افزایش خشونت جنسی علیه زنان در هائیتی

12:45 - 30 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۶۸۶
یک گزارش نشان می‎دهد خشونت جنسی مربوط به گروه‌های خلافکاری علیه زنان در هائیتی رو به افزایش است.

- خشونت جنسی مرتبط با باند‌های مسلح در هائیتی موضوع جدیدی نیست، اما از زمان ترور رئیس جمهور این کشور در سال گذشته که کشور را در خلاء قدرت قرار داده، وضعیت به طور قابل توجهی بدتر شده است.

به گزارش «گاردین»، دفتر بین المللی «آووکات» در پایتخت هائیتی، یک سازمان حقوق بشری، در پی افزایش چشمگیر حملات جنسی عمدتاً علیه زنان در اردوگاه‌های آوارگی که پس از زلزله سال ۲۰۱۰ ایجاد شده بود، تأسیس شده است.

وکلا در مراحل قانونی، از ارائه اظهارنامه در ایستگاه پلیس تا آماده سازی پرونده و وکالت آن‌ها در دادگاه، به قربانیان کمک می‌کنند؛ از ۵۲۸ پرونده‌ای که آنها از زمان زلزله ۲۰۱۰ روی آنها کار کرده‎اند، فقط ۱۰ مورد از آن‌ها به مرحله محاکمه رسیده‎اند.

یکی از وکلا می‎گوید «ما زنان زیادی داریم که مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند و می‌دانیم که بیشتر آن‌ها سکوت می‌کنند، چرا که می‌ترسند.»

ارزیابی هائیتی توسط کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ نشان داد که خشونت جنسی مربوط به گروه‌های خلافکار در این کشور رو به افزایش است.

این ارزیابی می‎گوید «تجاوز به عنف همواره به عنوان سلاحی برای تحقیر، ترساندن و تقویت کنترل اعضای گروه‌های خلافکاری بر جمعیت محلی مورد استفاده قرار گرفته است؛ در برخی مناطق، احساس مصونیت از مجازات چنان فراگیر است که تجاوز جنسی در روز روشن انجام می‌شود.»

یک زن  اهل هائیتی، گفت «مجبور شدم از کارم در یک کارخانه پوشاک استعفا کنم و به روستا‌های دور افتاده بروم، چرا که اعضای گروه‌های خلافکاری به دنبال من بودند.»

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل پیشتر اعلام کرد که تعداد موارد ثبت شده تعرض جنسی در هائیتی ۳۷۷ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.


برچسب ها: هائیتی تعرض جنسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *