آلبانی بهشت گروه‌های جنایتکار سازمان یافته/ تیرانا حلقه اصلی زنجیره تامین مواد مخدر اروپا

5:15 - 30 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۶۷۴
آلبانی به مامن گروه های جنایتکار نقاط مختلف جهان تبدیل شده و دولتش با نام دولت مواد مخدر شناخته می شود.
«آلبانی، بهشت جنایتکاران سازمان یافته»، جمله دقیقی است و این کشور بنا به دلایلی که در زیر به تشریح آن می‌پردازیم، مقصد اصلی گروه‌های جنایتکار سازمان یافته در سراسر اروپا و فراتر از آن است.
 
به گزارش «balkaninsight، irpimedia و vice»، جنایت سازمان یافته در آلبانی از وجوه مختلفی مانند نحوه سازماندهی گروه‌های جنایتکار و نوع و زمینه فعالیت هایشان قابل توجه و بررسی است.
 
در واقع گروه‌های جنایتکار در آلبانی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: گروه‌های جنایتکاری که فعالیت غیرقانونی خود را در همین کشور آغاز کرده اند و گروه‌های دیگری که از آلبانی به عنوان فضای مساعد جهت فعالیت‌های جنایتکارانه بهره می‌برند.
 
از انواع جنایت‌های سازمان یافته در آلبانی نیز می‌توان به قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر، پولشویی، گروه‌های تروریستی و قاچاق اسلحه اشاره کرد.
 
اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین زمین فعالیت گروه‌های جنایتکار سازمان یافته آلبانیایی می‌توان به قاچاق مواد مخدر اشاره کرد که سبب شده تا این کشور زنجیره اصلی تامین مواد مخدر اروپا باشد تا جایی که به آلبانی لقب «دولت مواد مخدر» داده شده و اتحادیه اروپا به «تیرانا» هشدار داده که در صورتی می‌تواند رویای پیوستن خود به این بلوک را تحقق بخشد که به این اقدام‌ها پایان دهد.
 
این گروه‌ها از طریق حفظ هاله‌ای از ارعاب و خشونت در اطراف خود، به فعالیتشان ادامه می‌دهند.
 
دلیل پدید آمدن این گروه‌های جنایتکار سازمان یافته در آلبانی، فقر شدید در این کشور اروپایی است که آلبانی را به بستر برخی از خشن‌ترین جنایات در اروپا تبدیل کرده است.
 
همان طور که این روند را در کشور‌های فقیر در آمریکای مرکزی و غرب آفریقای شاهدیم؛ هرچند نباید سودای سود بالا را از نظر دور داشت.
 
پول جرایم سازمان‌یافته ده‌ها سال است که در دولت آلبانی جریان دارد و آن را از درون فرسایش می‌دهد.
 
این کشور در امتداد «مسیر بالکان» قرار دارد که توسط باند‌های قاچاق مهاجران غیرقانونی و مواد مخدر استفاده می‌شود.
 
در حالی که تجارت مواد مخدر به ویژه کوکائین معمولاً مردان جوان از اقشار محروم را جذب می‌کند، اعضای طبقه متوسط و باصطلاح نخبگان آلبانی نیز در این تجارت حضور و فعالیت دارند.
 
براساس جدیدترین اسناد افشا شده در سال ۲۰۱۷ برخی از مقام‌های دولت آلبانی نیز در طرح‌های بزرگ قاچاق مواد مخدر دخیل بودند.
 
سود‌های سرسام آور قاچاق مواد مخدر تاثیر قابل توجهی بر پایتخت و خط ساحلی آلبانی داشته است؛ جایی که پروژه‌های ساختمانی مجلل و وسایل نقلیه لوکس به طور فزاینده‌ای رایج هستند.
 
در واقع مافیای مواد مخدر آلبانی اتحاد مرگباری با «Clan del Golfo» بزرگ‌ترین مافیای کوکائین کلمبیا، بزرگ‌ترین مافیای کوکائین که ۷۰ درصد کوکائین جهان را تامین می‌کند، ایجاد کرده تا شراکتی پر سود را داشته باشد.
 
نیمی از کوکائین «Clan del Golfo» توسط کارتل‌های مکزیکی به آمریکا قاچاق می‌شود و نیمی دیگر عمدتاً در کشتی‌های کانتینری پنهان شده و قبل از انتقال زمینی به کشور‌های اروپایی به آلبانی منتقل می‌شوند.
 
براساس تخمین‌ها ۹۰ درصد محموله‌های وارد شده به آلبانی توسط مقام‌های این کشور کشف نمی‌شوند.
 
به گفته یکی از اعضای «Clan del Golfo» اتحاد با آلبانیایی‌ها از ۱۵ سال پیش آغاز شده است و آن‌ها دائما در حال خرید مواد مخدر در قالب محموله‌های هفت تنی هستند که سبب شده به بزرگترین صادر کننده مواد مخدر تبدیل شوند.
بزرگترین مصرف کننده پودر کوکائین و پر رونق‌ترین بازار مواد مخدر در اروپا انگلیس است که تحت کنترل گروه‌های جنایتکار آلبانی قرار دارد.
 
یکی از مصرف کنندگان انگلیسی کوکائین می‌گویند «آلبانیایی‌ها به صورت ۲۴ ساعته سرویس ارائه می‌دهند، آن‌ها مانند مک دونالد خدمات ارائه می‌دهند البته برای مواد مخدر.»
 
براساس اعلام آژانس امنیت ملی انگلیس، بخش بزرگی از بازار کوکائین در این کشور به ارزش تقریبی شش میلیارد پوند را گروه‌های جنایتکار آلبانیایی مدیریت می‌کنند.
 
فعالیت گروه‌های سازمان یافته قاچاق مواد مخدر در آلبانی ناامنی در این کشور را به شدت تشدید می‌کند.
 
تنش‌ها و رقابت‌ها میان گروه‌های مواد مخدر در آلبانی مانند دیگر کشور‌های حوزه بالکان گاهی به خیابان‌ها سرریز می‌شود؛ آدم ربایی و قتل چهره‌های دیگری از این جنایت سازمان یافته هستند.
 
اکنون آلبانیایی‌هایی که توسط مافیای «کالابریا» استخدام و به کار گرفته می‌شدند، خود به جنایتکاران حرفه‌ای تبدیل شدند.
 

برچسب ها: حقوق بشر آلبانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *