درخواست جوامع بومی کانادا از سازمان ملل برای تحقیق درباره گورهای بی‌نشان

13:31 - 10 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۱۰۶۷۰
بومیان کانادا از سازمان ملل درخواست کرده‎اند تا درباره نقش دولت این کشور در نقض حقوق بشر در مدارس بومی تحقیق کند.

سران جوامع بومی کانادا خواستار تحقیقات سازمان ملل در مورد نقش دولت این کشور در نقض حقوق بشر در مدارس شبانه روزی بومیان شدند.

به گزارش «news.cn»، یک مقام ارشد بومی کانادا از سازمان ملل خواسته است تا درباره نسل کشی‌ها در مدارس شبانه روزی کودکان بومی تحقیق کند.

«روزآن آرچیبالد»، رئیس ملی مجمع ملل اول کانادا (AFN)، سازمانی برای حقوق بومیان، در نشست مجمع دائمی سازمان ملل در نیویورک، گفت «دولت کانادا آنچه را که من موسسات همگون سازی فرهنگی و نسل‌کشی می‌نامم، تأسیس کرده است.»

به گفته وی، «این مؤسسات برای کشتار سرخ‎پوستان در کودکی طراحی شده بودند و آن‌ها را از خانواده و جوامع خود جدا می‌کردند.»

در ماه می ۲۰۲۱، بقایای ۲۱۵ کودک بومی در محل یک مدرسه مسکونی در استان «بریتیش کلمبیا» در غرب کانادا کشف شد.

یک ماه بعد، صد‌ها گور بی نشان در محل مدرسه مسکونی دیگری در استان «ساسکاچوان»، پیدا شد.

از آن زمان، بقایای بیشتری از کودکان بومی در مدارسی که عمدتا توسط کلیسای کاتولیک اداره و توسط دولت کانادا تأمین مالی می‌شد، یافت شده است.

«آرچیبالد»، در بخش دیگری گفت «من از گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق مردم بومی، همراه با سایر گزارشگران ویژه می‌خواهم تا تحقیقات کاملی را در مورد شرایط و مسئولیت‌های پیرامون این نهادها، از جمله جبران خسارت کامل، تعقیب کیفری و تحریم‌ها و سایر راه‌حل‌های درمانی برای نقض حقوق بشر در این نهاد‌ها از جمله جنایات نسل کشی، انجام دهند.»

این مقام جامعه بومی کانادا همچنین از دادگاه کیفری بین المللی خواسته تا تحقیقات حقوق بشری خود را در مورد مدارس شبانه روزی بومیان کانادا آغاز کند.

یک تحقیق ملی درباره آنچه در مدارس مسکونی کانادا رخ داده، از سوی کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا انجام شده که نشان می‌دهد بیش از چهار هزار و ۱۰۰ کودک هنگام تحصیل در این مدارس جان باخته‎اند.

با این حال، «آرچیبالد»، امید چندانی به تحقیقات بی طرفانه توسط دولت کانادا ندارد.

وی می‎گوید «دولت کانادا این موسسات را از طریق سیاست‌ها و قوانین ایجاد کرده است؛ چگونه می‌توانند مستقل و بی طرف باشند وقتی مشخص شده است که آن‌ها در مرگ فرزندان ما مقصر هستند؟»

این شهروند بومی کانادا در بخش دیگری گفت «دولت کانادا نباید اجازه داشته باشد که خود در این مورد تحقیق کند؛ لطفا به ما کمک کنید اطمینان حاصل کنیم که هرگز چنین چیزی تکرار نمی‌شود، نه تنها برای ما، بلکه برای هر فرد دیگر.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *