معضل سوء استفاده از بورس/ تولیدکننده نمی‌داند چقدر باید تولید کند

12:58 - 30 مهر 1394
کد خبر: ۹۰۴۷۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - مدیر عامل بورس کالا با اشاره به احتمال معضل سوء استفاده از بورس، گفت: اگر محصولات پتروشیمی در بازار بورس عرضه می شود باید کل محصولات عرضه شود، نه اینکه برخی وارد بازار و برخی دیگر نیز خارج شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، حامد سلطانی نژاد اظهار کرد: در کشور بورس را جایگزین یک سیستم نظارتی کردیم، قبل از این شرکت های پتروشیمی در بورس محصولات خود را عرضه کنند یک سیستم آشفته در حوزه محصولات پتروشیمی وجود داشت و برخی مواقع رانت هم به وجود می آمد.

وی ادامه داد: مجلس و دولت همه به این جمع بندی رسیدند که صنعت پتروشیمی از عرضه و تقاضا و تولید آن را نظامند و قانونمند کنند و اکنون در بورس بازار نظامند وجود دارد و با تنوع سیستم فروش و عرضه این فضا را برای سهامداران ایجاد کرده تا در فضای امن خرید و فروش کنند.

مدیر عامل بورس کالا تصریح کرد: ما زمانی می توانیم بگوییم که به قیمت واقعی رسیدیم که کل عرضه بورس در مقابل کل تقاضای بورس  قرار گیرد.

وی گفت: اگر محصولات پتروشیمی در بازار بورس عرضه شود باید کل محصولات عرضه شود، در کشور ما صنایعی را داریم که این صنایع ثروت ملی هستند و حق مردم است که مطالبه داشته باشند از محصولات پتروشیمی که برای همه مردم است، بهره وری داشته باشند.

معضل سوء استفاده از بورس
مدیر عامل بورس کالا انتقاد کرد: اینکه بخشی را خارج و بخشی را وارد کنیم سبب سوء استفاده از بازار بورس خواهد شد.

سلطانی نژاد گفت: خریدارانی که در بورس کالا هستند همگی توسط خود وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما معرفی شده اند.

محدودیت های وزارت صنعت و خروج از بورس کالا فروشندگان
وی افزود: خریداران توسط ما مشخص نشده است بلکه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود، بازار بورس یک مکانیزیم عرضه و تقاضا را شکل می دهد و اگر هم محدودیتی در بازار بورس کالا باشد از سوی وزارت صنعت اعمال شده که سبب شده تا برخی ها از بورس کالا بروند.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به اینکه در بورس هند فلفل معامله می شود اما برای ما خنده دار است، اضافه کرد: در حال حاضر مزیت نسبی صنعت ما پتروشیمی و فلزات است و حق مردم است که بدانند ورودی و عرضه و تقاضای آن چگونه است زیرا این منابع  طبیعی برای مردم است. بنابراین شفافیت و قیمت گذاری مشخص حق مردم است.

برنامه داشتن خرید و فروش ها
بهروز خدارحمی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری کشور گفت: بورس کالا ما چشم اندازش این است که برنامه های خرید و فروش در آن معامله شود و اگر دنبال این هستیم که به اهداف برسیم باید گام به گام پیش رویم.

وی افزود: آیا منکر این هستیم که به دلیل خریداران را نمی شناختیم و صادرات های واهی به خارج از کشور داشتیم و همان محصولات را دوباره وارد کردیم.

بورس کالا را دور می‌زنند
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری کشور گفت: اینکه محصولی در بورس کالا عرضه نمی شود و در خارج از بورس کالا به قیمت کمتری در خارج از بورس کالا معامله  کند، این چیزی غیر از فرار مالیاتی و غیرشفاف بودن فرآیند معامله است؟

بورس باید جاذبه داشته باشد
احمد مهدوی ابهری رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی گفت: بورس باید جاذبه داشته باشد، بورس فقط خرید و فروش کالا نیست و بورس باید واقعی شود. امروز بورسی که کف و سقف داشته باشد که بورس نیست.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت دغدغه صنایع پایین دستی است، اضافه کرد: بین خریدار و فروشنده هیچ رابطه ای وجود ندارد.

رئیس کارفرمایان پتروشیمی افزود: امروز داریم به سمت واقعی شدن بورس پیش می رویم که چنین اقدامی خوب و مناسب است.

رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی تصریح کرد: بورس خوب است اما باید بورس را جاذب کنیم و تولید نباید برای تولیدکننده هزینه بر باشد.

وی افزود: وقتی که قیمت نفت کاهش پیدا کرد، محصولات پتروشیمی هم با کاهش قیمت روبرو شد و بازار ایران افت کرد و جنس ما را نخریدند. زمانی که جنس ها در انبارها مانده بود که خریداری های داخلی فروختیم.

رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی تصریح کرد: در 5 ماهه نخست سال جاری 35 درصد صادرات افزایش داشته است.

وی افزود: چون قراردادهای دو طرفه وجود ندارد فرآیند خرید و فروش مشخص نیست، الان تولیدکننده نمی داند چقدر تولید کنند و همین امر سبب شده تا بازار تعادل نداشته باشد.

مهدوی ابهری گفت: بورس به نفع ماست چون پول نقد را می گیریم اما در بیرون بورس نقدی نیست بنابراین بورس باید واقعی شود.

عرضه فیزیکی محصولات
مهدی شریفی مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران گفت: در بورس کالا به صورت فیزیکی عرضه می شود، بورس برای واقعی شدن نباید به عرضه کالای فیزیکی اکتفا کند.

وی افزود: بورس کالای پتروشیمی به عنوان شاخص های اقتصاد کشور مطرح است و درخواست نعمت زاده از جهانگیری به خاطر مشکلاتی بود که تعدادی از تولید کنندگان مطرح کرده بودند.

مهدی شریفی نیک نفس افزود: نعمت زاده تأکید داشت که الزام آور بودن عرضه محصولات در بورس کالا را بردارند و منظور این نبود که به طور کامل این موضوع حذف شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *