وزیر کشور: سرشماری و شناسایی اتباع افغانستانی در دستور کار است/ به شرکت کنندگان در طرح شناسایی اقامت موقت داده می شود

14:07 - 08 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۱۰۳۹۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر کشور ضمن اشاره به اینکه سرشماری و شناسایی اتباع افغانستانی به صورت جدی در دستور کار است، گفت: به همه کسانی که در طرح شناسایی مشارکت کنند، اقامت‌های موقت داده می‌شود و نگرانی وجود ندارد.

- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی روز پنج شنبه در حاشیه نشست کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی که در محل وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: بعد از فجایعی که دولت آمریکا در افغانستان ایجاد و مشکلات فراوانی که برای مردم افغانستان پیش آمد؛ حجم وسیعی از مردم عزیز افغانستان از ترس به سمت مرز‌های ایران آمدند.

وی افزود: بعضی از عزیزان افغانستان به لحاظ اقتصادی دچار فروپاشی شده بودند و این امر باعث شد که با موج زیادی از مهاجرت مردم افغانستان به سمت مرز‌ها مواجه شدیم.

وزیر کشور ادامه داد: تلاش بر این بود که جمعیت به داخل کشور وارد نشوند و در داخل خود مرز‌های افغانستان ساماندهی جمعیت مهاجر با حمایت کشور‌های همسایه و نهاد‌های بین المللی صورت گیرد.

وحیدی خاطرنشان کرد: با این حال گروه‌هایی از جمعیت افغانستان وارد ایران شدند و جمهوری اسلامی ایران هم به تاسی از آموزه‌های دینی و مسائل انسان دوستانه از آن‌ها پذیرایی کرد.

وی با اشاره به تلاش رسانه‌های معاند برای ایجاد صحنه‌های ساختگی و القای این موضوع در افکار عمومی افغانستان که ایران برخورد مناسبی با مهاجران نداشته است، اظهار کرد: کلیپ‌های منتشر شده، ساختگی و جعلی بود و هم اکنون هم تلاش دارند که فضای نامناسبی میان دو کشورهمسایه ایجاد کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: برخلاف همه تلاش ها، مردم عزیز ایران پذیرای پناهندگان هستند و تلاش شده است امنیت و آسایش برای این مهاجران فراهم شود.

سرشماری اتباع خارجی در دستور کار است

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ضرورت شناسایی اتباع خارجی در داخل کشور، گفت: واقعیت امر این است که عدم شناسایی دقیق اتباع افغانستانی برای هر دو طرف مشکل آفرین است و در مواردی موجب بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضای کالا می‌شود.

وحیدی افزود: برخی از عزیزان افغانستانی با روادید آمده اند که ممکن است روادیدشان باطل شده باشد، اما همچنان در کشور حضور داشته باشند. برخی دیگر مشغول کار در استان و منطقه‌ای بوده اند، اما محل کارشان را تغییر داده اند که تعادل جمعیتی آن‌ها شفاف نیست.

وی ادامه داد: بنابراین، سرشماری و شناسایی اتباع افغانستانی به صورت جدی در دستور کار است و دفاتر کفالت در استانداری‌ها و با دفاتر خدمات دولت و پلیس+۱۰ هماهنگ شده که لازم است شناسایی دقیق صورت گیرد تا نحوه خدمات دهی و سامان دهی به خوبی انجام شود.

وزیر کشور از اتباع افغانستانی خواست در مهلتی که اعلام خواهد شد، به این مراکز مراجعه و فرم لازم را تکمیل کنند تا برای خدمات دهی به این عزیزان تصمیم گیری شود، در این صورت هم خودشان دچار مشکل نمی‌شوند و هم برنامه‌ها وسیاست‌های اجرایی دولت به خوبی پیش رود.

وحیدی خاطر نشان کرد: اتباع افغانستانی اگر به هر دلیلی در طرح سرشماری و شناسایی مشارکت نکنند، از دید ایران مهاجر قلمداد نمی‌شوند و افرادی که اصرار به نیامدن داشته باشند و مورد شناسایی قرار نگیرند، به ناچار سیاست‌های سخت گیرانه تری نسبت به این عزیزان اتخاذ خواهد شد و برای همین درخواست مشارکت در این طرح را داریم.

وی ادامه داد: به همه کسانی که در طرح شناسایی مشارکت کنند، اقامت‌های موقت داده می‌شود و نگرانی وجود ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *