فرصت همکاری با ایران را از دست نمی دهیم

19:40 - 10 آبان 1394
کد خبر: ۹۳۷۳۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - شرکت بی پی منتظر شرایط همکاری با ایران پس از لغو تحریمهاست، زیرا پس از آن فرصتهای بزرگی در صنعت نفت و گاز ایران پیش روی شرکتهای خارجی قرار می گیرد.
به گزارش ، مایکل تاون شند، رئیس بخش خاورمیانه شرکت بریتیش پترولیوم امروز (یکشنبه ١٠ آبانماه) در حاشیه دیدار با معاون امور بین الملل وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار شانا ضمن ابراز خرسندی از شرایط جدید پس از توافق جامع هسته ای وین و از سرگیری مذاکرات برای بررسی شرایط همکاری شرکتهای انگلیسی با صنعت نفت ایران تصریح کرد: برخی شرایط همانند سالهای گذشته است اما در برخی بخش ها شاهد تحولات قابل توجهی هستیم زیرا ایران با وجود تحریم ها در طول سال های اخیر، در صنعت نفت و گاز به پیشرفت های مطلوب و خیره کننده ای دست یافته است.

رئیس بخش خاورمیانه بی پی با بیان این که ایران افزون بر منابع عظیم ذخایر نفت خام و گاز طبیعی، تجارب و دانش خوبی در این حوزه ها به دست آورده است، گفت: بی پی در حال تلاش برای آغاز دور تازه همکاری با ایران در پروژه های نفت و گاز در دوران پس از تحریم هاست.

تاون شند در پاسخ به پرسشی درباره حضور بی پی در کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی در تهران گفت: امیدوارم بتوانم آذرماه در کنفرانس رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) شرکت کنم، اما بدون تردید شرکت بی پی در این کنفرانس حضور فعالی خواهد داشت.

وی افزود: بی پی هم اکنون به دنبال به دست آوردن اطلاعات و آگاهی بیشتر درباره چارچوب قراردادهای جدید به منظور آغاز فصل جدید همکاریها با صنعت نفت و گاز ایران است.

دیدار زمانی نیا با هیات انگلیسی 2
رئیس خاورمیانه شرکت بی پی ادامه داد: ما هم اکنون با ایران در پروژه توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر همکار هستیم، همچنین شرکت ملی نفت ایران و بی پی از سالهای دور در میدان گازی رام (Rhum) در دریای شمال انگلیس شریک هستند.

شرکت ملی نفت ایران یکی از سهامداران پروژه توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز است و تلاش دارد تا سهم کنونی ١٠ درصدی خود را در این طرح افزایش دهد؛ ذخایر گازی میدان شاه دنیز آذربایجان ١,٢ تریلیون تا ١.٥ تریلیون مترمکعب برآورد شده است.

فاز نخست میدان شاه دنیز نیز که بوسیله کنسرسیومی متشکل از شرکتهای بی پی، استات اویل نروژ و سوکار توسعه داده شده از سال ٢٠٠٦ در حال تولید است، در حالی که انتظار می رود گاز فاز دوم این میدان تا سالهای ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ به اروپا برسد.

میدان گازی رام یک میدان گازی کوچک فراساحلی است که توسعه مشترک آن با سرمایه گذاری مشترک ایران و انگلیس انجام شده است، این میدان در ۴۰۰ کیلومتری شهر آبردین در آبهای ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد؛ قرارداد اکتشاف این میدان در سال ۱۹۷۳ میلادی امضا شد و در سال ۱۹۷۷ به کشف میدان انجامید.

تاون شند ضمن ابراز امیدواری نستب به افزایش همکاری مشترک ایران و شرکت بی پی در آینده، گفت: بی پی  می تواند در طیف گسترده ای از پروژه های نفت و گاز ایران از جمله ارتقای تخصصهای مدیریتی، آوردن فناوری های جدید، انتقال دانش فنی، با ایرانی ها همکاری کند.

وی افزود: فعالیت در میدانهای بزرگ توسعه یافته نیز یکی دیگر از بخشهایی است که ما علاقه مند به حضور در آنها هستیم، گفت: هم اکنون این شرکت در توسعه و برداشت نفت خام از میدان رمیله، یکی از بزرگترین میدانهای نفتی عراق فعالیت می کند ما در این پروژه در حال انتقال دانش فنی به متخصصان صنعت نفت عراق هستیم.

رئیس بخش خاورمیانه بی پی تصریح کرد: حضور در پروژه های ازدیاد برداشت از میدان های توسعه یافته (Brown Field) یکی از بخش هایی است که فکر می کنم بی پی می تواند در این زمینه ها با ایران همکاری کند، در زمینه اکتشاف نفت ما از سال های دور در ایران فعالیت کرده ایم و در اوایل سال ٢٠٠٠ میلادی در حوزه زاگرس مطالعات اکتشافی داشتیم.

تاون شند تاکید کرد: از میدان های توسعه یافته، میدان های توسعه نیافته، اکتشاف گرفته تا تکمیل زنجیره ارزش، همگی از فرصت هایی هستند که در پساتحریم می توانیم در ایران به آنها فکر کنیم.

وی با بیان این که فکر می کنم فرصت هایی بسیاری برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های نفت و گاز ایران پس از لغو تحریم ها وجود دارند، گفت: بی پی هم اکنون در بسیاری از پروژه های نفت و گاز در دیگر بخش های دنیا به همین روش فعالیت می کند و سرمایه گذاری های مشترک موفقی داشته است.

تاون شند در پایان تاکید کرد: ٩٠ درصد از سرمایه انسانی موجود در پروژه های بین المللی خود در صنایع نفت و گاز از نیروهای محلی بهره می گیریم و به نوعی مشارکت می کنیم که دو طرف از این همکاری سود ببرند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *