صدای اره موتوری قاچاقچیان به گوش مسئولان نمی‌رسد؟

10:02 - 30 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۶۸۸
جولان قاچاقچیان چوب در جنگل‌های هیرکانی و کشتار درختان ارزشمند با اره موتوری زنگ خطری است که لزوم اقداماتی عاجل برای نجات این زیستگاه‌های شاخص را گوشزد می‌کند اما متولیان امر، صدای آن را نمی‌شنوند.

- با افزایش قیمت چوب، قاچاقچیان بیش از پیش به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده و روند نابودی این سرمایه‌های ملی را سرعت بخشیده‌اند.

قاچاقچیان برای کشتار درختان جنگل‌های هیرکانی روش‌های متعددی را به کار می‌گیرند از خشک کردن با سم و اسید و گازوئیل گرفته تا به آتش کشیدن بوته‌های اطراف درخت قربانی.

این روش‌ها سر و صدای چندانی ندارند و کاملا مخفیانه انجام می‌شوند اما در ادامه فیلمی از یک درخت راش در ارتفاعات امامزاده اسحاق شهرستان شفت را مشاهده می‌کنید که قطعه‌هایی از آن بریده و دوباره در تنه درخت جاسازی شده است. 

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/04/3516887_265.mp4']

طاها طریحی، درباره این فیلم که به همراه توضیحات ضبط کرده به میزان گفت: قطعه‌قطعه کردن درخت به این شکل حتما با اره موتوری انجام می‌شود که محال است صدای آن به گوش مسئولان و متولیان امر نرسد.

به گفته بومیان استان‌های شمالی با افزایش قیمت چوب، خودروهای سواری هم به چرخه قاچاق چوب اضافه شده‌اند که قطعه‌های کوچک چوب را حمل می‌کنند و تشخیص آن‌ها دشوار است و چه بسا روزانه بسیاری از پیکان‌ها عبوری، در حال انتقال تکه‌ها چوب هستند.

اینکه چرا علی‌رغم صدای گوشخراش اره موتوری، قاچاقچیان بدون هیچ مزاحتی به تاراج میراث طبیعی کشور مشغول هستند پرسشی است که متاسفانه متولیان امر، سالهاست پاسخی برای آن ندارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *