سکوت مجامع بین المللی در مورد جنایات گروه های تروریستی جای تاسف دارد

1:15 - 12 مهر 1394
کد خبر: ۸۳۴۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان - القاصی گفت: سکوت مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت در ارتباط با فاجعه منا نشان دهنده این است که یا سردمداران این شورا با این گروه های جنایت کار همراه بوده و یا در صورت هر گونه اقدام منافعشان به خطر می افتد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از دادگستری استان فارس القاصی در همایش بزرگ حقوقدانان استان فارس ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امروزه اگر ما در آرامش و امنیت بسر می بریم حاصل جانفشانی مردان الهی و کسانی است که از جان خود گذشته و ادای تکلیف کرده و به جنگ با دشمان برخاستند.

القاصی با بیان اینکه رزمندگان با ادای تکلیف حماسه بزرگی در طول تاریخ آفریدند، افزود: اگر امروزه در امنیت و سلامت زندگی می کنیم به دلیل جانفشانی رزمندگان است.

رییس کل دادگستری فارس با ابراز تسلیت و تعزیت به مناسبت مصیبت عظما در سرزمین وحی و حادثه منا که موجب جان باختن خیل عظیمی از حجاج بیت اله الحرام و ضیوف الرحمان گردید گفت: این فاجعه بزرگ انسانی که در سرزمین وحی اتفاق افتاد حاصل بی تدبیری  های حکام آل سعود است که دستشان تا مفرق به خون ملت های مسلمان آلوده است .

وی با ابراز تأسف از برخورد حکومت آل سعود با این حادثه غم بار گفت: متاسفانه سعودی ها  نه تنها حاضر به عذرخواهی از مسلمانان نشده اند بلکه در تحویل دادن اجساد نیز مشکلاتی را به وجود آورده و از تحویل پیکر های مطهر جانباختگان حادثه طفره می رود.

وی با بیان این مطلب که اتفاقات اخیر نشان از عدم صلاحیت آنان در تولیت حرمین شریفین است؛ از حادثه منا به عنوان مقدمه ای برای سرنگونی حکومت آل سعود یاد کرد و افزود: همه مسلمانان باید به پا خیزند تا زمینه سقوط  این حکومت فراهم گردد و اداره سرزمین وحی به اهلش سپرده شود.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در این همایش که با موضوع بررسی و تحلیل ابعاد حقوقی، سیاسی و مذهبی جنایات گروه های تروریستی در کشورهای یمن، سوریه و عراق برگزار شد گفت: متأسفانه شاهدیم که هر روز بر ابعاد و دامنه جنایات گروه های تروریستی افزوده می شود و هر روز شاهد کشتار دسته جمعی مردم بی گناه منطقه هستیم  و در این میان سکوت مجامع بین المللی در مورد این گروه ها جای تاسف دارد. 

وی با اشاره به وخامت اوضاع در یمن و در معرض گرسنگی و قحطی قرار گرفتن  بیش از 15 میلیون یمنی  گفت: در حالی که هر روز بر عمق جنایات این جنایتکاران تاریخ افزوده می شود دولت سعودی هیچ ابایی از نسل کشی و کشتار دسته جمعی زنان و کودکان مظلوم یمن ندارند و سکوت مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت  نشان دهنده این است که یا سردمداران این شورا  با این گروه های جنایت کار همراه بوده و یا در صورت هر گونه اقدام منافعشان به خطر می افتد.

این مقام مسئول قضایی افزود: جنایات ارتکابی آل سعود علیه مردم بی گناه یمن از جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه نیز فرا تر رفته به نحوی که تاکنون رژیم سفّاک  سعودی علاوه بر کودک کشی و قتل عام مردم بی دفاع زیر ساخت ها و تأسیسات زیربنایی و اقتصادی آنان نیز با خاک یکسان کرده است .

رئیس شورای عالی بسیج حقوقدانان استان فارس در ادامه در جمع حقوق دانان استان فارس  با اشاره به اینکه پدیده تروریسم یک امر مبتلا به نظام بین الملل است، بیان کرد: امروز شاهدیم که وضعیت نا به سامان ناشی از وقوع این پدیده علاوه بر خدشه دار شدن امنیت منطقه باعث آوارگی جمع کثیری از مسلمانان شده است.

القاصی با اشاره به اینکه این موضوع از نظر سیاسی و منطقه ای قابل بررسی است، تأکیدکرد: سازمان ملل متحد و دیوان کیفری بین المللی باید با ورود به این جنایات، اجرای عدالت قضایی را بر منافع چند دولت مستکبر ترجیح بدهند و اگر می خواهند نظم بین المللی در جهان برقرار شود باید اجرای قانون را مورد توجه قرار داده و با مجازات آنها از تکرار این چنین اقداماتی جلوگیری کنند.

وی با یادآوری این که دیوان کیفری بین المللی که متشکل از 160 کشور جهان است به عنوان یک نهاد قضایی بین المللی مستقل در قبال این جنایات وظیفه رسیدگی دارد افزود: آیا دادستان دیوان کیفری بین المللی مکلّف نیست که پرونده جنایات آل سعود و حکام ریاض را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع دهد ؟ آیا شورای امنیت وظیفه ای در قبال ارجاع پرونده در جنایات سران ریاض به این دادگاه بین المللی ندارند؟

وی خاطر نشان ساخت: اینها نکاتی هستند که از نظر حقوقی قابل پیگیری می باشند و یک عزم راسخ جهانی با ارائه راهبرد ویژه می تواند مسأله تروریسم را به پایان برساند اما متأسفانه در تحولات دهه های اخیر بیش از هر زمان دیگری شاهدیم برخی دولت ها در منطقه با اقدامات مستقیم و غیر مستقیم  در  شکل گیری ، حمایت و هدایت تروریسم ارتباط داشته و با اقدامات  خود صلح منطقه و جهان را در معرض خطر قرار داده اند.

القاصی ریشه بسیاری از این تحولات را در فقدان حاکمیت عدالت در روابط بین الملل و عدم رعایت حقوق ملت ها دانست و تاکید کرد: شناخت نظام هنجاری حاکم بر جوامع و مجموعه هنجارهای حقوق بینالمللی از جمله ضروریاتی است که باید حقوقدانان کشورهای مسلمان با توجه به آن زمینه بحران زدایی از منطقه را فراهم نمایند.

رییس کل دادگستری فارس در پایان افزود: امروزه بیش از هر زمان دیگری کشورهای منطقه نیازمند حمایت های حقوقی، معنوی و ایجاد یک صدایی در برابر جنایت های سازماندهی شده کشورهای استکباری و متجاهرین منطقه ای هستند از این رو باید زمینه ساز هرگونه حمایت حقوقی و معنوی از کشورهای مسلمان منطقه باشیم. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *