سمیعی: سعدی شاعری توانمند، اخلاق گرا و اجتماعی است

14:23 - 01 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۹۰۲۴
شاعر و نویسنده ادبیات گفت: سعدی شاعری توانمند، اخلاق گرا و اجتماعی است او بسیار از ارزش‌های انسانی را در قالب جملات و حکایت‌های داستانی ارزنده به مخاطب خود انتقال می‌دهد و نقش مهمی در فرهنگ سازی دارد به همین دلیل به او لقب پادشاه سخن داده اند.

علیرضا سمیعی در گفت‌وگو با میزان پیرامون روز بزرگداشت سعدی گفت: ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی بوده لذا اهل ادب به او لقب «استادِ سخن»، «پادشاهِ سخن»، «شیخِ اجلّ» و حتی به‌طور مطلق «استاد» داده‌اند.

وی در همین راستا ادامه داد: سعدی از جمله ادبیانی ایرانی است که ساده نویسی را در زمان خود باب می‌کند و کتاب‌هایی که می نویسد با زبانی ساده به بیان پند‌ و حکمت‌ می‌پردازند لذا دیده می‌شود در مکتب خانه‌های قدیم از کتاب سعدی استفاده می‌شد.

***رد نظریات متجددین 

سمیعی انتقادی به برخی از بحث‌ها در مورد ادبیات کلاسیک داشت و افزود: متجددین معتقد بودند ادبیاتی مانند ادبیات سعدی و کلاسیک زمینه ای برای رشد ادبیات فارسی در پی ندارد و به آن ضربه می‌زند، در حالی که این گفته آنها بسیار نادرست بود در حالی که ادبیات کلاسیک عموما بر پایه اخلاق و رشد جامعه پایه گذاری شده بود و به عنوان میراث گذشته باید آنان را پاس داشت.

وی نقش ادبیات کلاسیک را در کتاب‌های درسی بیان کرد: علت عدم توجه نوجوانان و جوانان به ادبیات کلاسیک نا آشنایی آنان با این نوع از ادبیات است البته این مشکل با کمک معلمان حل خواهد شد یعنی آموزش کتاب‌های غیر درسی در کنار کتاب‌های درسی و خواندن کتاب‌هایی همانند شاهنامه فردوسی و گلستان و بوستان سعدی، که زمینه را برای آشنایی بیشتر آنان با ادبیات کلاسیک فراهم می‌کند.

این مدرس ادبیات تصریح کرد: ادبیات سعدی نزدیکی و غرابت بیشتری با زبان امروز ما دارد در حالی که بسیاری از ادبیان در گذشته سخت نویسی را سر لوحه کار خود قرار داده بودند و این روش تا زمان دوره قاجار ادامه داشت، اما پس از آن شرایط تغییر کرد و همه به ساده نویسی روی آوردند.

***تاخت و تاز تکنولوژی

سمیعی به تاثیر فضای مجازی در جامعه پرداخت و ابراز کرد: تکنولوژی خواسته یا ناخواسته تاثیر خود را بر جامعه در پی دارد و این مهم اقتضای امروزه است، تکنولوژی نگارش فارسی را با تهدید مواجه می‌کند و رسم و الخط فارسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذا باید ساختار‌هایی برای این مهم در نظر گرفت و تلاش کرد تا جامعه را به سوی بیان درست کلمات هدایت کرد.

وی انتقادی به برخی ناشران داشت و ابراز کرد: کتاب‌های ترجمه‌ای که توسط برخی ناشران منتشر شده بسیار ضعیف بوده و این امر اصلا درست نیست، باید توجه داشت که موفقیت زبان ما در آینده به کاربرد کلمات بستگی دارد، زیرا آنها نگرش ما را رقم می‌زنند و ذهن ما را پرورش می‌دهند همانند کاری که شعر سعدی انجام می‌دهد.

***ویژگی های شعر سعدی 

این معلم ادبیات خصوصیات شعر سعدی را بیان و اظهار کرد: ما ساده نویسی را با کتاب‌های سعدی آموزش دیدیم، در عین حال درس‌های زندگی که این شاعر در متون خود بیان کرده است ایده‌های ارزشمندی را در اختیار جامعه ما قرار داد که نتیجه آن شکل گیری ادبیانی ارزشمند پس از ظهور سعدی بود، همچنین سعدی تحول در ادبیات فارسی را رقم زد که در نوع خود خاص بود.

***رد پای عرفان در شعر سعدی

وی به عرفان و ادب سعدی پرداخت و ابراز کرد: بسیاری از ادیبان بیان می‌کنند که در شعر سعدی رد پای عرفان به خوبی دیده می‌شود لذا او را می‌توان از عارفان ارزشمند دانست. بیان نکات ظریف در پوشش کلامی لطیف ویژگی منحصر به فرد شعر سعدی محسوب می‌شود و می‌تواند معنای عشق حقیقی را به مخاطب ارسال کند. عشق الهی که او مطرح می‌کند خواننده را با خود همراه کرده و جنبه‌های از عرفان را در وجود افراد زنده می‌کند.

این ادیب در مورد کتاب گلستان سعدی بیان کرد: حکایت‌های کتاب گلستان کوتاه آموزنده و به فراخور موضوع طولانی می‌شود، نکته جالبتر اینکه در برخی از این حکایت‌ها شخصیت‌های خیالی یا واقعی ثالثی وجود دارند و در طول داستان به ایفای نقش می‌پردازند، اما در برخی از حکایت‌ها، نگارنده حاضر و ناظر است.

***سعدی شاعری اخلاق مدار و اجتماعی 

سمیعی به اهمیت سعدی در ادبیات فارسی پرداخت و خاطرنشان کرد: به هر حال سعدی شاعری توانمند، اخلاق گرا و اجتماعی است او بسیار از ارزش‌های انسانی را در قالب جملات و حکایت‌های داستانی ارزنده به مخاطب خود انتقال می‌دهد و نقش مهمی در فرهنگ سازی دارد به همین دلیل به او لقب پادشاه سخن داده اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *