فرهنگ مقاومت و یاد قدس باید زنده بماند

9:30 - 09 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۱۰۴۵۱
رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: هر انسانی اعم از مسلمان یا غیر مسلمان باید مقابل ظلم بایستد. اصل نامگذاری روز جهانی قدس از یک جهت ماهیتی بر پایه ایستادگی در برابر ستم دارد و اکنون بعد از گذشت چهل سال بازخورد این حرکت عظیم را در سطح جهان شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت‌وگو با میزان پیرامون نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس گفت: به نظر من این شاهکار ویژه «امام خمینی (ره)» بود که با تدبیر و اندیشه خاص خود یک روز را در ماه مبارک رمضان به نام قدس شریف نامگذاری کردند و منجر به توجه ممالک اسلامی به مسئله فلسطین شدند.

رئیس کانون فرهنگی هنری مساجد در همین راستا ابراز کرد: بیت‌المقدس قبله اول مسلمانان است و همه مسلمین به آن تعلق خاطر ویژه دارند، از سوی دیگر مسجدالاقصی نیز بالذات مسجد اول است و جایگاه خاصی دارد، بنابراین اطلاع مردم دنیا از اینکه چه اتفاقی بر سر قبله اول مسلمانان آمده است از اهمیت برخوردار است و از سوی دیگر بزرگداشت روزی به نام قدس منجر به وحدت میان مسلمین می‌شود.

وی پیرامون تاثیر روز قدس در سطح جهان و نَه صرفا ملت‌های مسلمان اظهار کرد: من در کشور‌های مختلفی در ماه مبارک رمضان حضور داشتم و شاهد بودم که جمعیت‌های مختلف از ادیان دیگر نظیر مسیحیان، یهودیان، بوداییان در کنار مسلمانان در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده و اعتراض خود را نسبت به اقدام غاصبانه رژیم صهیونیستی بیان می‌کردند و این همه مرهون اطلاع‌رسانی خاص دینی - مذهبی است که «امام خمینی (ره)» نسبت به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ارائه کردند، چراکه رمضان، ایامی خاص برای مسلمین است و از سوی دیگر روز جمعه و اقامه نماز جمعه نیز فرصت مناسبی برای تحقق این مسئله و دادخواهی از سوی مسلمین جهان دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی، با بیان اینکه پیام روز جهانی قدس مقاومت است ابراز کرد: هر انسانی اعم از مسلمان یا غیر مسلمان باید مقابل ظلم بایستد. اصل نامگذاری روز جهانی قدس از یک جهت ماهیتی بر پایه ایستادگی در برابر ستم دارد و اکنون بعد از گذشت چهل سال بازخورد این حرکت عظیم را در سطح جهان شاهد هستیم و این ثمره شمعی است که امام راحل روشن کردند و امروز همچون شعله‌ای فروزان در دستان هر انسان آزاده و عدالت‌خواهی قرار گرفته است.

رئیس ستاد فهما در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در مورد قدس شریف در شرایط کنونی که کرونا شیوع یافته و امکان برگزاری راهپیمایی وجود ندارد، اظهار کرد: مهم یادآوری این مسئله است که فرهنگ مقاومت و یاد قدس به ویژه در میان نسل جوان زنده بماند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در همین راستا بیان کرد: طبیعتا در راستای تحقق این مسئله تولید محتوا به ویژه در سطح فضای مجازی اهمیت دارد بنابراین باید با قوت در این عرصه فعالیت کرد، چرا که قدس مربوط به کل مسلمانان جهان است، نمی‌توان سکوت کرد و دم از مسلمانی زد، «پیامبر اکرم (ص)» نسبت به این مسئله می‌فرماید: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»؛ آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست».

وی خاطرنشان کرد: تنها راه برون رفت مسلمانان و ملت آزاده جهان از چنگال استکبار مقاومت است. هیچ راه دومی هم نیست، چنانچه خداوند در قرآن کریم فرمود: «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ؛ همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمده‌اند باید استقامت کنند و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام می‌دهید می‌بیند».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *