طراحی بزرگ‌ترین آزمایشگاه شبیه‌ساز باران کشور در دانشگاه تربیت مدرس

17:38 - 03 آبان 1394
کد خبر: ۹۱۲۱۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- آزمایشگاه شبیه‌ساز باران و فرسایش به دلیل شرایط حاد و بحرانی وضعیت فرسایش خاک در کشور در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس طراحی و ساخته شد.

به گزارش گروه اجتماعی ، مهم‌ترین مزایای استفاده از شبیه‌سازهای باران سرعت در عمل، کارایی، قابلیت کنترل و انعطاف پذیری بیشتر نسبت به باران‌های طبیعی است و مجموعه این ویژگی‌ها آزمایشگاه شبیه‌ساز باران و فرسایش دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی واقع در شهرستان نور را به عنوان بزرگترین شبیه ساز باران کشور مطرح می‌کند.

با استفاده از این شبیه‌ساز و به علت تحت فشار بودن سامانه، می‌توان شدت‌های متفاوتی از باران را با توجه به شرایط اقلیمی کشور تولید کرد و دستیابی به شدت‌های نزدیک به باران طبیعی، قابلیت شبیه‌سازی انرژی جنبشی باران را نیز میسر می‌کند.

فرسایش باعث خارج شدن خاک سطحی که حاصلخیزترین نوع خاک است، می‌شود و بر کاهش محصول و تولیدات کشاورزی تأثیر دارد بنابراین بررسی عوامل مؤثر در میزان فرسایش و تعیین روابط بین آنها در عرصه‌های طبیعی و شرایط مختلف آب و هوایی لازم و ضروری است، اما انجام آزمایش‌ها همیشه امکان‌پذیر نیست و دشواری‌های فراوانی به همراه دارد که در سال‌های اخیر، برای رفع این مشکل از شبیه‌سازی باران به‌طور وسیعی در تحقیقات استفاده شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *