انجمن «حافظ» در ارمنستان افتتاح شد

11:17 - 24 مهر 1394
کد خبر: ۸۸۰۹۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - انجمن «حافظ» متشکل از دوستداران زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان با پیام غلامعلی حدادعادل رییس رییس بنیاد سعدی، تأسیس شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگاری میزان، آیین افتتاحیه انجمن حافظ مصادف با سالروز بزرگداشت حافظ، در سالن اجتماعات مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد.
 
در ابتدای آیین افتتاحیه انجمن «حافظ»، مجید مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، گفت: باید بدانیم که تأسیس انجمن «حافظ» برای همکاران ما چه در ارمنستان و چه در ایران تا به آن اندازه دارای اهمیت است که اولین برنامه رسمی سفیر جدید ایران در ایروان، افتتاح این انجمن است. از سوی دیگر دکتر حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، به این مناسبت پیامی تصویری ارسال کرده‌اند.
 
رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه سخنان خود اهداف و برنامه‌های انجمن «حافظ» را برای شرکت‌کنندگان در مراسم افتتاحیه برشمرد.
 
سپس سید کاظم سجادی، سفیر ایران در ارمنستان با ایراد سخنرانی، حمایت خود از انجمن دوستداران زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان را اعلام کرد و ایجاد چنین تشکلی را ضروری و موجب ترویج و تقویت زبان فارسی و تثبیت و استحکام آموزش‌های قبلی زبانی دانست و ابراز امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش تعداد اعضای این انجمن باشیم.
 
وی در سخنان خود ضمن دعوت فارسی‌آموزان و دوستداران ادب فارسی به فراگیری عمیق این زبان شیرین از آنان خواست تا با آشنایی هر چه بهتر و بیش‌تر با ایران اسلامی، ضمن معرفی فرهنگ، تمدن و جاذبه‌های متنوع ایران به ارامنه، ارمنستان و جاذبه‌های آن را نیز به ایرانیان معرفی کنند.
 
در بخش دوم این مراسم، انجمن «حافظ» به طور رسمی با پخش پیام تصویری حداد‌عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس بنیاد سعدی، تأسیس شد.
 
رییس فرهنگستان زبان وادب فارسی در ابتدای سخنان خود در این پیام، ضمن تقدیر از رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان، گفت: در میان کشورهای همسایه، روابط ایران با جمهوری ارمنستان، روابط بسیار مستحکمی است. این روابط از یک پشتوانه تاریخی کهن برخوردار است. ایرانیان و ارامنه از قرن‌ها قبل از ظهور اسلام با یکدیگر روابط محبت‌آمیز داشته‌اند و ارامنه چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام در ایران به گرمی پذیرفته شده‌اند. وجود کلیساهایی از دوران قبل از اسلام که هنوز هم در ایران فعالیت دارند، گواه دوستی دیرینه میان دو ملت است.
 
وی افزود: تأسیس انجمنی برای گردآمدن دانشجویان و استادان زبان فارسی این مژده را می‌دهد که آهنگ آموختن زبان فارسی و گسترش آن در ارمنستان شتاب بیشتری بگیرد.
 
حدادعادل همچنین در پیام تصویری خود از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، تأسیس انجمن «حافظ» را به همگان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که با وجود چنین تشکلی روزبه‌روز امر ترویج و آموزش زبان فارسی در ارمنستان گسترش یابد.
 
بنا بر اعلام این خبر، از دیگر برنامه‌های آیین افتتاحیه انجمن «حافظ» نمایش فیلمی از دانشجویان دانشگاه‌های ارمنستان اعزامی به بیست‌ویکمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی در ایران بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *