جزئیات احکام پرونده مربوط به بانک سرمایه اعلام شد

18:32 - 06 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۱۰۰۸۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جزئیات احکام قطعی متهمان پرونده بانک سرمایه موسوم به پرونده محمد امامی اعلام شد.
 ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با خبرنگاران امروز (سه شنبه، ۶ اردیبهشت) احکام متهمان بانک سرمایه را اعلام کرد.
 
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین اطلاعات از متهمان بانک سرمایه از جمله محمد امامی و اینکه این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟، گفت: در این زمینه پرونده‌های متعددی تشکیل شده است و بعضی از آن پرونده‌ها منتهی به صدور حکم قطعی و قبلاً اعلام شدند.

وی ادامه داد اخیراً هم بخش دیگری از این پرونده منتهی به صدور حکم قطعی شده است، که در این پرونده افرادی که تحت تعقیب هستند مجموعاً به بیش از ۱۷۰ سال حبس محکوم شدند.

خداییان در مورد جزییات احکام برخی از آن‌ها گفت:محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق تحصیل وجه نامشروع به ۲۰ سال و رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.
 
وی ادامه داد: سید احمد هاشمی شاهرودی به اتهام مشارکت در اخلال نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس و رد مال، شهاب الدین غندالی به اتهام معاونت در اخلال نظام اقتصادی به ۱۲سال و شش ماه حبس محکوم شده است.

خداییان اضافه کرد: یکی دیگر از همدستان آن‌ها به اتهام مشارکت دراخلال نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده است، اما به دلیل غیابی بودن رای، نام این فرد را اعلام نمی‌کنم.

وی ادامه داد: حدود ۶ نفر از این متهمان هر کدام به دو فقره حبس یک نفر به ۷ سال و ۶ ماه حبس و یک فقره هم به ۱۳ ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شده است و ۱۵ نفر هم هرکدام به ۵ سال حبس و رد وجوهی که اخذ کرده محکوم شده‌اند.

جزئیات احکام قطعی پرونده بانک سرمایه به شرح زیر است:

متهم سعید خواجه کلایی به اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل وقوع جرم به مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال از محل اخذ یک فقره ضمانت نامه بانکی در پوشش شرکت راهبرد پویان آدان، تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، به تحمل ۷ سال و ۶ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

متهم سیداحمد هاشمی شاهرودی به اتهام مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به نحو نامشروع به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اخذ تسهیلات مشارکت مدنی در پوشش شرکت توسعه تجارت مرین به ۱۰ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی استخدام در مشاغل دولت و رد مبلغ ۲۴۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون و ۲۶ هزار و ۶۱ ریال به نحو تساوی به اتفاق متهم آقای محمد امامی در حق بانک سرمایه بعنوان مانده از اصل تسهیلات شرکت توسعه تجارت مرین و با احتساب بالاترین قیمت بنابه نظریه کارشناسی ملک لواسان به پلاک ثبتی شماره ۱.۲۳ و با رعایت قوانین و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ محکوم شد.

متهم رضا فارسی دان به اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل وقوع جرم به مبلغ یک هزار و ۹۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل اخذ یک فقره ضمانت نامه بانکی در پوشش شرکت جهان گستر به تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ یک میلیارد ریال به تحمل ۷ سال و ۶ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

متهم سید حمیدرضا حاجی سید جواد به اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال از محل اخذ تسهیلات مشارکت مدنی در پوشش شرکت‌های گلگون باران تجارت آوا و صنایع لوله سازی دقیق زاگرس آسیا، به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

متهم سید سعید حسینی به اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل وقوع جرم به مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال از مبلغ یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اخذ یک فقره ضمانت نامه بانکی در پوشش شرکت پایدار کالای پاسارگاد و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به تحمل ۷ سال و ۶ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

متهم سید محمود قریشی به اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل وقوع جرم مجموعا مبلغ پنج هزار و ۹۶ میلیارد ریال از محل اخذ ۲۶ فقره ضمانت نامه بانکی در پوشش شرکت‌های صنایع شیمیایی فنل کژال جهان گستر پژواک و راهپویان آدان الکترو، کژال دیاموند به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم اردلان برتاشک به اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اخذ تسهیلات مشارکت مدنی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

متهم امیر رضا فرزان راد به اتهام مباشرت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به نحو نامشروع به مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال از محل اخذ تسهیلات مشارکت مدنی در پوشش شرکت‌های گلگون تجارت جهان زاگرس آسیا، باران تجارت آوا و صنایع لوله سازی دقیق به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی، محکوم شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *