نیویورک‌تایمز: "افغانستان" در مسیر بازگشت به عقب قرار دارد

9:23 - 11 مهر 1394
کد خبر: ۸۳۰۳۸
نیویورک تایمز نوشت: تحولات اخیر در "افغانستان" نشان می‌دهد که این کشور در مسیر بازگشت به عقب قرار دارد و همه چیز برخلاف آنچه که در معامله سیاسی میان "اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله" بر سر آن توافق شده بود، پیش می‌رود.
نیویورک‌تایمز: به گزارش گروه فضای مجازی ، "طالبان" روز دوشنبه به شهر «قندوز» افغانستان حمله کرده و آن را به تصرف خود درآوردند.
 
به دنبال این حمله، پارلمان افغانستان نیروهای امنیتی را مورد بازجویی قرار داده و دولت را نیز به بی‌کفایتی متهم کرد.
 
در همین حال عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد طالبان پرچم خود را در مرکز قندوز به نشانه پیروزی برافراشته است.
 
روز گذشته سخنگوی فرماندهی پلیس قندوز اعلام کرد که شهر قندوز هم‌اکنون به صورت کامل تحت کنترل نیروهای دولتی است و شبه‌نظامیان طالبان یا در حال فرار هستند و یا کشته شده‌اند.
 
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: انتظار نمی‌رفت پس از گذشت یکسال از تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان و امضای توافقنامه‌ای با ایالات متحده، این کشور در چنین یک وضعیتی قرار داشته باشد.
 
بنابر این گزارش،تحولات اخیر در افغانستان نشان می‌دهد که این کشور در مسیر بازگشت به عقب قرار دارد و همه چیز برخلاف آنچه که در معامله سیاسی میان «اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» بر سر آن توافق شده بود، پیش می‌رود.
 
این گزارش با اشاره به اینکه به جای دولت وحدت ملی در افغانستان ما با یک دولت منزوی روبرو هستیم، می‌افزاید: به نظر می رسد که امیدواری مردم نسبت به مبارزه حکومت افغانستان علیه فساد و تبدیل شدن این حکومت به یک حکومت پاسخگو، انتظار بیش از حد است.
 
نیویورک‌تایمز نوشت: رهبر حکومت افغانستان همچنین در جهت رسیدن به توافق روی مسائل بسیار بنیادی از جمله انتصاب افراد در پست‌های کلیدی مانند، دادستان کل و نیز والی‌ها ناکام شده است.
 
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در ادامه این گزارش با تاکید بر اینکه افزایش حملات و ناامنی‌ها امیدواری‌ها برای امنیت بهتر را از بین می‌برد، نوشت: ظهور گروه‌های تروریستی مانند داعش، امروز نسبت به یکسال گذشته تهدیدی فزاینده برای دولت افغانستان پنداشته می‌شود.
 
در ادامه این گزارش آمده است: وضعیت اسفناک افغانستان و آینده نامشخص آن در خروج دسته‌جمعی جوانان از این کشور دیده می‌شود.
 
بر اساس گزارش سازمان ملل، افغانستان پس از سوریه دارای بیشترین تعداد پناهنده در جهان است.
 
خیابان‌های کابل مملو از افرادی است که به منظور فراهم کردن هزینه فرار خود از افغانستان، کالاهای خانگی خود را می‌فروشند؛ تصاویری که یادآور روزهای تاریک گذشته این کشور است.
 
این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه چالش‌های پیش روی افغانستان یک شبه حل نخواهند شد، نوشت: دولت وحدت ملی می‌تواند با توجه به وخامت اوضاع و اولویت‌بندی می‌تواند 3 گام ذیل را در پیش بگیرد.
 
نخست: دولت باید تمرکز خود را از سیاست خارجی به سیاست داخلی تغییر دهد چرا که انسجام داخلی روحیه ملی را افزایش داده و زیربنای مشروعیت دولت را پی‌ریزی می‌نماد.
 
دوم: دولت باید رویکرد جامع و فراگیری نسبت به نحوه حکومتداری داشته باشد و این مهم تنها با درایت و کاردانی عملی می‌شود.
 
سوم: رهبران حکومت وحدت ملی و نیز سایر گروه‌های قدرتمند و بانفوذ افغانستان باید از یکپارچگی حکومت دموکراتیک و قانون اساسی این کشور محافظت نمایند.
 
نیویورک‌تایمز در پایان نوشت: تداوم و افزایش حمایت‌های سیاسی و اقتصادی از افغانستان امری مهم برای ادامه بقاء دولت وحدت ملی به شمار می‌رود.
 
/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *