رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اسماعیل نژاد: مسابقات پشت سرهم تأثیر منفی روی برخی فرنگی‌کاران گذاشته بود/ با رعایت عدالت، جوانان انگیزه می‌گیرند

0:21 - 09 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۱۰۲۳۳
مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی گفت: برخی از کشتی‌گیران به خاطر فشردگی پیکارها در چند ماه اخیر قبل از اعزام به قهرمانی آسیا، متحمل باخت شدند.

حمیدرضا اسماعیل‌نژاد در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد تیم کشتی فرنگی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا، اظهار داشت: بعضی از کشتی‌گیران در این رقابت‌ها عملکرد قابل دفاعی از خود ارائه کردند. با صلاحدید محمد بنا و با ترکیبی از جوان‌ها و با تجربه‌ها در مغولستان نتیجه خوبی گرفتیم. در ادامه فدراسیون کشتی باید این نفرات را در اولین فرصت چرخه انتخابی تیم ملی در تیم بزرگسالان قرار دهد تا به تورنمنت‌های مختلف اعزام کند و با حضور در این مسابقات بزرگ با تجربه‌تر و میدان‌دیده‌تر شوند. 

پیشکسوت کشتی فرنگی با بیان اینکه برخی از کشتی‌گیران به خاطر فشردگی پیکارها در چند ماه اخیر قبل از اعزام به قهرمانی آسیا، متحمل باخت شدند، گفت: شکست نوربخش در مغولستان به دلیل این بود که وی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی، در مسابقات لیگ، ارتش‌های جهان، جام تختی و مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرده بود. در طول ۳-۴ ماه کشتی‌های زیادی گرفته بود و در حالت کاهش وزن اصلاً نمی‌توانست تمام بازی‌ها را ببرد. کشتی‌گیر با این کاهش وزن نمی‌تواند ۴ ماه دوران آماده را داشته باشد و تمام بازی‌های خود را پیروز شود. مسابقات پشت سرهم و فشرده تاثیر منفی روی کشتی گیران می‌گذارد.

*عدالت رعایت شود فرصت به جوان‌ترها می‌رسد و انگیزه می‌گیرند

وی افزود: امین قاسمی منجزی، میرزاده و یوسفی سنگین وزن‌هایی مدعی تیم ملی هستند، شکست قاسمی از ارزش‌هایش کم نکرد، اما این چند سنگین وزن در کشتی فرنگی ایران پشتوانه خوبی هستند. منجزی ۲ بار سهمیه المپیک گرفت، اما به بازی‌ها اعزام نشد و فقط در مسابقات جهانی و آسیایی حضور پیدا کرد. با این که ۳۴ سال سن دارد از نظر فیزیکی بسیار خوب است و زحمت زیادی می‌کشد. البته در این بین کشتی گیران سنگین وزن همواره عمر قهرمانی طولانی‌تری دارند چون آنها مشکلات وزن کم کردن ندارند.

اسماعیل‌نژاد در مورد اینکه چرخه انتخابی تیم ملی در دوران سال قبل هم بسیار فشرده برگزار شد، تصریح کرد: به خاطر کرونا مسابقات انتخابی تیم ملی یک سال و به صورت فشرده برگزار شد. پیکارها اصلاً به صورت نرمال نبود و بعضی اوقات برنامه‌ها نصفه و نیمه مورد اجرا قرار می‌گرفت. اگر رعایت عدالت در تیم ملی باشد و فرصت به جوانتر نیز در قهرمانی آسیا برسد می‌توان به آینده کشتی فرنگی امیدوار بود. اگر کشتی‌گیران جوان انگیزه پیدا کنند و به اردوی تیم ملی راه پیدا کنند می‌توانند به مدال‌های خوبی در آینده برسند. اگر هم مدال طلای آسیا را بگیرند می‌توانند با کشتی‌گیران عنوان‌دار جهان و المپیک در انتخابی تیم ملی کشتی بگیرد.

*کشتی‌گیران باید از نظر کاری و مالی نیز حمایت شوند

وی ادامه داد: این چرخه انتخابی تقریباً به درستی انجام شده است و نتایج خوبی هم گرفتیم. با این روش انگیزه در بین کشتی گیران بوجود می‌آید. اگر در استان فارس نوروزی قهرمان المپیک شد، گرایی‌ها و چند کشتی‌گیر خوب هم به سطح اول کشتی دنیا و المپیک راه یافتند و در ادامه نیز محمدرضا گرایی طلای المپیک گرفت. انگیزه مهم است، اما باید از نظر کاری و مالی کشتی‌گیران و ورزشکاران حمایت شوند.

اسماعیل‌نژاد با اشاره به اینکه فرایند انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی به صورت کامل زیر نظر محمد بنا انجام شده است، گفت: مسابقات جام تختی و قهرمانی آسیا نفرات منتخبشان بودند و قرار است این نفرات به کشور‌های اسلامی، جهانی و المپیک آسیایی اعزام شوند. با برنامه‌ریزی روی نفرات جوانتر و با تجربه در این ۶ -۷ ماه باقی مانده و اعزام به مسابقات رسمی، در نهایت استخوا‌ن‌بندی بزرگسالان شکل می‌گیرد.

*خیلی از نخبه‌های کشتی در‌ همان سنین جوانی فراموش می‌شوند

کارشناس کشتی ایرن در مورد سرمایه گذاری در ورزش تاکید کرد: به اعتقاد من ۲۵ سال قهرمان آسیا شدیم اصلاً با این قهرمانی‌ها کسی تاجی به سر کشتی ایران نزد. در کشتی روسیه وقتی جوانان آن‌ها در اروپا یا جهان قهرمان می‌شوند بلافاصله به تیم بزرگسالان را پیدا می‌کنند و بعد از مدتی هم قهرمان المپیک می‌شوند. برخی از کشتی‌گیران جوانان روسیه بعد از ایرانی‌ها در مسابقات جهانی نایب قهرمان می‌شدند، اما آنها روی این جوانان سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در بزرگسالان جهان و بازی‌های المپیک مدال طلا می‌گیرند.

اسماعیل‌نژاد خاطرنشان کرد: در ایران کشتی‌گیری که در جوانان جهان مدال طلا می‌گیرد در همان سن جوانی فراموش می‌شود. برای اینکه هیئت‌ها و مسئولین استانی اصلاً به این ورزشکاران کمک نمی‌کنند و خیلی از این نخبگان هیچگاه به رده سنی بزرگسالان راه پیدا نمی‌کنند. باید به این‌ها فرصت بدهیم که زیر نظر سرمربیان تیم‌های ملی به تورنمنت‌های مختلف اعزام شوند. به طور حتم اگر مربی برنامه‌های خودش را پیاده کند شاهد رشد چشم‌گیر استعدادهای بی شمار در اردوهای تیم ملی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: حضرتی‌پور: فدارسیون اولویت اعزام تیم کشتی فرنگی را تعیین می کند 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *