران و آمریکا را پیش شرط همکاری بیشتر با ایران قرار دهد تا پروژه نفوذ آمریکا به صورت عادی و دیپلماتیک جلوه کند"
 
کارشناسان مسائل سیاسی اذعان می‌دارند، ائتلاف نانوشته قطر، عربستان و ترکیه در کنار غرب با حمایت‌های سران تل‌آویو همراه است و قطر یکی از حامیان اصلی گروه تروریستی داعش است. پس دور از انتظار نیست که استقبال قطر از توافق هسته‌ای ایران و پیشروی به سوی برقراری ارتباط بیشتر با جمهوری اسلامی ایران با دستور کارفرمایان آن‌ها چون آمریکا و اسرائیل باشد. نفوذ حتماً از یک دریچه و با یک نام چون کی اف سی و مک دونالد نیست. لایه‌های پنهان این پروژه می‌تواند در ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه حوزه خلیج‌فارس گنجانده شده باشد.
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *