رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بی‌بی‌سی؛ خط مسامحه ایران بر سر سوریه را القا می‌کند!

9:33 - 10 آبان 1394
کد خبر: ۹۳۴۹۵
ایران و روسیه اخیرا برای تقویت بشار اسد در بسیاری از جبهه های کلیدی، کمک های نظامی خود را به این کشور افزایش دادند. ولی از مدتی قبل مقامات به طور خصوصی گفته اند که هدف آنان "نجات سوریه، نه اسد" است...

به گزارش به نقل از جام نیوز ، وب سایت "بی بی سی" (BBC) به بهانه نشست روز گذشته وین برای بررسی جنگ در سوریه، در مقاله ای با عنوان «جانشین بشار اسد چه کسی می تواند باشد؟» به موضوع انتقال قدرت و جایگزین مطلوب دولت های غربی و عربی برای رئیس جمهوری قانونی سوریه، بشار اسد، پرداخته است.

 

در این مقاله، که به قلم "لیز دوست" خبرنگار ارشد بی بی سی می باشد، با اشاره به بی نتیجه ماندن گزینه های نظامی علیه بشار اسد و سوریه هماهنگ سازی تلاش های دیپلماتیک را مهمترین عامل پایان جنگ در سوریه عنوان می کند.

 

وی در این باره می نویسد: «از گفتگو با منابع غربی و عربی می توان نتیجه گیری کرد که مذاکرات جدید یک هدف واحد را دنبال می کند: اجتناب از فروپاشی نیروهای امنیتی و نهادهای مدنی سوریه.»

 

لیز دوست با اعتراف به ضرورت حضور موقت و نسبتا بلند مدت بشار اسد در راس قدرت، در ادامه مقاله خود می نویسد: «یک دیپلمات ارشد در منطقه به من گفت: "کنار رفتن بشار اسد قبل از شروع روند، بی معنی است. اگر او به طور ناگهانی کنار گذاشته شود، دو سوم فرماندهانش نیز با او خواهند رفت و سوریه از هم خواهد پاشید."»

 

نویسنده مقاله با اشاره به تحلیل رفتن قوای ارتش سوریه و افزایش فشار داعش بر دولت سوریه به نقش جمهوری اسلامی ایران در این مناقشه اشاره می کند و می افزاید: «زنگ خطر در مورد این احتمال که ممکن است اداره سوریه از کنترل خارج شده و این کشور به دست افراط‌ گرایان بیافتد، به صدا درآمده است. این در حالی است که ایران چند سال قبل طرح خود شامل چهار اصل را ارائه داد که سازمان ملل متحد هم با علاقه آن را مطالعه کرد ولی پس از این که با شرکت ایران در مذاکرات مخالفت شد، طرح ایران هم مسکوت ماند.»

 

خبرنگار بی بی سی در ادامه با اشاره به طرح کشورهای عربی و غربی برای حل بحران سوریه و یک دوره انتقالی، می افزاید: «صحبت از این است که دوره انتقالی دو سال طول بکشد. برخی از این ایده ها در گزارش هایی که در باره پیشنهادات ایران و روسیه انتشار یافته دیده می شود.»

 

لیز دوست خاطرنشان می کند که «ایران و روسیه اخیرا برای تقویت موضع تضعیف شده بشار اسد در بسیاری از جبهه های کلیدی، کمک های نظامی خود را به این کشور افزایش دادند.» وی در ادامه مدعی می شود «ولی از مدتی قبل مقامات به طور خصوصی گفته اند که هدف آنان "نجات سوریه، نه اسد" است

 

وی با اشاره به طرح های غربی- عربی مبنی بر پیشنهاد گزینه های جایگزین بشار اسد، می نویسد: «داشتن گزینه های متقاعد کننده برای اداره امور، به همان اندازه تضمین دادن به ایران و روسیه که از بشار اسد پشتیبانی می کنند، مهم است. آنطور که من شنیدم هم اکنون فهرست کاندیداهای احتمالی تهیه شده و به اطلاع طرف های ذیربط! رسیده است

 

 

ظریف لاوروف

 

 

خبرنگار ارشد بی بی سی در ادامه مقاله خود خاطرنشان می کند که «اما هنوز مهمترین موضوع مورد اختلاف این است که بشار اسد برای چه مدتی می تواند به صورت بخشی از روند باقی بماند. مخالفان وی بر این نکته پافشاری می کنند که این روند نمی تواند شروع شود مگر این که کاملا روشن باشد دوره او پایان خواهد یافت.»

 

نویسنده بی بی سی در مقاله مذکور با اشاره به نقش عربستان سعودی در طرح زمان بندی دقیق برای کنار گذاشتن اسد از قدرت، می افزاید: «سرانجام این خود سوری ها هستند که باید گزینه های سخت را انتخاب کنند. دیدار اخیر اعضای ارتش آزاد سوریه، که میانه رو به نظر می رسند، از مسکو نشان دهنده این بود که ممکن است جایی برای گفتگو وجود داشته باشد. ولی گروه های قدرتمند وابسته به القاعده و نیز نیروهای داعش، نمی خواهند با این روند مذاکره، ارتباطی داشته باشند که از بین بردن آنها به یک مبارزه دراز مدت نیاز خواهد داشت.»

 

وی خاطر نشان می کند که «علاوه بر این، هنوز بدبینی شدیدی نسبت به رفع اختلاف نظرها در روند گفتگو، دیده می شود. به سوء ظن عمیق و دشمنی دو رقیب مهم منطقه یعنی ایران و عربستان سعودی و نیز سردی روابط ایران با چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس هم نباید بی توجه بود.»

 

لیز دوست، خبرنگار ارشد بی بی سی در پایان مقاله خود با یادآوری تماس ها وملاقات های هفته اخیر  مقامات غربی با ملک سلمان، پادشاه عربستان، می نویسد: «گفته شده که ملک سلمان با شرکت دادن ایران در روند گفتگوها موافقت کرده است. در ارتباط با حضور ایران در این گفتگوها، "عادل الجبیر" وزیر خارجه عربستان به من گفت که "این حضور را تنها به معنای داشتن جایی در سر میز مذاکره نمی داند، بلکه منظور شرکت عملی ایران در این گفتگو‌هاست".»

 

 

نشست وین

 

 

وی در ادامه یادآور شد که « اگر این روند شکست بخورد، مسلما تمام جناح ها برای تسریع گزینه نظامی، نقشه دیگری خواهند داشت. حتی در حالی که مذاکرات ادامه دارد، تدارکات نظامی به سرعت فراهم آورده می شود.»

 

نویسنده بی بی سی در انتها نوشت: «یک دیپلمات ارشد عرب در منطقه در تشریح وضعیت موجود گفت: "این، کار آسانی نخواهد بود و هرچه بیشتر طول بکشد پیچیده تر خواهد شد. به همین دلیل یک روند با نظم، بهتر از یک راه حل نظامی است که باعث از هم پاشیدن نهادها می شود."»

 

***

 

گفتنی است، پس از تحرکات، دیپلماتیک، سیاسی و مستشاری جمهوری اسلامی ایران و حضور نظامی روسیه (که با هماهنگی و اطلاع ایران، عراق و سوریه) در سوریه انجام شده است، ایالات متحده و رژیم سعودی به دنبال ایفای نقش موثری تر و پیشبرد سیاست های منطقه ای خود در سوریه  می باشند.

 

بدین منظور نشست دوستان و دشمنان سوریه در وین در روز گذشته برگزار شد تا طرح جدول زمان بندی کناره گیری بشار اسد از قدرت به اجماع رسیده و در بیانیه پایانی این نشست گنجانده شود. اما موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم سوریه و منطق واگذاری حق انتخاب به مردم این کشور، طی سال های بحران در سوریه و این نشست اخیر، مانع اصلی این طرح غربی - عربی بود.

 

این در حالی است که رسانه های غربی در صدد القای حاکمیت دوگانه در خصوص مسائل بین المللی و خصوصا سوریه می باشند. در این راستا بی بی سی نیز سعی می کند تا به صورت حرفه ای و زیرکانه القاء کند که مقامات مذاکره کننده ایرانی دور از چشم مردم و مسئولان عالی رتبه نظام، به طرح برکناری بشار اسد چراغ سبز نشان داده اند.

 

در این شرایط بر دولت‌مردان و مذاکره‌کنندگان کشورمان لازم است که با رصد دقیق مواضع و سخنان طرف های غربی و عربی حاضر در مناقشات منطقه‌ای، شائبه هرگونه مسامحه و تردید را در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت و سوریه بر طرف نمایند تا مبادا بیم کاذبی -که دشمن به دنبال ایجاد آن است- در دل جبهه مقاومت ایجاد شود و امید در دل دشمنان تکفیری!!!

 
/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *