حداد عادل: هدف از تعریف نقش زن در جمهوری اسلامی بازگشت به گذشته نیست

15:38 - 21 مهر 1394
کد خبر: ۸۷۳۲۲
خبرگزاری میزان - نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه باید به زنان این واقعیت را اعلام کنیم که هدف از تعریف نقش زن در جمهوری اسلامی بازگشت به گذشته نیست، ادامه داد: ما آن گذشته را منطبق با الگوی اسلامی زن نمی‌دانیم و قصد نداریم در امور مربوط به خانواده و زن الگوی غربی را استفاده کنیم. کاری که غرب و سرمایه‌داری با زن کرد مشابه همان کاری است که مارکسیست و کمونیسم با کارگران کرد.
به ،  امیر خوراکیان رئیس حوزه ریاست موسسه انقلاب اسلامی در ابتدای این مراسم، گفت: اعتقاد ما براین است که اندیشه، نگاه، رفتار و حتی سلیقه مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ باید تبدیل به رویه نظام‌مند در حرکت کلان فرهنگی شود. شاید در فهرست کوتاهی‌هایی که در عرصه فرهنگ داریم یکی از موضوعات مهم، همین باشد. اگر برگزیدن یک اثر توسط ایشان صورت می‌گیرد، بعد از آن تشویق و حمایتی صورت می‌گیرد، این رویه باید تا الان به یک رویه ثابت تبدیل می‌شد.
 
وی افزود: می‌توانم بگویم که چنین نگاه و جایگاهی که به این مهم بپردازد ندیدم؛ هرچند شاید به صورت پراکنده در دستگاه‌های فرهنگی وجود داشته باشد. اما این رویه به صورت ثابت دیده نمی‌شود. نمی‌دانیم که این موضوع متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ست یا یک نهاد دیگر، اما اینقدر می‌دانیم که ما با فقدان چنین نظام منسجمی مواجهیم و چنین حرکت دائمی در نظام فرهنگی ما وجود ندارد که آثار برجسته را برگزیند، تشویق و حمایت کند. یکی از پیام‌های این رفتار از مقام معظم رهبری همین مسئله برای کل نظام فرهنگی است.
 
رییس حوزه ریاست مؤسسه انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه‌های آتی این مؤسسه یادآور شد: به برکت این حرکت رهبر معظم انقلاب، مؤسسه در نظر دارد تا سلسله نشست‌هایی را تحت عنوان «حیات طیبه» برگزار کند که در آن تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب بیشتر معرفی شوند. تقریظی که امروز قرار است از آن رونمایی شود، بر کتابی‌ست که موضوع آن کاملاً اجتماعی‌ست هر چند که در قالب داستان نوشته شده است. کتاب بیشتر بر مسائل فکری و اجتماعی خانم‌ها و جوانترها تمرکز دارد. تصمیم گرفته شده که در این نشست‌ها این نوع کتاب‌ها مورد توجه قرار گیرند.
 
کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: سیر کمال انسان با دو بال ایمان و عمل صالح یا همان عقل عمل و عقل نظر صورت می‌گیرد. برای رسیدن به حیات طیبه باید به این دو مقوله توجه شود. خداوند در قرآن بعد از 124 هزار بار رسالت، مزد رسالت را، مودت اهل بیت(ع) می‌داند. اگر احساس انسان با مودت اهل بیت(ع) همراه باشد رشد انسان را دارد و اگر نه مایه ضلالت می‌شود. خداوند در قرآن کریم، مایه اکمال دین را نیز همین محبت به اهل بیت(ع) عنوان می‌کند.
 
وی افزود: بهترین راه برای بیان این مسائل، هنر است. این کتاب بسیار خوب به این موضوعات پرداخته است. تمام موضوعات مرتبط با زندگی فاطمی و حیات طیبه را بیان کرده و الگوی زندگی فاطمی را عملی کرده است. این کتاب بسیاری از شبهات در حوزه زنان را مطرح کرده و دستگاه‌های فرهنگی هم می‌توانند چنین عمل کنند. ما در دانشگاه‌ها با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم که از طریق هنرهایی مانند همین کاری که این کتاب کرده، می‌توان بخش مهمی از مشکلات جوانان را حل کرد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما گاهی در حوزه فرهنگ هماهنگ رفتار نمی‌کنیم، وقتی کاری نمی‌کنیم کودک ما توسط یونیسف و صهیونیست‌ها تربیت می‌شود. باید طبق فرموده مقام معظم رهبری دستگاهی فرای سه قوه برای بررسی و پویش در زمینه‌های مختلف اجتماعی و خانواده تشکیل شود. این تأکید رهبر انقلاب در دو سال اخیر است تا کودکان‌مان توسط صهیونیست‌ها تربیت نشوند.
 
خزعلی خاطرنشان کرد: ما گاهی فکر می‌کنیم که برای هدایت جوانان باید از ارزش‌ها دست برداریم اما قرآن کریم خلاف این را می‌گوید و تأکید دارد که بر راه ابراهیمی باشیم. فاطمه به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی این موضوع را خوب بیان می‌کند. این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که برای حفظ ارزش‌ها باید استخوان در گلو و خار در چشم داشت. این کتاب ترسیم کننده حیات طیبه است؛ به گفته رهبر معظم انقلاب هر که عزت ملی نداشته باشد، حیات طیبه ندارد.
 
در بخش دیگری از این مراسم غلامعلی حدادعادل، به سخنرانی پرداخت. او با اشاره به اهمیت کتاب نوشته شده، گفت: وقتی به من پیشنهاد صحبت در این برنامه شد با وجود همه گرفتاری‌هایم به سه دلیل پذیرفتم که شرکت کنم؛ اهمیت موضوع، انتصاب برنامه به رهبر معظم انقلاب و وجود نام امیرحسین بانکی در میان نویسندگان.
 
وی ادامه داد: من بانکی را سالهاست از کلاس‌های فلسفه دانشگاه تهران می‌شناسم. با وی و مختارپور مدتی در یک کلاس بودیم. و این سابقه آشنایی منشأ ارادت من به ایشان است. در سالهای اخیر هم فعالیت‌های او را در اصفهان و تهران پیگیری می‌کردم.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مسئله زن در جامعه امروز در انقلاب اسلامی یکی از چالش‌های بزرگی است که نظام ما با آن مواجه است، افزود: وقتی صحبت از چالش‌ها، مسائل و مشکلات کشور می‌شود ذهن‌ها فوراً به سمت مسائل اقتصادی و سیاسی می‌رود حال آنکه موضوع زن و خانواده اهمیتش کمتر از اهمیت مسائل سیاسی و اقتصادی نیست و علاوه بر آن در این مسائل نیز تأثیرگذار است.
 
حدادعادل با اشاره به سابقه آشنایی ایران با تمدن غرب و تدثیر این آشنایی بر شئون مختلف جامعه یادآور شد: اگر بخواهیم تاریخ دست کم 100 ساله اخیر خودمان را یعنی زمانی که ایرانی‌ها با فکر غربی، تمدن و فرهنگ غربی آشنا شدند بررسی کنیم متوجه می‌شویم که تأثیرپذیری از غرب تا پیش از انقلاب وجود داشته است. به عبارت دیگر اگر تاریخ تجدد در کشورمان را بررسی کنیم که البته سابقه‌اش بیش از 100 سال است، می‌بینیم که بنابر نظر محققان جنگ ایران و روسیه آغاز یک آشنایی نسبت به تمدن غرب برای جامعه ما بوده است. این آشنایی فهرستی از مسائل تجدد پیش چشم متفکران، مدیران و اندیشمندان ما قرار داده است. که از آن می‌توان فهرست بلند بالایی تنظیم کرد. از این نمونه می‌توان به طرز حکومت کردن اشاره کرد که بعدها منجر به مشروطه شد. توجه به علم، عقب ماندگی در صنعت و هنر و غیره از دیگر مواردی است که در این فهرست گنجانده می‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر این فهرست را تنظیم کنیم می‌بینیم که یکی از مفاهیم مهم تجدد در ایران که همیشه ذهن متفکران را تحت تأثیر قرار می‌داده مسئله زن بوده است. این مسئله پس از پیروزی انقلاب بیشتر شده که کمتر نشده است. بعد از انقلاب ما مدعی اداره جامعه براساس اسلام بودیم و باید برای این موضوع پاسخی جامع داشته باشیم.
 
به گفته حداد عادل، متفکران و بزرگان ما به خوبی به اهمیت این موضوع وقوف داشتند مثلاً شهید مطهری بخشی از مطالعات خودش را به این مسئله اختصاص داده است. کاملاً معلوم است که وی در چشم اندازی که برای فکر اسلامی درنظر داشته جایگاه زن را مهم می‌دانستند که در جای خودش باید تحلیل شود.
 

 نماینده مجلس شورای اسلامی به نگاه امام راحل به زن اشاره کرد و گفت: امام (ره) به اهمیت مسئله زن و انقلاب توجه ویژه داشتند. امام (ره) سنت شکنی‌هایی درباره مسائل زنان انجام می‌دادند و این توجه ایشان به مسائل زنان را نشان می‌دهد. به قول یکی از دوستانی که در حوزه فعالیت می‌کرد، می گفت: نشست‌هایی که امام در پاریس می‌گذاشت و خانم‌ها هم در این نشست‌ها حضور داشتند خود یک سنت شکنی به حساب می‌آمد اما ایشان این کار را انجام می‌دادند. امام (ره) به اهمیت مسئله زن در انقلاب به خوبی وقوف داشتند. یکی از سوالات مهم و پرتکرار خبرنگاران غربی در پاریس از ایشان وضعیت زنان بعد از انقلاب است حتی به نظر می‌رسید که این موضوع به اندازه مسئله نفت برایشان مهم بوده است.
 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز از پیروزی انقلاب تا امروز حساب ویژه‌ای برای موضوع زن باز کرده است. من مصرانه درخواست می‌کنم که خط فکری ایشان درباره خانم‌ها را تعقیب کنید و اجزای منظومه فکری ایشان را نسبت به زن کشف و در وجود خود نهادینه کنید. همچنین تصور ایشان درباره نقش و جایگاه زن در خانواده و جامعه را از صحبت‌های ایشان بازیابی کنید.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد: ما باید در جمهوری اسلامی که قصد داریم به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم باید نظام همه جانبه‌ای برای مسائل مربوطه به زنان تربیت کنیم و از مسائل زنان تصویر جامعی داشته باشیم. زن، همسر، مادر، مدیر خانه و تربیت کننده فرزندان است و باید نظریه جامعی بر پایه اعتقادات و احکام اسلامی داشته باشیم تا به تمامی سوالات پاسخی هماهنگ بدهد و دچار افراط و تفریط نشویم.
 

 
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه باید به زنان این واقعیت را اعلام کنیم که هدف از تعریف نقش زن در جمهوری اسلامی بازگشت به گذشته نیست، ادامه داد: ما آن گذشته را منطبق با الگوی اسلامی زن نمی‌دانیم و قصد نداریم در امور مربوط به خانواده و زن الگوی غربی را استفاده کنیم. کاری که غرب و سرمایه‌داری با زن کرد مشابه همان کاری است که مارکسیست و کمونیسم با کارگران کرد.
 
حداد عادل به توطئه غرب برای نفوذ به کشورها از طریق زنان اشاره کرد و افزود: امروز غرب برای نفوذ و توطئه در کشورها از ابزار زنان استفاده می‌کند و در کودتاها و جنگ نرم یک زن را مطرح می‌کند. باید ذهن خود را از تضادی که غرب می‌خواهد بین زن و مرد ایجاد کند رها کنیم. امروز جامعه ده‌ها مشکل مهم بر اثر مسائل مربوط به خانواده دارد که کاهش ازدواج، فرزندآوری و حجاب از این قبیل است. باید این مسائل را جدی بگیریم و بدور از هیاهو برایشان راه حل بیابیم.
 
وی در پایان سخنان خود به تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «دختران آفتاب» اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب با این تقریظ می‌خواستند اهمیت مسئله زنان و پرداختن به این موضوع را در جامعه یادآور شوند.
 
در ادامه این مراسم از متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «دختران آفتاب» رونمایی شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *