افزایش صادرات؛ افزایش اشتغال‌زایی/ برگزاری همایشی ویژه توسعه صادرات

22:00 - 12 مهر 1394
کد خبر: ۸۳۷۶۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان - رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی گفت: توجه به توسعه تجاری و صنعتی با نگاه صادراتی باید در دستور کار باشد تا در آینده شاهد اشتغال بیشتر در داخل کشور باشیم.
به گزارش ، محمد رضا رضوی در نشست خبری اولین همایش بین المللی سیاستهای صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال، هدف از این همایش را تبادل نظر در مورد سیاستهای صنعتی و تجاری مکمل سیاست های اقتصاد کلان اتخاذ شده توسط دولت ذکر کرد و گفت: اطمینان از رشد بلندمدت اقتصاد صادرات محور و اشتغال زا با حضور چهره های شاخص بین المللی و اندیشمندان داخلی از ویژگی های این همایش محسوب می شود.

وی همچنین، تبادل نظر در مورد الگوهای برتر بین المللی و دستیابی  به پیشنهادات مشخص جهت توسعه صنعتی و تجاری صادرات گرا برای لحاظ در برنامه ششم توسعه اقتصادی را از دیگر اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

رئیس این همایش در ادامه با اشاره به توفیق دولت یازدهم در به ثمر رسیدن مذاکرات و انجام توافقات اضافه کرد: در دوره ای تعاملات ما با دنیا محدود شده بود و خوشبختانه دوباره این تعاملات از سرگرفته شده و امیدواریم در این راستا توسعه صنعتی، معدنی و تجاری مناسبی را در پی داشته باشد.

رضوی با بیان اینکه این همایش تلاش می کند تا علاوه بر تبیین شرایط جدید، راهکارها و نقطه نظرات لازم را برای توسعه ارائه دهد افزود: برای خروج از رکود نیازمند توجه به اولویت ها و انتخاب ها در رابطه با نوع صنعت و ابعاد تجاری و همچنین بازارهای هدف و صادراتی هستیم.

وی، یکی از معضلات مهم را وابستگی بالای صنعت به بازار داخلی دانست و گفت: اگر قرار است تحولی به معنای صنعت صادراتی صورت بگیرد باید منابع شناسایی و راهکارهای مناسب به اجرا در آید.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی موضوع مهم دیگر را بحث اشتغال و اشتغالزایی ذکر کرد و افزود : در حال حاضر چه در رابطه با فارغ التحصیلان دانشگاهی و چه سایر مشارکت کنندگان در بازار کالا با شرایط خاصی روبرو هستیم و معضل بیکاری به یک معضل ساختاری در حال تبدیل شدن است.

وی دراین بین توجه به توسعه تجاری و صنعتی که بتواند با نگاه صادراتی زمینه را برای اشتغال بیشتر در داخل کشور فراهم کند مورد اشاره قرار داد و افزود: پرداختن به این موضوع یکی از ابعاد کلیدی این همایش خواهد بود.

رضوی در ادامه با اشاره به اینکه در برپایی همایش مذکور توجه به سه جامعه مخاطب در نظر گرفته شده است تصریح کرد: جامعه فعالان اقتصادی چه صنعتگران چه معدنکاران و چه بازرگانان، جامعه سیاستگذاری کشور و جامعه علمی و دانشگاهی که تلاش کردیم دراین همایش با ترکیب آنها، تبیین بهتری از سیاستهای تجاری و اقتصادی لازم برای دستیابی به پیشرفت و ارتقای روز افزون را بدست آوریم.

به گفته وی؛ در این همایش علاوه بر حضور مقامات و چهره های شاخص داخلی و بین‌المللی، 6 میزگرد تخصصی نیز با همکاری دستگاه ها، نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های مرتبط با موضوع و با دعوت از تشکل‌ها و شرکت‌های بین‌المللی برای استفاده از تجربه کشورهای موفق برگزار خواهد شد.

رئیس همایش بین المللی سیاستهای صنعتی و تجاری در ادامه  با اشاره  محورهای اصلی همایش افزود: چشم انداز آینده صنعت و تجارت در جهان و جایگاه بالقوه کشور، تجارب موفق در سیاست های صنعتی و تجاری جهان و امکان الگوگیری از آن‌ها، تجربه توسعه اقتصادی با محوریت نفت و اثرات آن بر مسیر صنعتی سازی صادرات محور و اشتغال زا، تجارب اولیه در ایران در زمینه سیاست‌های هدفگیری صنعتی و ساختارهای تشویقی مرتبط بخشی از  این محورها خواهد بود.

وی یادآور شد: انتظار می رود بخشی از  دستاورد این همایش آشنایی بیشتر محافل صنعتی و تجاری، سیاستگذاری و دانشگاهی با مباحث روز دنیا، مساعدت به ایجاد زبان مشترک و وفاق میان سیاستگذاران، صنعتگران، بازرگانان و دانشگاهیان، بهبود سیاست های پیشنهادی برای برنامه ششم از طریق گفتگو، مستندسازی برنامه های همایش و تبدیل آنها به ابزار اطلاع رسانی و فرهنگ سازی باشد.

رضوی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر  وجود برخی شرایط نامطلوب اقتصادی افزود: ما در طول سال های 90 تا 92، نرخ رشد منفی اقتصادی را تجربه کردیم که به دلیل برخی سیاست های اتخاذ شده و تحریمهای ناعادلانه  شاهد بروز مشکلاتی در حیطه اقتصادی بودیم که خوشبختانه دولت یازدهم در تلاش است با تدبیر لازم این روند را تغییر دهد.

وی همچنین تحرک بخشی به بخش های مولد اقتصاد را حائز اهمیت خواند و گفت: از طریق سیاستهای مناسب اعتباری و ایجاد ظرفیت لازم در بخش های مختلف از جمله  صنعت، کشاورزی و صنعت ساختمان می توان به این مهم دست یافت که این اقدام در دستور کار دولتمردان قرار دارد.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به چرایی منفی شدن رشد بخش صنعت و معدن در طول سال های اخیر افزود: واقعیت آن است که ظرفیت سازی جدید  دراین چند سال در کشور با محدودیت روبرو بوده از دیگر سو صادرات ما نیز خیلی محدودتر انجام شده ضمن اینکه در سال های اخیر با افت قیمت ها در سطح جهانی نیز روبرو شدیم اما امیدواریم با اتخاذ سیاست های مناسب در بخش تولید، تقاضا و عرضه شاهد اعمال تاثیرات لازم باشیم.

رضوی با اشاره به استقبال کشورهای خارجی به اعزام هیئت های خود به ایران برای افزایش تعاملات و همکاریها اظهار کرد: این مهم نوید بخش تاثیرات مناسب در اقتصاد ماست اما نکته مهم دراین روابط انتقال تکنولوژی و اصول مدیریت و دستیابی به بازارهای آنهاست.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *