رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

همکاری بیمه اتکایی با روسیه پس از بحران جنگی با اوکراین/ سهم ۳۵ درصدی ایران در شرکت بیمه خارجی ایشن ری

14:14 - 03 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۹۴۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین با تاکید بر اینکه در شرایط کشورمان هیچ شرکت خارجی بیمه‌ای وارد ایران نمی‌شود، گفت: تا زمانی که شرکت‌های بیمه‌ای در ایران رتبه بندی نشوند و ریت نگیرند هیچ شرکت خارجی حاضر همکاری با این شرکت‌ها نخواهد شد.

- کیایی مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین با بیان اینکه دولت قصد دارد کم کم از بازار بیمه اتکایی خارج شود، اظهار داشت: معتقدم باید شرکت قوی بیمه اتکایی غیر دولتی در کشور تشکیل شود و سایر شرکت‌های بیمه اتکایی  به آن مجموعه بپیوندند و اساسا بحث تجمیع شرکت‌ها ذیل یک مجموعه قوی یک موضوع اقتصادی و به صرفه است.  

وی با بیان اینکه با ۴٠٠میلیارد  تومانی هم می‌توان اقدام به تأسیس یک شرکت بیمه اتکایی کرد ادامه داد: در حال حاضر هر فردی ۴٠٠ میلیارد داشته باشد می‌تواند به راه اندازه بیمه اتکایی در کشورمان اقدام کند، اما این ارقام نسبت به شرکت‌های اتکایی خارجی اصلاً قابل توجه نیست و این در حالی است که در بحرین ٣ شرکت بیمه اتکایی فعال هستند که سرمایه هر یک از این شرکت‌ها به بیش از ٣٠٠ میلیون دلار می‌رسد و این شرکت‌ها در تمام دنیا فعال هستند.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین تاکید کرد: در حال حاضر سهم کل شرکت‌های بیمه اتکایی غیر دولتی حدود ١٠ درصد است و بیش از ٩٠ درصد بازار بیمه اتکایی با حضور دولت از طریق بیمه مرکزی و شرکت بیمه ایران اداره می‌شود.  

کیایی افزود: واقعیت این است که در ١٠ سال گذشته رشدی در صنعت بیمه نداشتیم و رشد سهام شرکت بیمه‌ای به دلیل رشد نرخ تورم بوده است و تورم باعث شده سهام بیمه‌ای رشد داشته باشند.  

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کشورمان هیچ شرکت خارجی بیمه‌ای وارد ایران نمی‌شود، گفت: تا زمانی که شرکت‌های بیمه‌ای در ایران رتبه بندی نشوند و ریت نگیرند هیچ شرکت خارجی حاضر همکاری با این شرکت‌ها نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی با اشاره به همکاری با شرکت بیمه اتکایی ایشین ری در قبل از نقلاب اظهار داشت: قبل از انقلاب شرکت اتکایی ایشین‌ری (بیمه اتکایی آسیایی) با سرمایه گذاری ایران و با همکاری سازمان ملل و ایران به عنوان بزرگترین سهامدار در تایلند تشکیل شد.

کیایی با بیان اینکه سهم دولت ایران در شرکت بیمه اتکایی آسیایی ٣۵ درصد است، گفت: اتفاقا آقای همتی در بازه زمانی عضو هیات مدیره این شرکت بیمه اتکایی آسایی بود. یک ماه گذشته هم نامه‌ای برای وزیر اقتصاد ارسال کردیم مبنی بر اینکه  که اگر دولت نمی‌تواند در وضعیت تحریم در قبال سرمایه خود در شرکت بیمه اتکایی آسیایی بهره‌برداری کند، بیمه اتکایی امین این امکان را دارد  قسمتی از سرمایه دولت در آن شرکت را خریداری کند که هنوز پاسخی دریافت نکردیم.  

وی همچنین درباره همکاری با کشور روسیه تاکید کرد: قبل از بحران پیش آمده روسیه و اوکراین با کشور روسیه برای همکاری در حوزه بیمه اتکایی وارد مذاکره شدیم، اما در آن دوره تمایل جدی از خود نشان نمی‌دادند، اما با وقوع این بحران روسیه برای همکاری بیمه‌ای با ایران بسیار جدی است.

کیایی تاکید کرد: در حال حاضر فرصت خوبی برای حضور در کشور‌های cis وجود دارد و شرکت‌های بیمه‌ای اتکایی می‌توانند سهمی در این بازار داشته باشند. در روسیه شرکت RNRC است که کار بیمه اتکایی انجام می‌دهد و خدمات بیمه اتکایی به روسیه و کشور‌های مشترک‌المنافع آسیای میانه ارائه می‌کند، اما الان که روسیه درگیر جنگ شده است، کشور‌های مشترک‌المنافع تمایل همکاری با شرکت‌های بیمه اتکایی ایران پیدا کرده‌اند و این بهترین فرصت برای ما است که بتوانیم خدمات اتکایی به کشور‌های آسیای میانه ارائه کنیم.

کیایی همچنین با اشاره به عملکرد بیمه اتکایی امین گفت: کیایی گفت: در شش ماهه سال مالی جاری خود حدود ٢۵٠میلیارد تومان سود برای سهامداران خود به دست آوردیم. در حالی که حق بیمه‌ای که گرفته بودیم ١١٧میلیارد تومان بود.

وی افزود: براساس صورت‌های مالی دوره شش ماهه منتهی به سال گذشته سود قبل از کسر مالیات شرکت ٢.٣٧١.٨٣٨ میلیون ریال محقق کرده که نسبت به یک سال قبل‌تر ۴٩ درصد رشد داشته است. همچنین سرمایه‌گذاری شرکت در مدت زمان مذکور ٨٧٠.٢٩٩ میلیون ریال است که تنها ٨٨.۴٢۶ میلیون ریال آن مربوط به سود حاصل از فروش سرمایه گذاری‌های شرکت است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *