غرب به دنبال تحمیل نحوه حیات خود بر جهان است/ تزریق ایده‌های مدرنیته از طریق فیلم‌های خارجی/ از جبهه مقاومت‌ سوریه حمایت می‌کنیم

15:42 - 13 آبان 1394
کد خبر: ۹۴۹۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - آیت الله آملی لاربجانی در دیدار با نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان مازندران گفت: غرب به دنبال تحمیل نحوه حیات خود بر جهان است.
دیدار رئیس قوه قضائیه با نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مازندران آغاز شدبه گزارش اعزامی به مازندران، آیت الله صادق  آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در دیدار با نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مازندران با یبان اینکه بحث مدرنیته روی زندگی ما تاثیر گذاشته است، افزود: واقعیت مدرنیته بحث فلسفی دارد، شناختن مدرنیته برای ما مهم است و نباید تنها به ظاهر مدرنتیه توجه کینم بلکه باید باطن آن را نیز ببنیم.

وی با اشاره به توسعه تکنولوژی و مدرنیته، افزود: ما مشکلی با تبلت و موبایل و لپ تاپ نداریم؛ اما باید هدف و ارزش‌ها را خودمان انتخاب کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه فیلم هایی که محصول غرب هستند سبک زندگی ما را تغییر می دهند، به مثالی در این زمینه اشاره کرد و گفت: اخیرا در یکی از فیلم‌هایی که در رسانه‌ها پخش شد، دیالوگ یکی از شخصیت‌های فیلم قصد انتخاب مسیر زندگی توسط این فرد را نشان می‌داد و این شخصیت فیلم گفت  «قصد دارم مسیر زندگی ام را خودم انتخاب کنم »متاسفانه همین دیالوگ را در زندگی برخی از جوانان مشاهده می کنیم. اکنون شاهد این هستیم که یک نوجوان دوازده ساله رو در روی پدر و مادر خود می ایستد و می گوید من مسیر زندگی‌ام را خودم می خواهم انتخاب کنم و در پس این حرف ها دنیایی نهفته است که نشان از ایده مدرنیته می‌دهد.

وی با بیان اینکه عقلانیت ابزاری یکی از مولفه های مدرنیته است، تصریح کرد: اکنون شاهد هستیم که فرزندانمان حتی سر سفره نیز گوشی در دستانشان هست و این کمپانی که به دنبال فروش چند میلیونی محصولات خود هست به این فکر نمی کند که با این اقدامی که انجام می دهند چه بر سر انسانیت می آورد و با این سبک و شیوه زندگی، نحوه حیات خاصی در حال شکل گیری است.

آیت الله آملی لاریجانی یادآور شد: غرب با این تجدد و مدرنیته نحوه حیات خاصی را پدیده آورده، این سبک زندگی را به کشور های دیگر تحمیل کرده و افکار خود را از طریق فیلم و رمان و کانال های ماهواره ای به جهان تزریق می کند.

وی با بیان اینکه تفکر را باید با تفکر جواب داد، گفت: لیبرالیسم و مدرنیته یک تفکر است که باید آگاهانه با آن برخورد کنیم و اکنون غرب نحوه حیاتی را انتخاب کرده ولی قرآن و اهل بیت (ع) در نحوه حیات ایمانی تاکید داشته اند که با نحوه حیات غرب تفاوت دارد. اگر آگاهانه به سراغ آن برویم به خوبی می توانیم نسبت این نحوه حیات را با سبک زندگی غربی درک کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه باید نحوه حیات قرآنی را به کار گیریم، تاکید کرد: غرب، تولید و ثروت و قدرت سیاسی بیشتر را حیات می داند ولی قرآن این را نمی گوید و بر این اساس باید به دنبال نحوه حیات قرآنی باشیم که یکی از راه‌های گسترش آن رجوع به حق تعالی است.

وی با بیان اینکه نحوه حیات قرآنی با درایت عمل کردن را مورد تاکید قرار می‌دهد، تصریح کرد: عقلانیت قرآنی سبب عدم خوف می شود و اگر با خدا رفیق شویم دیگر خوفی نداریم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه توجه به عقلانیت و نحوه حیات قرآنی باید در سیاست خارجی نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت:این موضوع در سیاسیت خارجی نیز موثر است و در دیداری که در چند روز گذشته با وزیر امور خارجه داشتم بر مدنظر قرار دادن و مراجعه به حیات و عقلانیت قرانی تاکید کردم.

وی یادآور شد: ما در مبارزه با استکبار باید این مضمون را داشته باشیم که وقتی با خدا باشیم نباید دیگر از هیچ چیزی بترسیم، البته ما نمی‌گوییم عقلانیت نباشد و برای همه شمشیر بکشیم بلکه می گوییم به عقلانیت قرآنی و الهی توجه کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: ما از مقاومت سوریه حمایت می‌کنیم و از گفتن این حمایت هم واهمه و هراسی نداریم زیرا نمی‌توانند ما را بترسانند، غربی‌ها نمی‌توانند ما را تسلیم کنند زیرا مومن مگر در برابر خداوند متعال تسلیم نمی‌شود.

وی بر لزوم توجه دانشگاه ها و مدارس به نحوه حيات ايماني و قرآني تاكيد كرد و گفت: بايد تلاش كنيم كه ملاك تعليم و تربيت در مدارس و دانشگاه ها حيات ايمانی شود.

رئيس دستگاه قضا در پایان خاطرنشان کرد:‌ آنچه در زندگي اين دنيا به درد ما مي خورد عبوديت حق است اما ما در زندگي اين موضوع را فراموش مي كنيم و اسير ماديات مي شويم.


 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *