ایران و روسیه در مقابله با تروریست ها

9:36 - 11 مهر 1394
کد خبر: ۸۳۰۸۲
خبرگزاری میزان - آن هنگام که جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه های تروریستی داعش در سوریه و عراق پیش قدم بود و با کمک ها و حمایت های ایران از پیشرفت های گسترده تکفیری ها در منطقه جلوگیری کرد، آمریکایی ها و اروپایی ها به جای این که این اقدامات را حمایت کنند، ایران را متهم به گسترش نفوذ خود در منطقه کردند.
اقدامات روسیه و ایران در مقابله با تروریست هابه گزارش گروه بین الملل این واکنش ها به مبارزه ایران با تروریسم در منطقه به ویژه در عراق باعث شد تا ایران کمک های خود را معلق کند و همین اقدام هم که به خاطر انتقادات آمریکایی ها و پس از آن برخی مسئولین عراقی همراه بود معلق شد.

تعلیق کمک های ایران به عراق پیشرفت های گسترده داعش را به همراه داشت. پس از حمله آمریکا به عراق ارتش این کشور با ترفند آمریکایی ها منحل شد و تنها در بدنه اصلی آن افسران ارشد بعثی باقی مانددند که در جریان حمله داعش به این کشور با هماهنگی قبلی داعش و اعضای باقی مانده حزب بعث در یک صف قرار گرفتند.

عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی دیگر ارتشی نداشت که بتواند از خود در مقابل تهدیدات مبارزه بکند این کشور در این زمینه تضعیف کامل شده بود و برای ورود گروه های تروریسم که کشورهای منطقه از حمله آل سعود، آل خلیفه، امارات، کویت و ترکیه از آن حمایت می کنند، آماده بود.

کمک های ایران از همان آغاز حملات نیروهای تروریستی تکفیری داعش به سوریه و عراق باعث شد تا از یک سو حقانیت ایران در مبارزه با تروریسم اثبات شود و از سوی دیگر توانمندی های ایران به رخ کشیده شود.

عراق و سوریه در واقع محور اصلی مبارزه با تروریست های تکفیری داعش هستند. نقش اصلی در این مبارزه با دولت و مردم این کشورها است.

اما در این میان همانگونه که نگرانی هایی برای گسترش تروریست ها در منطقه وجود دارد احتمال درگیر شدن دیگر مناطق از جمله آسیای میانه و قفقاز هم می رود. ایران برای جلوگیری از گسترش داعش در منطقه اقدامات اساسی و جدی انجام داده است و اگر تاکنون افارد این گروه های تکفیری نتوانستند به ایران رخنه کنند تدابیری است که از سوی نیروهای مسلح و امنیتی کشورمان اتخاذ شده است.

روسیه خود را در خطر می بیند و اکنون پس از گذشت 4 سال از بحران سوریه زمان را برای کمک های بیشتر از دولت و ارتش سوریه مناسب می بیند و در خلاء بزرگی که کشوررهای مدعی مبارزه با تروریسم ایجاد کرده اند، مستقیم وارد بحران سوریه شده و با ارسال تجهزات نظامی پیشرفته به سوریه حمایت های خود را از بشار اسد در مقابل تروریست ها علنی تر ساخت.

حملات هوایی بمب افکن های روسی علیه پایگاه های داعش در چند روز گذشته علاوه بر این که تلفات زیادی را به آنها تحمیل کرده و باعث فرار تروریست ها از سوریه شده است، نگرانی شدید آمریکایی ها و اروپایی ها را هم به همراه داشته است.

این نگرانی ها با مخالفت های شدید آنها هم همراه بوده که در این زمینه این پرسش به میان می آید که آمریکایی ها و اروپایی ها چرا با مبارزه با تروریست های داعش از سوی ایران و روسیه مخالفند؟

نخستین نکته ای که به ذهن خطور می کند این است که آنها به خاطر حمایت های گسترده از تروریست های تکفیری داعش در منطقه اکنون از مقابله روسیه و ایران با تروریست ها نگرانند به این خاطر که دستاورد آنها به دست ایران و روسیه در حال نابودی است.

موضوع دیگر که آن هم اهمیت بالایی دارد این است که مخالفت آنها در مقابل مبارزه ایران و روسیه با تروریست های تکفیری داعش مجرم ردیف اول جنایاتی هستند که تروریست ها در این چند سال گذشته علیه مردم منطقه انجام داده اند.

ائتلافی که آمریکایی ها علیه داعش راه انداخته اند تاکنون هیچ اقدامی علیه آنها انجام نداده است بلکه به تقویت و حمایت از آنها ختم شده است. ارسال کمک های تسلیحاتی و غذایی آمریکایی ها به مردم و ارتش عراق که به دست نیروهای داعشی می رسد، با واژه اشتباه شد نمی تواند توجیه مناسبی باشد در حالی که آمریکایی ها مناطق تحت اشغال توسط داعش در خاک عراق را می شناسند و دقیقاً این کمک ها در همان مناطق از هواپیما برای آنها ارسال می شود.

اکنون زمان اثبات ادعای مبارزه با تروریسم از سوی کشورهای غربی و آمریکا است. اگر آمریکا خود را متولی مبارزه با تروریسم می داند اگر از ایران و سوریه در مبارزه با داعش در منطقه حمایت نمی کند، در این راه کارشکنی هم نکند و برای آن مانع نتراشد. که اگر چنین کند برای افکار عمومی جهان ثابت می شود که آمریکه نه تنها با تروریسم مبارزه نمی کند بلکه از آنها حمایت می کند و بر سر راه مبارزه کشورهای دیگر از جمله روسیه و ایران مانع می گذارد.

نکته مهم و حساس ورود مستقیم روسیه برای مبارزه با داعش این است که اکنون کشورهای حامی تروریست ها هیچ اقدامی نمی توانند نسبت ورود روسیه انجام دهند و تنها برخی از آنها از جمله آمریکا معترض آن هستند.

آمریکایی هاو همپیمانان او در منطقه نمی خواهند خود را با روسیه و ایران درگیر کنند چون می دانند هزینه های سنگینی را باید متحمل شوند. اوباما روز گذشته گفت: همانطور که در نیویورک گفتم ما آماده ایم تا با روس ها و ایرانی ها و نیز شرکای خود در ائتلاف ضد داعش کار کنیم تا این راه حل سیاسی مطرح شود.

باراک اوباما گفت: علت باقی ماندن بشار اسد در قدرت حمایت‌های روسیه و ایران بوده است.

وی در واکنش به حملات جنگنده‌های روسیه به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه افزود: ما سوریه را به میدان نبرد نیابتی بین آمریکا و روسیه تبدیل نمی‌کنیم.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به سومین روز حملات هوایی روسیه در سوریه هشدار داده است که روسیه و ایران آینده خطرناکی در این کشور دارند.

سوریه برای آمریکایی ها اکنون باتلاقی شده است که کوچکترین تکانی او را به زیر می کشد. همانگونه که این کشور زمان حمله به ویتنام در باتلاق خود ساخته فرو رفت. به همین خاطر است که تاکنون اقدام به پیاده کردن نیروی زمینی در سوریه و در عراق نکرده است.

روسیه تأکید کرده است هدف حملات هوایی‌اش در سوریه گروه موسوم به دولت اسلامی است.

دولت عراق نیز که خود درگیر جنگ سنگین با نیروهای داعش است از حملات هوایی روسیه به مواضع تروریست های در سوریه حمایت کرده و تمایل خود را برای عملیات هوایی ارتش روسیه در عراق برای حمله به داعش اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی ایران هم ز عملیات هوایی روسیه در سوریه حمایت کرده است. ایران در مشارکت با حملات هوایی و ارسال کمک های غذایی و تسلیحاتی روسیهآسمان خود را برای پرواز این هواپیماها گشوده است.

در حالی رییس جمهوری آمریکا شیوه ایران و روسیه را نمی پسندد و اعتقد دارد که دو کشور را به باتلاق می کشاند که او و دیگر همپیمانانش حامیان اصلی تروریست ها در منطقه هستند و شکسن تروریستها شکست سنگینی برای آمریکا خواهد بود که قصد دارد کل منطقه غرب آسیا را به آتش بکشد

ایالات متحده اما حملات هوایی روسیه علیه شبه‌نظامیان در سوریه را "کور و بی رویه" خوانده است.

اصرار آمریکایی ها و همپیمانان او بر رفتن بشار اسد از قدرت در سوریه از همان آغاز بحران این کشور سیاست درجه اول آمریکا بوده است و همین امر باعث می شود یقین کنیم که آمریکایی ها به دنبال از بین بردن تروریست ها نیستند و در پی سرنگون کردن دولت های قانونی برخی کشورهای همسو منطقه با ایران و روسیه می باشند.

اکنون ائتلافی که با حضور ایران، روسیه، سوریه و عراق علیه تروریست ها شکل گرفته است، چالشی جدی برای آمریکایی ها ایجاد کرده که نمی تواند به مخالفت علنی با آن بپردازد و حتی نمی تواند کشورهای محور اصلی مبارزه با تروریست ها را زیر چتر خود ببرد چرا که این کشورها تن به ائتلاف آمریکایی به ظاهر ضد داعش نمی دهند.

تا زمانی که سیاست و هدف غرب در سوریه برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری باشد، تنها راه برای خلاص کردن مردم این کشور از وضعیت کنونی حمایت از دولت قانونی این کشور در مبارزه با تروریست های تکفیری داعش و النصره است.

سقوط بشار اسد و یا واگذاری قدرت سیاسی در این کشور در شرایط کنونی بحران سوریه را حل نمی کند بلکه باعث می شود تروریست ها قدرت بیشتری بگیرند و اقدامات خود را گسترده تر کنند. باید ابتدا برنامه اصلی و مهم از بین بردن داعش باشد و سپس به دوران گذار سوریه آن هم با مشارکت واقعی مردم این کشور در انتخابات پرداخت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *