تشریح قانون نظارت بر رفتار قضات و آیین نامه‌های اجرایی این قانون

20:30 - 26 مهر 1394
کد خبر: ۸۸۹۹۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان- معاون دادستان انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات با حضور در جمع کارآموزان قضایی فارس به تشریح قانون نظارت بر رفتار قضات و آیین نامه های اجرایی این قانون پرداخت.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی میزان، علی رنجبر در ابتدای این دوره آموزشی ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم، ماه خون و قیام، گفت: نظارت و ارزشیابی در خصوص قضات از زمان کارآموزی قضایی آنان آغاز می شود و دادسرای انتظامی قضات علاوه بر شناسایی نقاط ضعف قضات در بازرسی های خود نقاط قوت قضات شایسته، توانا، متقی و صحیح العمل را شناسایی و برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در روند ارتقاء پیشنهادات لازم را خواهد داد.

 وی با اشاره با  شیوه نظارت بر کار قضات افزود: علاوه بر بازرسی‌های آشکار، برای سنجش بهتر عملکرد قضات، همواره بازرسی های پنهان نیز در دستور کار دادسرای انتظامی قضات قرار داشته و دارد.

معاون دادستان انتظامی قضات خاطر نشان کرد:  توجه کارآموزان قضایی به کیفیت رسیدگی و اتقان آراء در آینده، تقویت مبانی اخلاقی و درجه تقوی و توجه به عزت نفس و حفظ شأن قضا از مواردی است که انتظار می رود همواره مدنظر کارآموزان قضایی در ایام کارآموزی و در آینده کاری قرار گیرد.

در این نشست رئیس کل دادگستری استان فارس نیز ضمن ضمن تقدیر از اقدام دادسرای انتظامی در راستای آموزش کارآموزان قضایی پیش از ورود به عرصه قضاوت گفت: بسیاری از تخلفات صورت گرفته از ناحیه قضات مربوط به سالهای ابتدایی خدمت آنان است که هنوز تجربه لازم را کسب نکرده اند.
وی توجه کارآموزان به مطالب ارزشمند معاون دادستان انتظامی قضات که بر پایه علم و تجربه استوار است را خواستارشد و افزود: مطالب ارائه شده در این دوره فراتر از یک کلاس آموزشی است و توجه به آن می تواند در دوران خدمت قضایی برای همه شما کارگشا باشد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس خطاب به کارآموزان افزود: شما عزیزان راه صعب و دشواری را پیش رو دارید چرا که در امر قضا مال، جان و ناموس اشخاص امانتی در دست قاضی است لذا  در این مسیر پرتگاه ها فراوانند و فقط با توکل به خدا و تقویت مبانی علمی و اخلاقی است که طی این مسیر دشوار را میسر خواهد کرد.

در ابتدای این نشست نیز معاون منابع انسانی دادگستری و مسئول مرکز آموزش کارآموزان قضایی این استان فارس ، خلاصه ای از اقدامات صورت گرفته در مرکز آموزش کارآموزان قضایی فارس را بیان کرد و افزود: در دادگستری فارس تاکنون 14 دوره کارآموزی قضایی برگزار و جمعاً تعداد 357 نفر موفق به طی دوره کارآموزی قضایی شده اند و دوره 15 کارآموزی قضایی نیز به زودی در مرکز آموزش کارآموزان قضایی فارس آغاز خواهد شد.

ارسلان اشرافی در ادامه بیان کرد: در امر آموزش کارآموزان از زبده ترین قضات دادگستری و همچنین اساتید دانشگاه بهره برده ایم و فقط به سرفصل های آموزشی اکتفاء نشده است بلکه با برگزاری سلسله نشست های علمی، مسائل کاربردی حقوق و قضا برای کارآموزان تشریح
می گردد.

وی افزود: علاوه بر این زمینه حضور کارآموزان در دفاتر و شعب دادسرا، دادگاه های بدوی و تجدیدنظر، دوایر اجرای احکام حقوقی و کیفری و نیز شوراهای حل اختلاف به بهترین وجه فراهم شده است .





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *