رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کمک در افزایش اعتماد عمومی به برند‌های ایرانی

13:11 - 04 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۹۵۸۳
اولین نشست کمیته برندسازی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی محصولات و خدمات بومی در ساترا برگزار شد.

- طبق اعلام روابط عمومی ساترا؛ اولین نشست کمیته برندسازی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی محصولات و خدمات بومی زیر مجموعه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال کشور در ساترا برگزار شد.

سعید مقیسه رئیس ساترا، محسن قائمی‌نسب سرپرست قائم مقامی ساترا، دکتر مهدی سالم مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهندس طا‌ها ذیقیمت از اعضای کارگروه هوش مصنوعی و مدیر مرکز فناوری‌های نوظهور دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر امیرحسین اسدی سرپرست دفتر خدمات کسب و کار معاونت تجارت و خدمات وزارت صنعت و معدن و تجارت در این نشست حضور داشتند.

ارائه سازوکار حمایتی در حوزه اقتصاد دیجیتال

در ابتدای نشست رئیس ساترا با توضیحاتی کوتاه درخصوص کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و کمیته‌های ذیل آن گفت: به هر شکل با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و دقت در عنوان آن می‌توان دریافت که این کارگروه دارای چه ماموریتی است. برگزاری این نشست نیز به‌منظور ارائه سازوکار حمایتی برای معرفی، تبلیغ، ترویج محصولات و خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال در رسانه ملی، رسانه‌های عمومی و فضای مجازی است.

وی در ادامه با اشاره موردی به تکالیف و وظایف این کارگروه بیان کرد: وظیفه این کارگروه کمک به افزایش اعتماد عمومی به برند‌های ایرانی اقتصاد دیجیتال است. این کارگروه فقط متعلق به صدا و سیما نیست بلکه برای اقتصاد دیجیتال کل کشور است. تشکیل این جلسه به مثابه هم‌افزایی در این زمینه قلمداد می‌شود.

تبلیغات، مشکل استارتاپ‌ها

در ادامه اسدی ضمن نام بردن از چند مشکل درحوزه استارتاپ‌ها گفت: یکی از مشکلات در حوزه فعالیت استارتاپ‌ها موضوع تبلیغات است. پیشنهاد من دراین خصوص در نظر گرفتن یک بسته تبلیغاتی با هدف حمایت از استارتاپ‌ها و فعالان اقتصاد دیجیتال است.

وی افزود: موضوع بعدی بحث فرهنگ‌سازی است. با ایجاد یک برنامه تولیدی با حمایت صدا و سیما و پخش آن در تلویزیون به سمت فرهنگ‌سازی عمومی حرکت خواهیم کرد. ارائه تخفیف در تبلیغ صنایعی که نسبت به هوشمندسازی خود اقدام کرده‌اند از دیگر راهکار‌های موثر در حوزه اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود.

بهره‌مندی از شورای فرهنگی و حقوقی برای فرهنگ‌سازی

مهدی‌پور در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: فرهنگ‌سازی جزو وظایف این کارگروه است. برندسازی در کشور ما دارای تجربه‌ای ۱۰-۱۲ ساله است؛ بنابراین باید در حوزه برندسازی کار تخصصی به انجام برسد.

وی تاکید کرد: ما در کشور برای امر فرهنگ‌سازی، شورای فرهنگی عمومی را داریم. امسال این شورا منابع و ظرفیت مناسبی را در اختیار دارد. به همین دلیل فرصت خوبی است تا از این شورا برای فرهنگ‌سازی بهره‌مند شویم.

انتقال منابع به سمت رسانه‌های نوین

مسیح‌پور در ادامه جلسه در مورد نکات مهم مقررات و وظایف این حوزه اشاره کرد و گفت: معمولا در کشور مسائل فرادستگاهی هستند و دستگاه مسئول به‌راحتی موفق به حل مسائل نیست. بنا به منابع، ظرفیت‌ها، دسترسی‌ها و ... که تسهیل‌گری می‌کنند، ماموریت‌ها به سمت سازمانی حرکت می‌کنند که می‌تواند آن‌ها را گرداوری کند و یا احتمالا به آن‌هایی که دسترسی، اثرگذاری یا قدرت بیشتری داشته باشند واگذار می‌شود.

وی افزود: حوزه تبلیغات هم به صدا و سیما که یکی از منابع اصلی آن در کشور محسوب می‌شود واگذار شده است. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است؛ ما در بسیاری از ارگان‌ها می‌بینیم گفته می‌شود صدا و سیما با ما همراهی نمی‌کند، اما کسی به این موضوع توجه ندارد که بخش بزرگی از این زنجیره خارج از صدا و سیماست؛ بنابراین بهتر است بخشی از منابع موجود باید به سمت رسانه‌های نوین منتقل شوند.

فرهنگ‌سازی عمومی امری مهم در اقتصاد دیجیتال

ذیقیمت در ادامه با بیان این موضوع که تبلیغات کسب و کار‌ها در بستر اینترنت پنج برابر تلویزیون و سایر فضاهاست گفت: این اتفاق به علت جامعه مخاطبانی است که امکان سرمایه‌گذاری روی آن‌ها وجود دارد. اگر قصد کمک به اقتصاد دیجیتالی را داریم، بستر تبلیغاتی آن در فضای مجازی است.

وی توضیح داد: ما محصولات اقتصاد دیجیتال و شرکت‌ها و خدمات را داریم. بر این اساس تعداد محصولاتی که در این حوزه به جامعه خدمات ارائه می‌کنند محدود هستند چراکه شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال که از فناوری استفاده می‌کنند هنوز بزرگ و بلوغ یافته نیستند. در این شرایط تبلیغات صدا و سیما در فضای مجازی بسیار موثر است مانند تبلیغ در تلوبیون.

ذیقیمت فرهنگ‌سازی افزایش استفاده و بودن در فضای اقتصاد دیجیتال در لایه‌های مختلف را لازم دانست و گفت: فرهنگ‌سازی عمومی در اقتصاد دیجیتال امری مهم است. هم‌اکنون زیست‌بوم فضای استارتاپی ما کاملا وارداتی است و این در بسیاری از زمینه‌ها مشکل ایجاد می‌کند. ما بایستی به فضای زیست‌بوم استارتاپی‌مان رنگ و بوی داخلی بدهیم و پلتفرمی جامع برای کسب و کار‌های داخلی در نظر بگیریم.

برندسازی داخلی و بین‌المللی

مهدی سالم در بخش دیگری از نشست شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال را در سه قسمت دسته‌بندی کرد گفت: ما در این زمینه سه نوع شرکت داریم؛ شرکت‌های قوی و بزرگ که نیازمند برندسازی بین‌المللی هستند. شرکت‌های متوسط که به برندسازی داخلی نیاز دارند و شرکت‌های نوپا که نیازمند سرویس سنتر (مرکز خدمات و پشتیبانی) هستند که تبلیغات، جزئی از آن است.

سالم در ادامه تدوین آیین‌نامه‌ای برای تغییر در تبلیغات بازرگانی صدا و سیما در حوزه اقتصاد دیجیتال را امری لازم برشمرد.

گفتنی است هیات وزیران دولت به‌منظور راهبری و هماهنگی توسعه اقتصاد دیجیتال و دستیابی به کسب سهم ده درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور و هماهنگی و مواجهه فعال و سریع با تغییرات حوزه ذیربط و اتخاذ تصمیمات مربوط با رعایت قوانین از جمله قوانین بودجه سنواتی، کارگروه اقتصاد دیجیتال را تشکیل داد. این کارگروه دارای ۹ کمیته است. مسئولیت کمیته برندسازی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی محصولات و خدمات بومی به ساترا واگذار شده است.

حسین مسیح‌پور معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا و سالار شفائی مدیرکل توسعه کسب وکار و تسهیل‌گری ساترا از دیگر حاضران این جلسه بودند. همچنین این جلسات در هفته‌های آتی علاوه بر اعضای حاضر در جلسه نخست، با حضور نمایندگانی از سایر وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و... ادامه خواهند داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *