اعضای جدید هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان البرز معارفه شدند

12:31 - 05 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۹۷۵۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در آیینی با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز، ضمن تقدیر از اعضای سابق هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان البرز، اعضای جدید معارفه شدند.
- آیین تودیع و معارفه اعضای جدید هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان البرز با حضور رئیس کل دادگستری استان در سالن شهدای قوه قضاییه دادگستری کل استان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز در این آیین به اهمیت موضوع کارشناسی در اجرای عدالت پرداخت و تصریح کرد: کارشناس در تشخیص درست موضوع در دعاوی و صدور رای صحیح و عادلانه از سوی قاضی، نفش مهمی ایفاء می‌کند.

حسین فاضلی هریکندی افزود: رئیس قوه قضاییه با توجه به چندین دهه تجربه در مناصب مختلف قضایی و مدیریتی کشور به صورت مصداقی به منظور آسیب شناسی و حل مشکلات اساسی دستگاه قضایی ورود کرده که یکی از مهمترین مسائل مربوط به پرونده‌های قضایی که بار‌ها از سوی وی تاکید شده موضوع کارشناسی و مشکلات مربوط به آن است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه قاضی، متخصص و عالم علم حقوق است و دارای تحصیلات و تجربیات در این زمینه است، گفت: قاضی آموخته است که حکم متناسب با موضوع را با استناد به قانون صادر کند، لکن صدور حکم منوط به تشخیص صحیح موضوع است، لذا وقتی موضوع به درستی تشخیص داده شد حکم متناسب موضوع هم به درستی صادر خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به نوع دعاوی و تخصصی بودن برخی از موضوعات اعلامی در پرونده، قاضی جهت تشخیص موضوع دعوا که از مهمترین اقدامات در رسیدگی به پرونده‌های قضایی است، مطابق مقررات از روش‌های متعددی استفاده می‌کند که یکی از مهمترین آنها، اخذ نظر کارشناس مربوطه است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه در موضوعات تخصصیُ رجوع به نظر کارشناس جهت تشخیص واقع ضروری است، بیان کرد: با توجه به اهمیت نظر کارشناسی و صدور حکم بر مبنای آن، رعایت امانت، صداقت و نیز سلامت کارشناس در کنار تخصص و دانش وی از اهمیت بالایی برخوردار است، به جهت اینکه نظر اشتباه کارشناس می‌تواند مسیر پرونده را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه رئیس قوه قضاییه برای سال جدید راهبرد‌های ۱۵ گانه را در راستای تحقق «تحول و تعالی قوه فضاییه» ابلاغ کرد و بدین منظور برنامه مدونی نیز متناسب با اقتضائات استانی در دادگستری کل استان البرز تدوین شده، تاکید کرد: در تحقق برخی از راهبرد‌های ۱۵گانه از قبیل کوتاه کردن زمان رسیدگی‌ها و اتقان آراء و احکام قضایی، نقش کارشناس بسیار مهم است.

در این مراسم از اعضای هیئت مدیره و بازرسین سابق تقدیر و اعضای جدید با اعطای احکام معارفه شدند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *